Bakhjulsglapp

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

Jag skulle spänna min kedja idag och när det var gjort drog jag lite i bakhjulet fram och tillbaka, tänkte kolla så allt va ok. Men det var det tydligen inte. När jag "knäckte" det med kvart i 9 fattning så märkte jag att det fanns lite glapp. Vad gör man nu, köper ett nytt kullager och sätter på? Kan det finnas någon annan orsak til att det glappar?

Om alla distanser sitter rätt monterade,och det ändå glappar tycker jag såhär:
på en hoj som gör närmare 300 än 200,byter man alla tre lagren i bakhjulet när man ändå håller på.

Jag spände kedjan när cyklen stod på sidostöd, men det ska väl inte innebära något problem? Jag noga med att kolla så spårindikatorn på båda sidorna stämde överrens, spände fast låst muttern och sen hjulaxelmuttern.

Jag ska köra på bana imorgon, men jag kör inte så snabbt. Får se vad instruktören säger när jag påpekar problemet. De går ju igenom hojen lite snabbt men tror inte de kommer märka det om jag inte påpekar det.

Jag spände kedjan när cyklen stod på sidostöd, men det ska väl inte innebära något problem? Jag noga med att kolla så spårindikatorn på båda sidorna stämde överrens, spände fast låst muttern och sen hjulaxelmuttern.

Jag ska köra på bana imorgon, men jag kör inte så snabbt. Får se vad instruktören säger när jag påpekar problemet. De går ju igenom hojen lite snabbt men tror inte de kommer märka det om jag inte påpekar det.

Det går utmärkt att justera kedjan på sidostödet,rulla hojen ett halvt hjulvarv och kolla så att den inte är för sträckt i något läge.
Tror inte heller att dom märker ett lite glappt hjullager,men jag skulle byta asap,om jag var du..

Jo, får fixa det nu på måndag tisdag. Finns det någon motsvarighet till mekonomen fast för mc. Vad kostar lager?

Byt innan lagret skär,kan bli allt från lite otrevligt och skrapljud till knäskrap på det jobbiga sättet.

Kolla om du har en lokal Momentumbutik i din närhet,har de flesta lager som finns och de flesta packbox,oftast till ett mycket lägre pris.

Inga skräplager,skf eller så fixar dom original.

Henrik

Byt innan lagret skär,kan bli allt från lite otrevligt och skrapljud till knäskrap på det jobbiga sättet.

Kolla om du har en lokal Momentumbutik i din närhet,har de flesta lager som finns och de flesta packbox,oftast till ett mycket lägre pris.

Inga skräplager,skf eller så fixar dom original.

Henrik

Jag har provat det jobbiga sättet, inte trevligt.
Drog åt bakhjulsmuttern för hårt (stressat hjulbyte) villket gjorde att lagret gick sönder. Vurpa ,Släppte i en kurva.

Har skaffat en momentnyckel nu så drar allt efter serviceboken.

Har du spännt bakhjulet efter instruktionsbokens rekomenderade moment?

Jag lämnade in hojen till Mitonga i Lomma. Några timmar senare så ringde han upp mig och sa att han tagit ut lagren och såg inga fel på dem. Han satte tillbaka allt och spände med momentnyckel och vips var glappet borta. 150kr ville han ha! :tummenupp

Det är klart att man ska dra saker med rätt moment, men jag ser inte hur man skulle kunna förstöra hjullagren genom att man drar åt för hårt? Drar man som en björn och ett halvt varv till? Sitter alla lager där de ska i fälgar och ryckutjämnare blir det ju en "solid" enhet av distanser och innerbanor. Har man slarvat vid monteringen av lagren kan det ju såklart bli fel, men då spelar det nog ingen roll hur hårt eller löst man drar.

Det är klart att man ska dra saker med rätt moment, men jag ser inte hur man skulle kunna förstöra hjullagren genom att man drar åt för hårt? Drar man som en björn och ett halvt varv till? Sitter alla lager där de ska i fälgar och ryckutjämnare blir det ju en "solid" enhet av distanser och innerbanor. Har man slarvat vid monteringen av lagren kan det ju såklart bli fel, men då spelar det nog ingen roll hur hårt eller löst man drar.

Full pott!
Myter och "förståsigpåigheter" är till för att krossas!

Jag är benägen att hålla med - både i teori och efter egen erfarenhet...

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back