Baktändning

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har funderat på varför min cykel alltid baktänder när det är kallt eller när den har stått länge. Är det fullt normalt eller bör fuggarna ses över?
 
Svårt att säga, kan bero på en rad problem.
Men hur står det till med insugsgummina tex. Finns det sprickor i dessa så tar hojen tjuvluft därifrån, vilket kan orsaka baktändning.
 
berggren_martin skrev:
Har funderat på varför min cykel alltid baktänder när det är kallt eller när den har stått länge. Är det fullt normalt eller bör fuggarna ses över?
kolla ventilerna, det är ett vanligt fel på gamla sukker, de går ner sig i sätena och står vidöppna.
 
berggren_martin skrev:
Har funderat på varför min cykel alltid baktänder när det är kallt eller när den har stått länge. Är det fullt normalt eller bör fuggarna ses över?

En för klen bränsleblandning är i 99 fall av 100 orsaken till bakpuffarna. Extremt sällsynta fall kan det vara tändningen.

En för klen bränsleblandning får du t.ex. genom att den läcker insugen, efter förgasaren. Det kan vara igensatta tomgångsmunstycken (de har en fast storlek - i flottärhuset, knöliga att göra rena). Det kan även vara normalt - om din hoj är bestyckad lite klent (på luftskruven). Det kan även vara "default felet" på Zukorna, dvs att ventilsätena bankas in emot tändstiftet (och ventilen inte kan täta ordentligt) så att du får in "frisk" luft bakvägen. Suzuki borde fanimig ta på sig att slipa ventilerna på alla sina hojar vid 100-mila servicen.
 
Tack för tipsen, ska försöka koll upp ventilerna.
 
lånar tråden lite då jag inte finner svar på min fråga.
Hur dåligt är det för motorn att det smäller då och då pga att man stänger av tändning och sätter på den igen vid högre varv?
 
bump

Inlägget som du har skrivit är för kort. Var vänlig och utöka ditt inlägg till minst 5 tecken.
 
lånar tråden lite då jag inte finner svar på min fråga.
Hur dåligt är det för motorn att det smäller då och då pga att man stänger av tändning och sätter på den igen vid högre varv?

Förstår inte riktigt vad du menar.

Är du ute och kör med hojen och vill vara lite tuff och göra feta avgassmällar så du slår av tändningen och sen på den igen medan hojen fortfarande rullar? :va

Varför skulle man slå av tändningen och sen på den under fart? Kan inte tänka mig något positivt med det. Smäller gör det i regel för att soppan självantänder i avgasröret (eftersom du har tändningen avstängd).
 
Last edited:
stod i garaget och skulle bara testa. och det låter som fan så jag undrar hur dåligt det är för motorn. ingen fart, bara varv
 
Som sagt, det är avgaser som självantänder, inget konstigt med det.

Hur dåligt det är för motorn? Hur långt är ett snöre? Spelar det nån roll egentligen? Det finns ingen som helst anledning att göra det.
 
Helt ärligt. Jag söker svar på min fråga, hur barnslig du finner mig är ditt problem.

Någon som har ett vettigt svar?
 
Helt ärligt. Jag söker svar på min fråga, hur barnslig du finner mig är ditt problem.

Någon som har ett vettigt svar?

Jag tycker inte att det är barnsligt. Jag försöker bara förtydliga för dig att varken jag eller nån annan kan ge dig ett vettigt svar då det egentligen handlar om ett icke-problem som ingen direkt håller på och testar. Hur länge en hoj orkar nöta mot varvstoppen vet många eftersom folk tycker det är häftigt och underhållande, hur länge hojen orkar med att varvas upp och stängas av upprepade gånger är nog svårare att kvantifiera.

Var nån snubbe på en träff för några år sedan som stod och gjorde det på sin Bandit 1200 och tyckte det var skitcoolt. Den varken lät eller gick speciellt bra i övrigt dock. Om det berodde på helgens misshandel eller tidigare vanvård är svårt att säga. :död

Rent tekniskt sett så kan du väl kanske bränna ventiler om du gör det tillräckligt mycket.
 
finns det en definition på annat? för dämparen ska bort till våren i alla fall

Höga varvtal och avbrott i tändningen kan även göra att en del radfyror spottar shims på avgassidan. Har hänt vid tex för lång bryttid på quickshifters.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top