R1 racer
Stick i ögat!
Undrar lite över balansering på fälg med däck,hur stor obalans där egentligen får vara?.
Här om dagen var jag på service o de gick igenom det mesta på hojen,de till o med var på o kollade balansen i bakdäcket.
Första frågan jag fick sen,vart har du monterat det bakdäcket?
Pja! hos en bil däck firma........det är ju 60 grams skillnad eller obalans,vad man nu kallar det(är inte så insatt i det).
Däcket var på sin sista vers men just då hade jag inte bestämt mej för däckval och jag hade ca 10 mil till den mc handlaren för o fixa servicen även om där finns närmare mc handlare.
Efter lite om balansering o sånt fick han det till bättre o där var inte längre nån så stora skillnader i vikten.
Så var det dags o byta däck i tisdags,det fick bli hos en annan mc
handlare o jag påpekade detta lite.
Väl monterat o klart så frågade jag var det blev för obalans då jag sa att jag tidigare haft 60 gram,hm han sa det blev samma o
att just fälgarna på R1
r är lite "dumma".Hm jag tänkte fan kan den andra handlaren lägga ner lite mer av sin skäll o mixtra med vikterna o få bättre resultat men inte denna.
Handlaren som byte nu sa att det är ingen fara,det är mer när det kommer upp mot 70-75 grams skillnad(då kan det vara nåt med fälgen sa han).....hm tycker 10-15 gram mer än 60 gram klart det kan göra skillnad kanske,men 60 gram borde ju redan då vara rätt mycket.
Vad anser ni om detta? vad är acceptabla gränser?.
Som jag förstod det så förmycket obalans påverkar ojämt slitage på däck,kan belasta hjul lager o till o med köregenskaper.
Dock ska poängteras att jag har inte märkt nåt speciellt med att köra runt med denna obalans på 60 gram,men tycker det är märkligt att ena handlarn klarar o balansera det bättre än andra.
Dock kan jag inte bara åka upp där o balansera,känns lite dumt
när han rekomendera mej däck men jag hitta ett närmare hemma.
Mvh R1 racer
Här om dagen var jag på service o de gick igenom det mesta på hojen,de till o med var på o kollade balansen i bakdäcket.
Första frågan jag fick sen,vart har du monterat det bakdäcket?
Pja! hos en bil däck firma........det är ju 60 grams skillnad eller obalans,vad man nu kallar det(är inte så insatt i det).
Däcket var på sin sista vers men just då hade jag inte bestämt mej för däckval och jag hade ca 10 mil till den mc handlaren för o fixa servicen även om där finns närmare mc handlare.
Efter lite om balansering o sånt fick han det till bättre o där var inte längre nån så stora skillnader i vikten.
Så var det dags o byta däck i tisdags,det fick bli hos en annan mc
handlare o jag påpekade detta lite.
Väl monterat o klart så frågade jag var det blev för obalans då jag sa att jag tidigare haft 60 gram,hm han sa det blev samma o
att just fälgarna på R1

Handlaren som byte nu sa att det är ingen fara,det är mer när det kommer upp mot 70-75 grams skillnad(då kan det vara nåt med fälgen sa han).....hm tycker 10-15 gram mer än 60 gram klart det kan göra skillnad kanske,men 60 gram borde ju redan då vara rätt mycket.
Vad anser ni om detta? vad är acceptabla gränser?.
Som jag förstod det så förmycket obalans påverkar ojämt slitage på däck,kan belasta hjul lager o till o med köregenskaper.
Dock ska poängteras att jag har inte märkt nåt speciellt med att köra runt med denna obalans på 60 gram,men tycker det är märkligt att ena handlarn klarar o balansera det bättre än andra.
Dock kan jag inte bara åka upp där o balansera,känns lite dumt
när han rekomendera mej däck men jag hitta ett närmare hemma.
Mvh R1 racer