Balans

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
Jag har en sån där balansplatta (rund sak som man står på) som man kan träna upp balansen med eller använda vid rehabiliterian när man har varit skadad.

Det är ju inga problem att bara stå på den, men blundar du så tappar man balansen ganska fort.
Jag har fått för mig att om jag kan balansera på den när jag blundar, eller gör andra svåra övningar på den, så har jag fått in reflexer i ryggmärgen, vilket skulle göra mig till en bättre mc-förare...
Är jag ute och cyklar eller?

En till tanke, har blinda sämre balans?? Edit: Felformulerat, är blinda "vingligare", eller har dom balansen i "ryggmärgen"?

Last edited:
ceasar skrev:
En till tanke, har blinda sämre balans??

hmm, borde dom inte ha bättra balans, eftersom det är svårare att gå utan att titta? (eller gäller det kanske bara oss som är vana vid att kunna se!?)

Jag "har hört" en annan sak om just balans.

Man bad ena halvan i ett fotbollslag att stå på ett ben och blunda när dom borstade tänderna. Ena foten en gång, och andra foten nästa gång osv.

Då visade det sig att den halvan som hade blundat och stått på ett ben när dom borstade tänderna (det är ganska svårt, prova själv) fick starkare fotleder och därmed klarade sig mycket bättre från fotledsskador. Några siffror kommer jag inte riktigt ihåg, men de va stor skillnad.

min sista peng

inte på ett jämt underlag.

men på kullersten är dom nog det.

jag har absolut inte nån professionell åsikt utan detta är bara min personliga gissning.

Jag har dock varit i kontakt med en del blinda genom jobbet som taxichaufför. Man får ju då hjälpa dom till och från bostad mm. ibland.

Det som styr balansen sitter i örat så det har nog inte så mycket med synen att göra?

Att träna balansen är bra! Men att det gör dig bättre som förare är nog inte helt självklart? Även om du kommer att reagera snabbare så måste du göra "rätt". Vilket kräver att du måste träna in rätt reflexer med att köra hoj i någon form. Reflexerna som du då gör kommer att vara inlärda i "ryggmärgen".

ceasar skrev:
oj, jag formulerade det fel... jag menade, är blinda "vingligare"..
Tror jag inte. Det e nog bara så att vi som ser, förlitar oss väldigt mycket på synen, så när man blundar så stänger vi ju av vårt viktigaste sinne, och då ett det svårt att känna balansen. En blind person har ju "tränat" sina andra sinnen, och förlitar sig på dom istället.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025