Bakhjulet vandrade i sidled

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Var nere och körde på Autobahn i helgen. Vilka fantastiska vägar de har där nere med tanke på den tunga trafiken som går där. Lika otroligt är det att man inte infört vägtullar för oss utlänningar som nyttjar vägarna för att transportera oss genom Tyskland söderut i de allra flesta fall.

Under resan söderut kom vi ifatt en custom hoj och vi såg hur bakjulet vandrade i sidled. Tycktes nästan som om det satt löst och vibrerade. Kommer inte på något bättre sätt att beskriva fenomenet. Han låg nog i 150- 160 km/h. Tänkte att det måste kännas väldigt obehagligt för föraren och funderade även på om det rent av var något fel på hans hoj?

För säkerhetsskull valde vi att inte ligga bakom honom.

Utländsk yrkestrafik betalar vägskatt i Tyskland har jag hört. Än mer otroligt är det att utländska långtradare slipper göra det i Sverige, med tanke på vad ägare av dieselbilar betalar här. Vad skönt det skulle vara att bli av med alla utländska långtradare från våra vägar... För om nu svensken med en Saab 9-5 diesel betalar nästan 10000 i vägskatt borde väl en Polsk Scania på 60 ton betala lika mycket bara för att få köra från Trelleborg till Stockholm?

Jag tror att Tysken hade varit och bytt bakdäck och glömt en distans på verkstadsgolvet...

Det kan tyckas märkligt att utländska åkerierna slipper betala skatt här mot bakgrund av att de Svenska får betala i Tyskland. Bara mellan Malmö och Helsingborg är det ett enormt slitage på motorvägen och vad jag kan bedöma är det väldigt mycket utländska åkerier som kör sträckan. Vad gäller i övriga Europa? Beskattar enskilda länder utländska åkerier?

Hoppas att Tysken märkte att något eventuellt inte var som det skulle innan en olycka sker. I Autobahn fart såg hans motorcykel livsfarlig ut.

Utländsk yrkestrafik betalar vägskatt i Tyskland har jag hört. Än mer otroligt är det att utländska långtradare slipper göra det i Sverige, med tanke på vad ägare av dieselbilar betalar här. .

Utländsk yrkestrafik måste betala vägskatt i Sverige. :fakta Om dom nu inte ändrat detta det senaste året...

Utländsk yrkestrafik måste betala vägskatt i Sverige. :fakta Om dom nu inte ändrat detta det senaste året...
:huvet:huvet:huvet

Men var betalar dom det? Jag har sett mängder med utländska långtradare bara bränna ut från hamnarna. Har de betalt i förskott? Vem kollar? Vad fan vad okunnig jag är och borde hålla käft om sånt jag tror mig veta men uppenbarligen inte gör.

EDIT: Aha! "För utlandsregistrerade fordon är avgiften från 72 kronor/dag till 14117 kronor/år, beroende på avgasklass och antal axlar. För utlandsregistrerade fordon krävs vägavgiftsbevis för körning på alla motorvägar, samt E4 Uppsala–finska gränsen, E10 Töre–norska gränsen, E12 Umeå–norska gränsen, E14 Sundsvall–Storlien, E22 Karlskrona–Norrköping och E65 Svedala–färjeläget i Ystad." Gäller för fordon över 12 ton. Ja men undra på att de korkar igen alla mindre landsvägar då, där är det ju gratis.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back