Bakhjulsåka stående

schrunken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åsbro
Hoj
KTM 640 Adventure -03
Är det nån som behärskar konsten att stå upp när man kör på bakhjulet?
Det känns helknepigt när jag provar, ska man stå upp från början eller ska man resa sig när man fått upp hojen?
 
schrunken skrev:
Är det nån som behärskar konsten att stå upp när man kör på bakhjulet?
Det känns helknepigt när jag provar, ska man stå upp från början eller ska man resa sig när man fått upp hojen?
du kan göra både och runken det är en smaksak...
 
schrunken skrev:
Är det nån som behärskar konsten att stå upp när man kör på bakhjulet?
Det känns helknepigt när jag provar, ska man stå upp från början eller ska man resa sig när man fått upp hojen?
har du passagerarpinnar så kan du ju prova att stå först och sen lyfta hojjen.
 
Det är skitsvårt o skriva hur man ska göra då alla cyklar är olika men prova o ställa dig upp och öva på att lyfta hjulet och få i en lämplig växel så att hojen lugnar ner sig. När du kan hantera att köra rakt fram kan du börja öva på att luta dig och/eller sätta tryck på fotpinnen åt det håll du ska.
Finns bara en sak o göra: Practice makes perfect! :tummenupp
 
Last edited:
Det är bara att ställa sig upp. Det är lättare att ställa sig upp när du har bra höjd och inte accar. Vill du svänga åt höger vrid styret åt vänster ha tyngden på vänster pinne och luta kroppen åt höger. Funkar för mig iaf finns säkert många olika tekniker.
 
Ylle skrev:
Det är bara att ställa sig upp. Det är lättare att ställa sig upp när du har bra höjd och inte accar. Vill du svänga åt höger vrid styret åt vänster ha tyngden på vänster pinne och luta kroppen åt höger. Funkar för mig iaf finns säkert många olika tekniker.

Alla har ju som du säger sin teknik men när du ställer dig upp under tiden du kör så flyttas tyngpunkten + att du lätt kan röra på gasen vilket inte är så bra. Tycker det är lättare o stå från början så man vet vad som händer.
 
Tror också det är bäst att lära sig genom att börja stående och sen försöka få upp den.
 
Stå är fusk, mycket lättare att reglera hojen

FÖr du kan åka högt lågt å det enda skillnaden (i stort) du känner är att styret kommer högre eller lägre.......

sitter du ned åker du mera hiss/bakåt i sadeln.....

Många jänkare som åker långt står ju upp, det blir lättare.



Wheeliedevil skrev:
 
Vad som är enklast att stå från början eller ställa sig under hjulning beror ju självklart helt på vilken hoj man har. Och farten man börjar på.
 

Bifogat

  • IMG_20190308_082118 (1280x960).jpg
    IMG_20190308_082118 (1280x960).jpg
    893.7 KB · Visningar: 551
Eller såhär? Att stå på pasagerarpinnarna är enkelt :) (jag till vänster, johanjulgran till höger)
 

Bifogat

  • nisse på lunda2 640 liten.jpg
    nisse på lunda2 640 liten.jpg
    78.2 KB · Visningar: 861
Är det Ebbe å Jocke som håller på att göra sig klara för att åka inlines, precis framför er på bilden? Tycker hojen ser bekant ut

/Heda

Nisse Järnet skrev:
Eller såhär? Att stå på pasagerarpinnarna är enkelt :) (jag till vänster, johanjulgran till höger)
 
Tom Byron skrev:
Är det Ebbe å Jocke som håller på att göra sig klara för att åka inlines, precis framför er på bilden? Tycker hojen ser bekant ut

/Heda
Tror jag det var ja :) Den gixxern lät som fan! Men den lät härligt! :D
 
testade lite idag

Provade lite varianter, försökte börja stående men också sitta och sedan ställa mig upp. (Jag fortsätter att öva)
 

Bifogat

  • stående.jpg
    stående.jpg
    38.2 KB · Visningar: 702
Re: testade lite idag

schrunken skrev:
Provade lite varianter, försökte börja stående men också sitta och sedan ställa mig upp. (Jag fortsätter att öva)

Looking good!
Som sagt; Övning ger färdighet. Du ska se att i slutet av sommaren så hjular du på sadeln åkandes på bakhjulet. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top