Bakbroms luftning

den_dennis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
Aprilia sxv 550
Hejsan jag har ett problem med min r1:a årsmodell 00.
Motorcykeln blev stulen och vällt.:huvet Och efter det så har inte bakbromsen fungerat. Har hört att det kan komma in luft om man vällter.
Jag har provat att lufta med sug som man har till bilar. Provat att pumpa pedalen och öppna nipplarna (2st.) Har även provat att fylla på med ny bromsvätska bakifrån genom nipplarna. Efter detta så går det att få upp ett litet tryck om man pumpar med pedalen några gånger men trycket försvinner om jag släpper och provar att trycka ner pedalen igen efter ca. 2-3 sekunder. Samma resultat efter alla 3 metoderna. Är det bromscylindern som är sönder tro? Är det någon som vet vad det är för fel???

Har inte klyddat med just bakbromsen...

... men i frambromsen kan man ibland få luftbubblor som ligger vid banjobulten på pumpen och som kan vara svåra att få bort, man får helt enkelt lossa på dom medans man har tryck och snabbt skruva fast igen. Men det är mest på min hoj med dubbla banjos som det blev ett problem och det har man väl knappast på en bakbroms? Skulle vara om man är stuntare och har extra bromshandtag på styret.

Har inte klyddat med just bakbromsen...

... men i frambromsen kan man ibland få luftbubblor som ligger vid banjobulten på pumpen och som kan vara svåra att få bort, man får helt enkelt lossa på dom medans man har tryck och snabbt skruva fast igen. Men det är mest på min hoj med dubbla banjos som det blev ett problem och det har man väl knappast på en bakbroms? Skulle vara om man är stuntare och har extra bromshandtag på styret.[/QUOTE

Jag har provat det också men ingen förbättring!

Äntligen hittat felet

Nu har jag provat att byta ut hela innehållet i bromscylindern. Efter det lyckades jag att få upp lite tryck. Det gick att bromsa men man fick trycka på bromsen 1-2 gånger innan den tog. Sedan märkte jag att det var skrikplattorna (plåtarna på beläggen).Dom gjorde så att kolvarna fjädrade tillbaka för mycket efter varje bromsning pga. att dom inte var helt platta. Så jag provade att ta bort dom och resultatet blev att pedalen blev stum och bromsen tog bra!

///Dennis :yoparty

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...