Bakaxeln sitter fast

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
ingen
Lovat en byta däck på hans Shadow sent 90.Det är trumbroms bak och jag har lossat allt som sitter fast i hjulet utom själva axeln,,den sitter stumt.Har jag glömt nåt??eller har lagren/distansen fastnat på axeln.
Dom byter ju inte däck på en sådan hoj varje år och då kan man ju tro att det fastnat men då jag inte vill ha en hoj i garaget med trasiga hjulager att byta så frågar jag här först.

Kan jag ha glömt nåt????hur mycke våld kan/ska jag anlägga på axeln.

Är axeln ihålig kan du kanske skruva ut den med en gängstång. Annars håll emot på andra sidan svingen å slå ut den med nåt imellan hammare å axel. Du belastar inte lagren när du slår på axeln iaf.

Har de slarvat med att fetta in axeln vid senaste monteringen, kan den mycket väl ha fastnat i hjullagren. Troligtvis har det då kärvat mellan inre lagerbanor och själva axeln. Tyvärr är enda lösningen (lagom med) våld för att få loss den. Antingen låter du muttern sitta kvar, eller så använder du ett stumt men skonsamt mellanlägg, t.ex en plastbit eller hårt trä. Ibland kan det räcka med vibrationerna för att bryta oxiden, så kör inte igång med storsläggan direkt utan börja med att knacka försiktigt ett tag.

Bakhjulet kan ju inte sitta där för evigt...det där med vibrationer kan ju va nåt.Har försökt med en ekbit som mellan lägg och en sån där bly hammare som inte studsar..... inte en rörelse.Jag ger upp och hann får ta den till verkstad.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan