BAKTRIMMAD Duke ...

odysse

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Luleå
Hoj
SV 650 2001
bromsade förra sommaren 52 hk med öppnad luft burk / avgassystem . sedan blev det portning och 16 kuggs drev nu gick den grymt ! minst 55 på slangen sköt jag om innan bromsningen (mycket dumt ) ......
50.3 och och 5 hk borta hela vägen i botten ! jag var övertygad om att någonting var fullständigt fel , bestyckning , kamkuggning ,läkage i topp , efter ytterligare 10 bromsningar så började jag inse att det var nog så trots allt , sedan blev den en grovkrök från ABP ,lyfte kurvan lite i slutet i övrigt nästan identiskt ...
i veckan byggde jag om y-röret och bromsade idag ingen skillnad ???
att std kammen inte behöver bättre flöde i toppen och att dom (något) större kanalerna =lägre gashastighet enbart försämrar botten registret är min teori nu ....
nu är det bara att fortsätta :tummenupp G2 kam , 32 mm avgas och en gasare till nästa sommmar . tacksam för tips ...
 

Bifogat

  • dynocurve.jpg
    dynocurve.jpg
    34.4 KB · Visningar: 833
Attans..

Vad var det för portning? Och vad gjordes?
 
sätet på avgas frästes upp nån mm ,materialet vid styrningarna till ventilskaftet togs ner , kanalerna jämnades till ... mellan väggen spetsades
 
Kan tipsa om att jag har en mikuni tm-40 för 1800:-
 
Marals76 skrev:
Varför inte köpa en vassare båge från början??

Vad spelar det för roll? Man kommer ju pilla på den i vilket fall som helst. Man vill pilla och meka ju! Oavsett hoj. :)

/Lucky9
 
Optimus Prime skrev:
köp en husa då!!! då får du både pilla och meka :fakta :D
Man behöver inte pilla på en Husa! :mad: Men meka lite bör man... :eek: :rodnar

Men hur sur och deppig blir man om man verkligen pillar på hojen och FÖRLORAR effekt och/eller vrid på kuppen?!? Jag skulle bli svårt, djupt och allvarligt deprimerad! :fakta Och hur kan det BLI så?!?

/ Vera (som inte kan ngt alls om trimning av hojar...)
 
Det var en redig bakåttrimning. Max.vrid sjönk nästan 10 % (om jag läste rätt). Inte så kul kanske, men lärorikt. Inte så lätt förbättra redan bra grejor. Tror portningsjobbet är boven. Gjorde du det själv eller var det nån etablerad trimmare ?
'std kammen inte behöver bättre flöde'; har du flödesmätt toppen före o efter ?
Nyfiken och intresserad
/u
 
Last edited:
ingen flödes mätning av toppen är gjord , en kompis har gjort jobbet har portat rallycross motorer i många år med mkt bra resultat ... jag har inte kollat kammen , ( är det överhuvudtaget möjligt att få igång motorn med en kugg fel ? ) .....
" Marals76 Varför inte köpa en vassare båge från början?? "
-för att jag vill ha en duke och tycker att bromsa /trimma /skruva är minst lika kul som att köra .. !
 
En motor går även m kammen en tagg fel. Men på en vass SOHC motor är det VÄLDIGT stor risk att kolv o ventiler slår ihop; har du mätt kompen på den ? (DOHC motorer klarar sånt bättre, gäller bara att råka flytta rätt kam åt rätt håll.......)
Sammantaget: Antingen är portningen sällsynt misslyckad eller så uppkom nåt annat fel samtidigt. Hur var det med ventilsätena; är dom snyggt slipade o avrundade ?
/u
 
Last edited:
Det går utmärkt att ställa avagskammer fel så länge man gör det i "rätt" riktning. Jag har lyckats med detta och detta ledde till betydligt lägre effekt men bibehållen varvillighet etc.

Så jag skulle kolla kammarna för så kass akn inte portningen vara
 
jag var väldigt nog att slipa in ventilsätena och dom såg bra ut , kammmarkeringen ,en prick på kamdrevet rakt ner mot
svänghjulet och det stog på markeringen , men kanske jag sträckte kjedjan efter åt ?
ska nog ta ett komp prov först , sedan kollla kammmen
 
odysse skrev:
jag var väldigt nog att slipa in ventilsätena och dom såg bra ut
Vill inte vara (alltför) näsvis, men jag undrade om ventilsätena o ventiler var frästa i samband m portningen. Rent trimjobb, alltså. Dom toppar jag fått fixade har kommit tillbaka med snyggt avrundade säten utan distinkta fasetter. (Kan iofs hända att det inte behövdes; beror på utformningen från början sas).

Om hojen har dubbla kammar kan kanske nån el både sitta fel, men gissar att det inte är möjligt på en så vass enkelkamsmotor utan att kolv o ventiler går ihop.
/u
 
insug är orört , avgas sätet har fräst upp ca 1,5 mm och själva tätkanten är utflyttad , däremot inget riktigt radiesäte gjort ,
finns det någon som har trimmat duken mer än dom vanliga
avstrypningarna ?? får man tex 55hk med helsystem och förgasare som vanliga 640:in brukar ge ?
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top