Banåkning fråga.....

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Har inte åkt på bana förut men är nu rejält sugen, då undrar jag om jag behöver göra nånting åt mitt avgassystem, alltså om det låter för mycket? Systemet är på 102db, och gränsen på banan som jag vill åka på är satt till 98db, men då är det vid förbipassering. Så frågan blir då om det försvinner tillräckligt många db? Nån som vet nått om detta?

Incredible skrev:
2277855 Har inte åkt på bana förut men är nu rejält sugen, då undrar jag om jag behöver göra nånting åt mitt avgassystem, alltså om det låter för mycket? Systemet är på 102db, och gränsen på banan som jag vill åka på är satt till 98db, men då är det vid förbipassering. Så frågan blir då om det försvinner tillräckligt många db? Nån som vet nått om detta?

Nu vet jag inte om det går på din mystiskt utformade ljuddämpare, men på "normala" dämpare kan man lägga ett "X" av najtråd framför utblåset som man bara lindar fast runt röret. Det dödar en del av ljudet.

.

95 dB vid förbifart brukar gälla. Du kanske klarar dig, kanske inte. Ingen kan svara på om det kommer att gå vägen... Vad den låter på besiktningen hänger inte direkt ihop med vad den låter vid förbifart då däck och kedja spelar in ganska mkt.

På Monzta bana är det 98 som gäller, så det är ju lite mer.....vet inte om jag ska bli tvungen att köpa dämpning...
HanneZ skrev:
2277862 95 dB vid förbifart brukar gälla. Du kanske klarar dig, kanske inte. Ingen kan svara på om det kommer att gå vägen... Vad den låter på besiktningen hänger inte direkt ihop med vad den låter vid förbifart då däck och kedja spelar in ganska mkt.

Nej du det blir nog svårt på min "mystiskt utformade ljuddämpare" Det finns en special grej som man kan köpa till som dämpar....men duccegrejer är ju inte billiga.....
Lurch skrev:
2277861 Nu vet jag inte om det går på din mystiskt utformade ljuddämpare, men på "normala" dämpare kan man lägga ett "X" av najtråd framför utblåset som man bara lindar fast runt röret. Det dödar en del av ljudet.

.

Incredible skrev:
2277869 På Monzta bana är det 98 som gäller, så det är ju lite mer.....vet inte om jag ska bli tvungen att köpa dämpning...

Nej du det blir nog svårt på min "mystiskt utformade ljuddämpare" Det finns en special grej som man kan köpa till som dämpar....men duccegrejer är ju inte billiga.....
Jovisst, men senast på Falkenberg så klarade inte orginalsystem till en 600:a att ta sig under 95 dB vid fullt ös... Så din ducce med helrör kanske har vissa svårigheter att sig under 98? :)

Men hjälp!!! Vart är vi på väg i detta land :confused: Ska man inte kunna åka på bana med originalsystem på en 600 utan att fastna i ljudkontrollen....suck....
HanneZ skrev:
2277871 Jovisst, men senast på Falkenberg så klarade inte orginalsystem till en 600:a att ta sig under 95 dB vid fullt ös... Så din ducce med helrör kanske har vissa svårigheter att sig under 98? :)

Rasorblade skrev:
2277919 Men du får väl släppa lite på gasrullen precis när du passerar......

Jo det är en lösning, dock en ganska frustrerande lösning när k5:an som ligger framför tar kurvorna i 30 o ger fullt på rakan :mad: :4skrika

HanneZ skrev:
2277926 Jo det är en lösning, dock en ganska frustrerande lösning när k5:an som ligger framför tar kurvorna i 30 o ger fullt på rakan :mad: :4skrika

Jo det problemet hade ju en annan på Falken i helgen :D :3freak

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...