Bakhjulsmutter på gsxr 1000 -01

andeas.g

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
Suzuki gsx-r 1000 -01
Tjena,
Jag lyckas inte få bort bakhjulsmuttern på min gsxr 1000 -01.
Jag har aldrig haft bort den helt tidigare men jag har lossat den då jag spännt kedjan. Nu sitter den så in i... .
Det ser ut som det sitter en låsbricka i muttern !

Är det någon som vet ??

ps. jag hade en gsxr 750 -88 tidigare, när jag skulle byta fram drevet var vi tvungna att klyva muttern för att få bort skiten (efter att provat med mutter knacker till lastbil etc.) ds.

//Amen

andeas.g skrev:
Tjena,
Jag har aldrig haft bort den helt tidigare men jag har lossat den då jag spännt kedjan. Nu sitter den så in i... .

Är det någon som vet ??

ps. jag hade en gsxr 750 -88 tidigare, när jag skulle byta fram drevet var vi tvungna att klyva muttern för att få bort skiten (efter att provat med mutter knacker till lastbil etc.) ds.

//Amen

Du behöver inte oroa dig att den släpper det sitter låsning i muttern.
Men att dra som om man vore bessat är inte heller nån hit.
Jag måste anta att du har en manual till dig hoj och där står det vilket moment du skall dra muttern. Har du ingen manual så skaffa dig en. Har du en läs den också.
Dra den som fan leder inte till något, det ända det leder till är att du drar sönder gängor, distanser osv.

mutter

Går den låsbrickan att tabort? Eller hur ska man gå till väga?
I instruktionsboken står det inget mer än att det bara är att skruva av muttern.

andeas.g skrev:
Tjena,

Är det någon som vet ??

//Amen

Möjligen har gängan "skurit". Drog du den med momentnyckel och specifiecerat moment enligt manual senast? I så fall bör den lossa om man bara tar i som f**.

Är skruven "Loctitad"? Prova att värma med varmluftspistol innan du försöker lossa den.

Sen är det ju bra med en lång hävarm på verktyget...så du får lite bättre lossvridningsmoment.

Lycka till! :)

Axelmuttern ska dras åt med 100 Nm. Det sitter en "låsningsklack" i muttern har jag för mig, liknande en nyloc-mutter. Det är bara att skruva! Använd en lång hävarm. Muttern kan ha skurit i.o.f.s, har inte tyckt att det varit speciellt svårt att få bort den på min hoj.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back