Ballistic evo2 batteri 8cell

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Hej nu har jag ett "litet" dilemma med mitt nyinköpta batteri
det visar sig att Rekomendationen från tillverkaren inte riktigt stämmer på min Bmw f800 så nu har jag ett nytt Ballistic 8cell batteri som klarar starta hojen efter lite om och men
typ klick klick "datorn dör" sedan snurrar den runt o startar på 4-5 försöket
problemet är alltså för litet batteri
trots den ska avge 275cca

tillverkaren är bered att byta ut batteriet mot ett 12cells men frakt till USA lär ju kosta skjortan plus jag få betala mellanskillnad plus ny frakt hit och tull så mina alternativ är begränsade då det alternativet går bort. :(

min fundering är då ni som kan.
tror ni det går att parallellkoppla mitt 8cell med ett 4 cell och fejka ett 12 cell
då båda batterierna har balanseringsutgångar så ser då jag inget större hinder men finns det något annat att tänka på så man inte överladdar ena batteriet?

batteriet jag har :mad:
http://www.ebay.com/itm/27127585695...em=&sspagename=ADME:X:RTQ:MOTORS:1123&vxp=mtr

batteriet jag borde köpt :huvet
http://www.ebay.com/itm/BALLISTIC-E...Parts_Accessories&hash=item5d4401152d&vxp=mtr

Testa att slå på tändning och lysen i ca 10-20 sekunder och sedan starta. Litiumbatterier kan vara lite tröga när de är kalla.

Testa att slå på tändning och lysen i ca 10-20 sekunder och sedan starta. Litiumbatterier kan vara lite tröga när de är kalla.

nu är ju batteriet 19,5c och efter körning är de snarare ca40c och samma problem.

Jag har för mig att det batteriet ger 15 Ah och 275 CCA. Såtillvida att ditt originalbatteri inte ger mycket mer så bör du få igång hojen med det batteriet.

Jag har kört precis det batteriet i en GSX-R 1000 och i en snöskoter (Yamaha FX Nytro) utan några som helst problem. Dock, precis som kjellper skriver ovan, dessa batterier är "tröga" vid kallstart. Att dra igång skotern kall på första försöket var inte att tänka på. Om man däremot slog på och av tändningen ett tiotal gånger så att bränslepump, mätare med mera aktiverades, då värmdes batteriet upp och skotern gick igång på första försöket.

Du kan också vilja kolla så att ditt batteri inte tillhör den felaktiga batch de byggde för något år sedan. Jag vill minnas att en hel hög med skoterfolk fick byta ut sina batterier då tillverkaren på något sätt glömt att koppla in alla celler. Det finns mycket skrivet om detta på diverse snöskoterforum.

fick just svar från ballistik efter lite meilande

I can send you the 12cell at the cost of $1dollar if you ship the 8cell back to me.

Sincerely,
Jason Duplantis
Ballistic Performance Components
:tummenupp

nu ska jag leta fraktalternativ till Usa och se om det går ihop.

Det låter ju inte friskt, ditt batteri. Borde absolut kunna starta din hoj.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti