Bakhjuls åka

Hammar´n

Hammar´n
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
Tuono projekt...
Jag måste plåga er med ytterligare en bakhjuls fråga. Är stollt ägare till en
TL 1000 R (V-twin) med 145 jä... hästar och jag får inte upp den på 2:an!!! 1:an går bra men det blir bara en kortis på 50-70 meter, vill kunna få upp den och köra lite längre. Hästar och vrid har jag ju så det räcker, men saknar teknik. Finns det någon V-twin förare som kan hjälpa till? Är det bäst att koppla upp den eller gunga.

Hammar´n skrev:
TL 1000 R (V-twin) med 145 jä... hästar och jag får inte upp den på 2:an!!! 1:an går bra men det blir bara en kortis på 50-70 meter, vill kunna få upp den och köra lite längre. Hästar och vrid har jag ju så det räcker, men saknar teknik. Finns det någon V-twin förare som kan hjälpa till? Är det bäst att koppla upp den eller gunga.

Både koppla och gunga upp den. Småsmyg lite med kopplingen och så räcker det nästan med ett knyck med hjälmen så kommer den. Börja testa i en liten uppförsbacke.

Hammar´n skrev:

Hmm 135 i motor ca 120 på bakhjul är nog mer nära sanningen.
Men för mig hissar det utan probs. både på 1an och 2an. trots att jag höjt den bak....
Har dock drevat om till 42 kugg bak. Vilket underlättar. Borde dock inte vara några problem att få upp den på 2an med lite koppling...

du behöver absolut inte koppla upp tlr:en på tvåan för att få upp den iaf. räcker med att släppa gasen och rycka och gasa upp den... men iofs. så e det ju skönare med kopplingen...

smetarn skrev:
du behöver absolut inte koppla upp tlr:en på tvåan för att få upp den iaf. räcker med att släppa gasen och rycka och gasa upp den... men iofs. så e det ju skönare med kopplingen...
Slå av och rycka Funkar fint. Då kommer den mjukt och "segt". Jag brukar visserligen koppla (kring 4000rpm). Får snabbare höjd då. Sen är det mjuk fin gasning som gäller, mm för mm på rullen så att säga.
Det fina men twinen är att man tar upp den på vridet för att vid ca 6000 rpm köra vidare på effekten :) För min den så när jag kommer upp kring "balanspunkten" så börjar hojen "orma sig" lite, då är det bara att växla vidare..
Dock så jag är ingen kung på bakhjulsåka...

prova att släpp ut lite luft ur bakhjulet om du ska wheela mycket brukar lösa problemet med att den ormar sej.. brukar bli stabilt..

jag gungar upp min på trean, men att ta upp den på 2:an är ju busenkelt, det handlar bara om en sak ÖVA och ÖVA, hmm vart ju två saker det där :va .

Testa att dra den till 7000rpm på 1:an, med en snabb växling ska den glida upp lämpligt på 2:an.

Eller ligger du runt 6500rpm på 2:an släpp och ge gas igen.

Eller som Sensei säger koppla upp den då du ligger runt 4000rpm.

Prova att stå upp då kan man ta den högre utan att det känns läskigt, dock kan man få sämre kontroll när man ska ta ner den. Lättare att få styrfladder på fast Tillern är ju stadig som ett berg.

PS. ÖVA
DS.

SENSEI skrev:
Slå av och rycka Funkar fint. Då kommer den mjukt och "segt". Jag brukar visserligen koppla (kring 4000rpm). Får snabbare höjd då. Sen är det mjuk fin gasning som gäller, mm för mm på rullen så att säga.
Det fina men twinen är att man tar upp den på vridet för att vid ca 6000 rpm köra vidare på effekten :) För min den så när jag kommer upp kring "balanspunkten" så börjar hojen "orma sig" lite, då är det bara att växla vidare..
Dock så jag är ingen kung på bakhjulsåka...

Varför inte bara hålla kvar den i samma fart även då den ormar sig?! Enda som jälper är att öva.. keep going strong! :tummenupp

Twosaint skrev:
Prova att stå upp.

Testade det.. Jag blev kastratsångare efter det :3freak Och Heigo som såg det hela garvade riktigt gott när jag stannade hojen och bara låg över tanken och kveeeeed... :4skrika

Goffe skrev:
Varför inte bara hålla kvar den i samma fart även då den ormar sig?! Enda som jälper är att öva.. keep going strong! :tummenupp

Jo det gör man ju ibland med. Ormningen är inte så oroväckande faktist. Man har ju kontorll över den så den är inte alls farlig...
En viktigt detalj jag märkt är att när jag väl började slappna av så gick allt mycket bättre.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul