Bakramsbygge

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Skall som sagt fixa röven på fighter bladen.
Jag är total amatör på sådana här jobb.
Hur har ni andra gjort, bilder och tips mottages.
Vilket material och hur tjockt skall det va?
Funderar på en jigg i trä först.
Den byggs med stor sannolikhet för solo åkning och med en krashkåpa utan passagerar dyna.

Bomba mig snälla med tips.

Skall som sagt fixa röven på fighter bladen.
Jag är total amatör på sådana här jobb.
Hur har ni andra gjort, bilder och tips mottages.
Vilket material och hur tjockt skall det va?
Funderar på en jigg i trä först.
Den byggs med stor sannolikhet för solo åkning och med en krashkåpa utan passagerar dyna.

Bomba mig snälla med tips.

är du träslöjdslärare eller snickare av annan sort så lät väl en trä-jigg som ett ex.
eller gör som jag, ta ett par bira i garaget me några kompisar, detta blir förmodligen till en halv platta & sen är det bara att fortsätta svetsa, ett under att min ram sitter ihop i dagslget.. gör helst lite smartare än mig, PLANNERA vart alla fästen & skit till kåpor & sånt skall sitta.

jag tänkte göra en röramskonstruktion & istort sett skita i bakdel först, sen kom jag på att bakdelen var ett mkt trevligt ställe att gömma el i så det blev det enklaste som gick att bygga i, 20mm fyrkantsprofil.

visst själva konstruktionen på min ram kan ifrågasättas om det verkligen håller, då jag bearbetat fästena med värme, hammare & skruvstäd, men det är väl saker som märks när man e ute & kör :gnissla

skall du bara ha enkelsits kan du nästan bygga ramen i tandpetare, eftersom du inte får en så "lång hävarm".

lycka till & kom ihåg, det är inte så svårt som det låter.

ps. hittade inga bilder nu men finns i min byggtråd..

Som Granaten säger, designa den gärna med en batterihållare på plats redan från början så blir det mindre fulmekt efteråt.

Behöver du hjälp med något som jag kan hjälpa till med så bara hojta till. :)
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att svetsa men jag kan hjälpa dig dricka upp ölen... :tummenupp

Har du tillgång till en AC/DC tig så du kan svetsa Alu?

Om du ska köra i stål finns det intressanta alternativ hur du kan designa utan synliga stag. Fast, det kräver massa mer planering och tänkande.
Är det av intresse lägger jag tid på att hitta hur Rupes fixade till sin Sentinel TLS med bakram utan synliga stag. :)
Tror till och med att han kanske gjorde sin i flygplans Alu...

Tackar för tipsen P.Liten.
Tyvärr har jag ingen svets hemma men känner folk som kan hjälpa till.
Hör av mig om jag behöver hjälp i garaget.

Tackar för tipsen P.Liten.
Tyvärr har jag ingen svets hemma men känner folk som kan hjälpa till.
Hör av mig om jag behöver hjälp i garaget.

Putteliten har ju en del kontakter också...

Eller som en känd smal rappare sa i en film....

" I know some people who knows some people that welds stuff togehter "

Det är Putteliten då alltså..... :D

Lycka till med bygget.

R

Hur går det för dig?

Jag är snart klar med min Hemmagjorda bakram till min 93:a blade anpassad till r6 bakdelen.
Blev ett par heldagars jobb. Men då har jag inte svetsat innan heller. Det svåraste var helt klart att få till det bra med den bakre sadeln.

Har testat med en polare därbak och det gick bra. Kände ändå att jag ville vara helt säker på att ramen inte knäcks över ett litet gupp så jag har lämnat in den till en riktig svetsare.

Kan slänga in lite bilder om du vill. Bara jag hittar min kamerasladd:tungan

Hur går det för dig?

Jag är snart klar med min Hemmagjorda bakram till min 93:a blade anpassad till r6 bakdelen.
Blev ett par heldagars jobb. Men då har jag inte svetsat innan heller. Det svåraste var helt klart att få till det bra med den bakre sadeln.

Har testat med en polare därbak och det gick bra. Kände ändå att jag ville vara helt säker på att ramen inte knäcks över ett litet gupp så jag har lämnat in den till en riktig svetsare.

Kan slänga in lite bilder om du vill. Bara jag hittar min kamerasladd:tungan

Ha matte, har du köpt den gamla bladen?? Jag känner killen som byggt den, den har rullat ett par somrar i halmstad...

Ha matte, har du köpt den gamla bladen?? Jag känner killen som byggt den, den har rullat ett par somrar i halmstad...

Jajemän! Hoppas inte din polare tar illa upp av att jag avlägsnar flamesen och den tyska lill rumpan:)

Verkar vara i fint skick annars. Jag är helnöjd! Något jag bör se upp med? Den har inte gått mkt bakhjul utan olja va?

Får ju slänga in en bild på hur den blir efter min ombyggnad. Kanske med risk att bli lynchad

Jajemän! Hoppas inte din polare tar illa upp av att jag avlägsnar flamesen och den tyska lill rumpan:)

Verkar vara i fint skick annars. Jag är helnöjd! Något jag bör se upp med? Den har inte gått mkt bakhjul utan olja va?

Gamle Fritte tar nog inte illa upp.. Bygg du på :tummenupp
Det är inget du bör se upp med , den är ju seriöst byggd och Fritte är inte den som kör på bakhjulet, tro mig, den har inte gått speciellt hårt, iaf inte efter ombyggnaden till fighter...
Han jobbar som MC-mek på Manfreds Motor i Burseryd och han e grymt noggran.

Gamle Fritte tar nog inte illa upp.. Bygg du på :tummenupp
Det är inget du bör se upp med , den är ju seriöst byggd och Fritte är inte den som kör på bakhjulet, tro mig, den har inte gått speciellt hårt, iaf inte efter ombyggnaden till fighter...
Han jobbar som MC-mek på Manfreds Motor i Burseryd och han e grymt noggran.

Det låter fint! Blev lite överaskad att jag fick servicebok med till en så gammal hoj. :tummenupp Såg att dom flesta oljebytena var gjorda på Manfreds motor så då kan man sova gott alltså.

Sköns stil på bygget var det, även om rosa flames och 90 graders lutning på bakdelen inte inte riktigt är min påse:D . Framlampan (antagligen) och magkåpan kommer vara kvar, riktigt fina grejer.

Tyvärr så kände jag att tiden inte kommer räcka till.
Sambon jagar en ang övningskörning till A kortet.
Mycket med huset nu också, så jag slängde på orginal prylarna igen.

Släng gärna upp lite bilder "Matte":tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back