bakdäcks fråga!

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
hur är bakdäcket Dunlop Sportmax D 208 gentemot Bridgestone BT 021 R??

hoj: kawa er6f-08

bara gatkörning,ej bana

Hur står sig dunlopdäcket gentemot bridgestonedäcket?bättre,sämre eller likvärdigt?

Vet att bridgestonedäcket är en vidareutveckling av det däck som satt på original på min hoj vid leverans men dunlopdäcket ligger lite billigare i pris och kan man tjäna lite pengar och ändå få ett likvärdigt däck e det ju aldrig fel :tummenupp

tack på förhand!

En kompis har en sprojtans Fz6 S2 och på den sitter det nått dunlop, höll 430 mil normal körning utan en enda burnis..

köp de hårdaste!?!...vill väll inte glida runt på ett par plasthjul o klota bara för du ska ta en kurva i fin fart..nee snåla inte me däck tycker jag iaf :tummenupp

Nu har jag en annan typ av hoj än du men jag tror att ändå att typen av däck blir den samma.

Jag hade precis samma fråga som du för ett tag sedan och efter en "grundlig" undersökning så slutade med Metzler Z6.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....ite=10&Transport=P&F_F=&dsco=121&m_s=1&Achse=

Vad det gäller Dunlop så tittade jag på SportMax 207. Dunlop har även en modell som heter 208 och den har lite mjukare blandning och kommer ta slut ganska snart (bättre grepp). Det finns även Dunlop Sportmax Touring D 205, men den är avsedd för touring (där av namet). Men jag tror den håller längst av dessa om det är det som betyder något. Tänk även på att det kan vara sämre grepp i ett däck med hårdare blandning bara för at det ska hålla längre. :rolleyes:

Beroende på vilken storlek du kan ha på fälgen så finns det lite olika alternativ. Jag är supernöjd med mitt Metzler Z6 och köpte även framsulan samtidigt. Frakten ingår och de levereras till dörren. :tummenupp

http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=21421801.121.10508&m_s=1&s_p=Motorcykeldack :)

Last edited:
blir nog bridgestonen då det inte skiljer så mkt i pris och jag vet vad jag får! bridgestonen jag hade på nu har hållt ca 820 mil.

tack för svaren och ha en trevlig lördagskväll på er alla! :)

Fattar inte hur det kan komma sig att det finns tråd efter tråd med frågor om däck hit och dit där personer som INTE vet vad dom pratar om svarar precis hur som hellst - en aningen skrämmande kanske!!

Till trådskaparen: Om du står och väljer mellan Bridgestone 021 samt Dunlop D208 (inte 208RR) så svaret givet Bridgestone 021 som är ett klart modernare däck än Dunlop däcket!! :pannkyss (skulle dock avråda i från dem båda då dom generellt är mycket hala däck innan dom fått uppnätt rätt arbetstemperatur vilket tar lång tid)

Men!! om du prompt inte måste välja någon av just dessa så skulle jag vilja ge dig ett par andra klart bättre förslag på däck:

A: Jag skulle alla dagar i veckan välja mellan Michelin's Road 2 och Dunlop's Roadsmart om jag sökte efter ett kompetent gatdäck med mängder av grepp i torrt, regn samt lång livslängd!! :tummenupp

Skulle även liksom alla våra kunder klart välja bort Metzeler's Z6 som INTE kan mäta sig med Michelin's och Dunlop's motsvarigheter!! :pannkyss

B: Vill man ha ett klart sportigare däck som samtidigt inte gör bort sig på banan så skulle jag välja antingen Michelin Pilot Power, Dunlop Qualifier RR eller Bridgestone's nya 016 som alla klarar mer än 99.99% av vad vi gatåkare klarar utav!! :tummenupp

Bara mina 2 cent i denna eviga däckproblematik!! :D

Lycka till "Onedreamer"... :tummenupp

Fursten!
Det kvittar hur ofta du än skriver detta - man MÅSTE ha det mjukaste gummit på hojen! ;)

Mina PilotRoad 2CT har hittils rullat 900 touringmil på den lilla röda och funkar lika galant för smidigt ringenåka som en spansk Highway. De klarar troligen 600mil till. Det som jag gillar hos de däcken är att de kommer upp i temp smidigt och fint och sen verkar hålla sig där. För en medelmåtta som mig så räcker de gott för att man ska bli orolig för kurbsen i kurvorna iallafall. :)

/Ricky

Slänger bara in en fråga om det inte gör något, varför görs inte alla däckstyper i 190/55 profil?:va

Var sugen på Dunlop Roadsmart!!

Åker förhoppningsvis ned till Nürburgring inom kort och då med DUNLOP ROADSMART på fälgarna - ja ni läste rätt - ett sk supertouring däck som garanterat INTE kommer att göra bort sig vare sig på Autobahn, på själva Nürburgring (siktar lätt på tider under 8min BTG) eller på tillbakavägen hem!! :pannkyss

Skulle vilja påstå att 90% av ALLA gatåkare som inte satsar på toksnabba varvtider på olika banor skulle bli glatt överraskade hur enormt bra just Michelin Road 2 och Dunlop Roadsmart verkligen är!! :tummenupp

Kul med en till kille som tar hojen fram och tillbaks till ringen. :tummenupp

*kammar håret på bröstet* ;)

Slänger bara in en fråga om det inte gör något, varför görs inte alla däckstyper i 190/55 profil?:va

Var sugen på Dunlop Roadsmart!!

190/55 lät lite högt?

Last edited:
Ser fram emot din rapport hur däcket klarat sig efter du kört rundan till på och från Nürburgring. :tummenupp

Till trådskaparen: Om du står och väljer mellan Bridgestone 021 samt Dunlop D208 (inte 208RR) så svaret givet Bridgestone 021 som är ett klart modernare däck än Dunlop däcket!!
Vad menar du med mordernare däck?

Skulle även liksom alla våra kunder klart välja bort Metzeler's Z6 som INTE kan mäta sig med Michelin's och Dunlop's motsvarigheter!! :pannkyss
Ni på däckshoppen säljer inte Metzler va?

Vi hade senast i torsdags en kund som arbetar som SMC instruktör som efter endast dryga 100mil tog av sina Z6 däck - klart missnöjd - för att sedan montera Roadsmart däck i stället som han senare (läs-i dag) per telefon lovordade i jämförelse med just Z6 däcken!! :tummenupp

Visst e det nån bok man måste läsa för att bli sån där SMC instruktör??

Dunlop D208 är ett däck som inte har uppdaterats på flera år och som sjunger på sista versen, sista tillverkningsåret är 2006!!
Ok, så du menar att gummit på däcken är gammalt nu 2008,5?

Har dessutom själv provat dem båda och skulle inte överväga för en endaste sekund att välja Z6 däcken före Roadsmart/Road 2 däcken!! :pannkyss
Jag är för visso nöjd med mina som jag har, men tills nästa gång ska jag överväga Dunlop...

Pratar du om armeringen i däcket?

Jag hittade två olika Roadsmart. En med K och en utan, vad är det för skillnad förutom priset?

Fursten avser hela konstruktionen av däcket, designen,gummiblandningen...konstruktionslösningar....

Det är bara Volvo som lyckats med konststycket att sälja nytt skit med konstruktionslösningar som är decennier gamla. ;)

Fursten avser hela konstruktionen av däcket, designen,gummiblandningen...konstruktionslösningar....

Det är bara Volvo som lyckats med konststycket att sälja nytt skit med konstruktionslösningar som är decennier gamla. ;)

Jag har inte varit med på ett tag i däcksvängen då jag har hittat något jag trivs med. Men det är klart att man ska förnyas ibland så varför inte prova något som Roadsmart. Känner bara att Metzler måste ha missat något om de inte är med på banan längre, lr har de aldrig varit med i tävlingen? :va

Om det går att jämföra mina däck med Volvo vill inte köra med dem längre :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back