Bakram för två pers!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Håller på att köpa på mig lite delar för att bygga ny bakdel till min cbr 900 tyskfighter!

Hitills har jag köpt r6 bakdel, undertail, diodbaklyse, diodblinkers och väntar på en auktion på ebay för att få hem förar och passagerarsadel...:tummenupp

När det gäller bakram hur gör jag då? Passar r6:ans (99-02) bakram på gammelbladen? Det hade ju varit svingött! En orginal r6 bakram hittar man ju billigt på ebay...

Om inte blir det väl att bygga en egen. Känns tyvärr svårt och ganska tidsödande - kan bli jobbigt att få till det bra med sadlarna. Har inte tillgång till svets och så.

Tips och erfarna (?) builders shoooooot:)

matte_mannen skrev:
2618740 Håller på att köpa på mig lite delar för att bygga ny bakdel till min cbr 900 tyskfighter!

Hitills har jag köpt r6 bakdel, undertail, diodbaklyse, diodblinkers och väntar på en auktion på ebay för att få hem förar och passagerarsadel...:tummenupp

När det gäller bakram hur gör jag då? Passar r6:ans (99-02) bakram på gammelbladen? Det hade ju varit svingött! En orginal r6 bakram hittar man ju billigt på ebay...

Om inte blir det väl att bygga en egen. Känns tyvärr svårt och ganska tidsödande - kan bli jobbigt att få till det bra med sadlarna. Har inte tillgång till svets och så.

Tips och erfarna (?) builders shoooooot:)

kanske kan köpa e bakram o bygga om så den passar, nog enklast..
se till så de blir riktigt svetsat bara. :tummenupp

De e väll bolt on på blade? räcker kanske med å modda ändarna på r6 ramen så dom passar i fästena på bladen.

ozeo skrev:
2618880 kanske kan köpa e bakram o bygga om så den passar, nog enklast..
se till så de blir riktigt svetsat bara. :tummenupp

Jo precis! Viktigt att det blir bra svetsat. Orginalbakramarna är ju i alu, vilket visserligen är bra pga vikt, men som är lurigare att svetsa i...

Ingen som har någon aning på mått r6 (99-02) vs gammelbladen? Alltså det jag vill veta är mått mellan de båda infästningarna i ramen.

MRJaggu skrev:
2618893 De e väll bolt on på blade? räcker kanske med å modda ändarna på r6 ramen så dom passar i fästena på bladen.

Ja exakt, bladen har skuvad bakram, och det har väl r6:an också? Precis min förhoppning att det räcker att modda lite i ändarna...

Last edited:
matte_mannen skrev:
2618895 Jo precis! Viktigt att det blir bra svetsat. Orginalbakramarna är ju i alu, vilket visserligen är bra pga vikt, men som är lurigare att svetsa i...

Ingen som har någon aning på mått r6 (99-02) vs gammelbladen? Alltså det jag vill veta är mått mellan de båda infästningarna i ramen.

Ja exakt, bladen har skuvad bakram, och det har väl r6:an också? Precis min förhoppning att det räcker att modda lite i ändarna...

jo de e självklart de går o modda, men passar rakt av gör de inte,
kolla upp nån firma som e tokbra på o svetsa alu.
jag lämna in en sving en gång o de vart snyggare än en orginalsvetsarna som bruka va på gamhojarna :tummenupp

ozeo skrev:
2618917 jo de e självklart de går o modda, men passar rakt av gör de inte,
kolla upp nån firma som e tokbra på o svetsa alu.
jag lämna in en sving en gång o de vart snyggare än en orginalsvetsarna som bruka va på gamhojarna :tummenupp

Det kanske är det smartaste.:) Men har en känsla av att det är bra mkt längre mellan fästpunkterna på en cbr än på en r6. Men det är ju möjligt att göra distanser osv.
Hur mkt fick du punga ut för ditt alusvetsjobb?

Tja!

Jag har en R6 bakdel med skjutsdyna på min hoj... där spånade jag också om att köpa en r6 bakram o fiffla till... Men i slutändan byggde jag på bakramen med fyrkantsprofiler av måtten 25x25x3. Är stadigt så de heter duga och inte så svårt som man tror! såpass mycke svetsande behöver det inte bli om man är lite finurlig och kapar till bitarna som de ska vara innan man ber någon svetsa det. Att få sadlarna o stämma är ju en barnlek då du måttar in dem med bakplasten på så det är ju inget vidare stort problem.

mvh

SB

Superbee skrev:
2618963 Tja!

Jag har en R6 bakdel med skjutsdyna på min hoj... där spånade jag också om att köpa en r6 bakram o fiffla till... Men i slutändan byggde jag på bakramen med fyrkantsprofiler av måtten 25x25x3. Är stadigt så de heter duga och inte så svårt som man tror! såpass mycke svetsande behöver det inte bli om man är lite finurlig och kapar till bitarna som de ska vara innan man ber någon svetsa det. Att få sadlarna o stämma är ju en barnlek då du måttar in dem med bakplasten på så det är ju inget vidare stort problem.

mvh

SB

Kikade lite i din fightertråd. Du har ju fått till det kanon! vilket lyft för den biken:yoparty
Har du utgått från orginal bakram och byggt på med lite fyrkantsprofiler? var lite svårt att se på bilden...
Du menar att det är lätt att få sadlarna att passa bra alltså. hmm. Hittade inga bra bakramar på ebay nu så det kanske får bli att modda om tyskröven. Blir väl lättare att se när man har grejerna.

har du lackat om din bike än? några nya bilder?

matte_mannen skrev:
2619019 Kikade lite i din fightertråd. Du har ju fått till det kanon! vilket lyft för den biken:yoparty
Har du utgått från orginal bakram och byggt på med lite fyrkantsprofiler? var lite svårt att se på bilden...
Du menar att det är lätt att få sadlarna att passa bra alltså. hmm. Hittade inga bra bakramar på ebay nu så det kanske får bli att modda om tyskröven. Blir väl lättare att se när man har grejerna.

har du lackat om din bike än? några nya bilder?

Tackar tackar :) De värmer att höra!

Jag ska se om jag kan hitta någon bättre bild på ramen så du får se hur de e gjort.

Det som var så smidigt i mitt fall var att bultade fast fyrkantsprofilerna för att kunna måtta lite bättre i höjdled och sen punka fast med svets. Skulle jag göra om det igen så skulle jag se till o fixa bultfästen för bakramen och göra en helt ny bakram i fyrkantsprofiler! :)

Ramen o svingen är på blästring o lack just nu faktist och jag räknar med att slänga in tank,kåpa o stänka under julen. Så vi får se :)

matte_mannen skrev:
2618951 Det kanske är det smartaste.:) Men har en känsla av att det är bra mkt längre mellan fästpunkterna på en cbr än på en r6. Men det är ju möjligt att göra distanser osv.
Hur mkt fick du punga ut för ditt alusvetsjobb?

1000 spänn icke vitt.
lär ju bli nå likn för dig.. om du hittar rätt snubbe :)

ozeo skrev:
2619342 1000 spänn icke vitt.
lär ju bli nå likn för dig.. om du hittar rätt snubbe :)

Många bra tips...

Funderar på att göra en modell i trä profiler först för att få till rätt form och passa in med kåpa och sadlar. :)

Superbee: låter som din hoj kan bli en riktg killer:tummenupp
Kör du föresten med någon låsmekanism och så till sadlarna? känns inte som det behövs egentligen. Blir ju bra mkt lättare utan.

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back