"Baktändningsproblem"

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
R1 -00
Har en Suzuki VX800 -92 som har börjat "eftertända". Vet inte om detta är den korrekta benämningen men det yttrar sig såsom knallar i avgasröret samt att det är sotigt.

Började med att ställa ventilspelet och läste följande i verkstadshandboken:
In. & Ex. 0,08 - 0,13
Tolkar detta som att spelet ska ligga mellan dessa siffror?

Ställde avgasventilerna till ~0,10 men de skramlar fortfarande aningen mycket.

Tänkte även kolla tändningen och läser CPU sedan orkade jag inte titta mer på det...

Varför är ena avgasröret sotigt och den eftertänder fortfarande?

Om inte jag löser det själv får jag lämna in den på Bike i Trollhättan, någon som har koll på om det är lätt/svårt att få tid för sådanthär nu?

Last edited:
bak täändning

tjena

kolla vakumslangen kan ge viss baktändning om den är av eller dålig

är de 2 förgasare?

EKAN79 skrev:
2447019 tjena

kolla vakumslangen kan ge viss baktändning om den är av eller dålig

var nere precis och kollade, är inte säker på vilken slang du menade men kollade alla mellan förgasare o bränslepump/tank och de verkade vara hela/fina och mjuka i gummit.

ozeo skrev:
är de 2 förgasare?

yes, två är de till antalet...

Kimmerien skrev:
2447097 var nere precis och kollade, är inte säker på vilken slang du menade men kollade alla mellan förgasare o bränslepump/tank och de verkade vara hela/fina och mjuka i gummit.

yes, två är de till antalet...

jag tro du ska kolla på förgasarna. kolla vilken cylle som går felfritt..
kan ta bort en tändstifthatt åt gången o se hur den går..
om den nu går på en alltså.

ozeo skrev:
2448042 jag tro du ska kolla på förgasarna. kolla vilken cylle som går felfritt..
kan ta bort en tändstifthatt åt gången o se hur den går..
om den nu går på en alltså.

Är inte riktigt med på vad du menar?

Vet redan vilken cylinder som baktänder, problemet är varför?

Är antagligen inte ventilspelet så då återstår väl bara tändningen (om det inte skulle kunna vara att den får för fet bränsleblandning)?

Kimmerien skrev:
2448430 Är inte riktigt med på vad du menar?

Vet redan vilken cylinder som baktänder, problemet är varför?

Är antagligen inte ventilspelet så då återstår väl bara tändningen (om det inte skulle kunna vara att den får för fet bränsleblandning)?

för fet el för lite tänkte jag..
kanske den flödar lite :va

Kimmerien skrev:
2447004 In. & Ex. 0,08 - 0,13
Tolkar detta som att spelet ska ligga mellan dessa siffror?

För en lekman som mig så skulle "In" stå för Intake och "Ex" stå för exhaust, dvs insugs- resp. avgasventilerna...

/O

(Fast det hade du nog redan förstått ser jag...)

UrbanTiger skrev:
2448942 Du säger inte om det är konstant eftertändning eller bara vid avslag.
Skit i förgasaren.. lågfartmunstycket :va

Det är företrädesvis vid avslag. Men nu skiter jag i det hela tror jag och försöker få en tid på verkstad istället. Tack ska ni ha för tipsen iallafall:kiss .

UrbanTiger skrev:
2454345 Kolla först munstyckena i den förgasaren. Onödiga stålar att lägga för ett sånnt skitfel om det är så enkelt.

Mmm, ska ta en kik på detta. Blir inget med verkstad iallafall.

Snicksnackade lite med en mc-mekaniker häromdan som hävde ur sig att hål på avgasröret kunde bidra till baktändningen.

Nu råkar det ju förhålla sig som så att jag har hål på just det avgasröret som leder till den baktändande cylindern. Börjar därför fundera på hur jag ska laga det?

Har tillgång till mekanisk verkstad (innehållande TIG, MAG, Pinnsvets, gas, o allt annat som behövs, you name it - they got it) i åtminstone två veckor till.

Men det går ju inte att svetsa i kromet på avgasröret (svårt som fan att slipa bort dessutom). Löda är nog inte heller det lättaste på der chrome.

Valsa en plåtbit o lägga på...njaee, blir nog inte tätt.

Hålet är ca 3mm i diameter.

förslag mottages tacksamt.

UrbanTiger skrev:
2464507 Om det är ett hål på kröken så är det den troligaste orsaken när du nu säger det..
Du har nog inte så mycket val än att försöka slipa bort kromet precis runt hålet och sen svetsa igen det. Slipa med en Dremel så blir det inte en halv kvadratmeter som du slipar bort kromet på :D Rostfritt tillsatsmaterial är kanske bäst för jag antar att du inte tänker kroma om röret. Putsa sen till det lite fint och polera lite så kanske du kan leva med det.

Haha, aja det får väl bli så, bättre funktionellt än snyggt. Tack ska du ha för svaren...:tummenupp

hejsanhoppsan

lagade avgasröret, och sepåfan - det slutade baktända...

nu måste jag bara fixa allt som jag lagat sönder (typ synka förgasare osv)

UrbanTiger skrev:

lyckligtvis så gav jag bort min kamera till farsan för en månad sen. så tyvärr får min lagning förbliva osedd... :hihi

(och tur är att hålet satt på undersidan av avgasröret så att det inte syns när jag har hojen ute heller. fulare lagning har nog inte gjorts på en hoj tidigare.)

Back