balansering av däck, hur viktigt är det?

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
har inför ny säsong bytt däck på 125:an. funderar nu på hur noga det är med balansering av däcken.:va måste det göras, och isåfall vilket är bästa sättet. farsan har en ganska hightech balanseringsmaskin på jobbet, fast huvudsakligen för bildäck. kan man på något sätt använda den tro?

tack för svar:Bugar

Jag kan inte svara på hur viktigt det är, men själv har jag inte märkt någon skillnad utan eller med vikter, dock kan man ju haft tur med balanseringen just då. :näsblod

Vissa säger att man inte behöver balansera mchjul då de har en så liten massa typ. Men jag har alltid gjort det, även om man inte känner något så kan nog lagren ta stryk av små vibrationer.

Nja det är lite tjejigt med balanserade däck :-D Jag har sällan balanserade däck men det är mest för jag är för snål för att betala för balanseringen hehe

har du tur slipper du balansera, ibland kan det dock bli obalanserat och då vibrerar det som satan.

när man kränger däck på bankörning så brukar jag inte behöva balansera.

Det är tämligen oviktigt ffa på en 125a...

Känner du av vibrationer pga obalans i hög fart så balansera annars skit i det. Finns mängder av RR åkare som inte balanserar och det går utmärkt ändå.

Jag tänker balansera mina fälgar utan däck för att se om de är okey, det sägs att hojdäck är så bra att de inte behöver balanseras.

Jag tänker balansera mina fälgar utan däck för att se om de är okey, det sägs att hojdäck är så bra att de inte behöver balanseras.

Det har jag gjort, mina fälgar var perfekt i balans.
Efter det har jag bytt däck massor av gånger och har aldrig lagt på ett däck som inte behövt några vikter.
Det är så enkelt och snabbt gjort så jag förstår inte varför man skall låta bli att balansera.

/Stefan

011.jpg

Typ så här och så tar du en pilsner oxå sen är det klarrt !

tackar, skiter alltså i det. drar premiärturen imorrn och skulle det vara så att det mot all förmodan vibrerar får jag väl ta att balansera lite isåfall. glad pösk förresten:tummenupp

Kör man som vissa bara till korvmojen för att stila på raggardrottningarna så behöver man nog inte någon balansering... ;)

Det är tämligen oviktigt ffa på en 125a...

Känner du av vibrationer pga obalans i hög fart så balansera annars skit i det. Finns mängder av RR åkare som inte balanserar och det går utmärkt ändå.

Om om de rr-åkarna var smarta nog att balansera kunde de i en del fall få kanske 0,5 mer hästar tillgängliga för framdrivning istället för drivning av obalans...

Man ska inte fortsätta lära ut okunskap, på en 125 med lite effekt blir det än viktigare att balansera. Det blir negativa konsekvenser innan den normala föraren känner av problem.

*/ ?>
Back