Bakhjulsaxel RS250.

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Är det någon Honda rs250 ägare här som har hojen nere för vinterfix?

Om så är fallet, finns det någon chans att man skulle kunna få en bild på bakhjulsaxeln (enkelsvingare) och kanske lite mått också?

Anledningen att jag frågar är att jag misstänker att en dylik skulle kunna passa på min diesel (RVF400) och i så fall vara bra mycket lättare än originalets 1862 gr.

Tackar på förhand.

Vilka delar är du intresserad av? Tyvärr kommer jag nog inte att kunna hjälpa dig då den del av bakhjulsaxeln som jag misstänker du är intresserad av sitter gömd inne i excentern som jag inte kan få loss muttern till. Det sitter som berget, bokstavligen talat.

Bifogat

• 98250f8.gif
    98250f8.gif
    12.4 KB · Visningar: 172
Del nummer 2 på den bilden.

Den ser onekligen väldigt lik ut. Dock trodde jag att bakhjulsmuttern skulle vara en som var gängad direkt på utsidan av axeln.

Går det en gängstång inuti den större axeln som muttern sitter på, dvs man ser inte rakt genom axeln?

Del nummer 2 på den bilden.

Den ser onekligen väldigt lik ut. Dock trodde jag att bakhjulsmuttern skulle vara en som var gängad direkt på utsidan av axeln.

Går det en gängstång inuti den större axeln som muttern sitter på, dvs man ser inte rakt genom axeln?
Japp, skruv 3 går rakt genom hjulaxeln (onummrerad). Skruv 3 är gängad i ytterkant och bakhjulsmuttern 21 sitter direkt på den, mellan muttern och fälgen sitter en tunn bricka 27 och ett konformat mellanlägg 6 som passar i fälgen. Fälgen passas in på hjulaxeln genom fyra tappar 15.

Japp, skruv 3 går rakt genom hjulaxeln (onummrerad). Skruv 3 är gängad i ytterkant och bakhjulsmuttern 21 sitter direkt på den, mellan muttern och fälgen sitter en tunn bricka 27 och ett konformat mellanlägg 6 som passar i fälgen. Fälgen passas in på hjulaxeln genom fyra tappar 15.

Vad synd. Då är det exakt samma konstruktion som på RVF:en.
Till RC45 (RVF750) finns det nämligen en HRC-axel som är ihålig och utan skruv 3, som jag beskrev tidigare och den torde vara en del lättare.

Det innebär att ni RS250 åkare har tunga gatgrejor på era hojar:)
Er kan iåf vara lite lättare (kanske).

Tack för hjälpen i varje fall.

Alltså, hjulaxeln ÄR ihålig. Som jag tidigare skrev, skruv 3 går rakt igenom hjulaxeln. Även skruv 3 är ihålig.

Alltså, hjulaxeln ÄR ihålig. Som jag tidigare skrev, skruv 3 går rakt igenom hjulaxeln. Även skruv 3 är ihålig.

OK. Min är också ihålig, dock inte skruv 3. Då är den antagligen lite lättare trots allt!

Förresten Teddy.

Ang. din excentermutter. Är det nr 20 som inte vill lossna eller är det M14 skruven på svingen (den som klämmer fast excentern)?

Om du har tryckluft kan jag komma förbi med en mkt bra muttermaskin om du behöver. Jag jobbar skift i Hornsberg och åker förbi Solna då och då.

Min satt också som berget, men efter några timmar i WD40 och nämda mutterdragare så släppte den.

Last edited:
Nån av dom där grejjerna till bakhjulet hade någon i Sverige i titan innan. Kommer inte ihåg vem och tror den delen försvann ut till Tyskland. Var nog exentern. Var ca 1kg lättare eller nått sånt.

Jag har sett en ritning på en HRC axel som var modifierad i längd för att passa RVF:en.

Det var när jag vägde min som en tanke om en titanaxel dök upp. En nytillvekning kräver dock mer efterforskningar.

Sen kom jag på att RS250 har en liknande design och trodde att den kanske var rejält mycket lättare..

nar det har anda diskuteras.. hur fan far man ut skruv 16?? maste den pressas ut?

Drevskruven? Tre av mina satt fast (troligen korrosion mellan alu och stål), men efter bad i WD40 så släppte dom efter ett slag med en liten hammare.

Om man gör så är det bra att ha en mutter ngt pågängad, så att man slipper slå direkt på skruven och dess gängor.

Hittade en bild på en sån lättviktsaxel från en enkelsvings Honda RS250.

Bifogat

• 1q03-lr.jpg
    1q03-lr.jpg
    64.1 KB · Visningar: 129
550 gr ofjädrad vikt bort (jmf RVF4009)! Vet du om det är en titanaxel eller en HRC-axel?
Jag gissar på en HRC.

550 gr ofjädrad vikt bort (jmf RVF4009)! Vet du om det är en titanaxel eller en HRC-axel?
Jag gissar på en HRC.

Vet inte. Den bilden var från en annons från en i Tyskland. Fanns nog en lättviktsmodell i HRC's VM-kit och sen fanns det nog olika kopior i lite olika material och versioner också.

Last edited:
Hittade en bild på en sån lättviktsaxel från en enkelsvings Honda RS250.

Sitter på jobbet och slösurfar runt lite, och så får jag syn på den här! Precis en sån ligger på en hylla i lilla skitgaraget och väntar på att RVFen ska bli klar. Ville bara berätta, så ingen missar detta.

*/ ?>
Back