Bakåtvänd bilbarnstol i Renaul Master (hyrlastbil från OKQ8)?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
10000-kronorsfrågan i och med att SH brukar ha svar på allt. Vi ska på långstyrning med en lastbil från OKQ8 och det är myckett viktigt att det går att ha en bakåtvänd bilbarnstol med i hytten. Om det inte går måste vi tänka om och lösa med personbil men det blir knepigare.

Vi har två bilar bokade och kommer att boka av den ena. Vill helst den större på 22 kbm men där kunde de på macken inte se att det går att ha barnstol, och hade nog inte tid att kolla alltför noga. Den mindre Renault Master hade bilder på bakåtvänd stol i manualen men det kan bli för tight med den bilen.

Fråga:
Någon som vet om det går att montera bakåtvänt på säkert sätt i båda bilarna? Jag lyckas inte hitta manualer på nätet med snabb sökning.

Beroende på svar så får jag åka ut till två olika stationer och be att få grotta lite själv för sambons brors räkning.

16-17 kbm Renault Master eller Iveco:http://www.okq8.se/privat/pastationen/hyrbilar/lastbilar/storlast

22 kbm Renualt Master Durisotti:
http://www.okq8.se/privat/pastationen/hyrbilar/lastbilar/maxilast

Handlar väl helt enkelt om det är airbag på passagerarsidan eller inte. Själva stolen fäster du ju med bältet om det inte finns ISOfix.

Good point ang. airbag. Det är väl inte så vanligt att man kör med bilbarnstol direkt. Ett annat problem kan vara dels höjden från dyna till golv, att "kryckan" räcker ner och avstånd till i-bräda.

Handlar väl helt enkelt om det är airbag på passagerarsidan eller inte. Själva stolen fäster du ju med bältet om det inte finns ISOfix.

Good point ang. airbag. Det är väl inte så vanligt att man kör med bilbarnstol direkt. Ett annat problem kan vara dels höjden från dyna till golv, att "kryckan" räcker ner och avstånd till i-bräda.

Det med kryckan och instrumentbrädan är ju beroende på modell/vikt... vissa spänner du ju bara fast med bältet och är nöjd sen medans andra har helt andra fästpunkter... med andra ord, då blir det lite knivigare att svara på.

Däremot borde hyrstället kunna svara på om det är airbag på passagerarplatsen.

Du kan väl kolla i manualen till bilbarnstolen. De brukar ju ha en lista med vilka bilar som det är OK att montera stolen i.

Airbagen är väl det ända som skulle kunna välta dina planer.Så kolla det.Ang stolen så spänner du ju med bältet i bussen,och ang kryckan inte räcker ner,nja,kan ju slira ut och mäta i min om du vill?Annars går det väl att på ett enkelt sätt förlänga själva stagen antar jag,de stödjer ju bara så att säga.

Edit.
45 cm från dynframkant till golvet lodrätt ner.Detta gäller en Master L2H2,men hytten är ju samma i alla Master antar jag?

Last edited:
Tack!

Tackar för alla svar! Det löste sig, sambons brorsa åkte förbi en annan OKQ8 och testade i en av deras bilar idag. Det blir bilbälte, krycka i golvet och två remar som håller stolen i bakkant (vete fasen var de öglorna eller fästpunkterna satt i bilen).

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna