Badrumsrenoveringsträsket

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Suck...

Trodde min dumma fan att det bara var att plocka in lite offerter på renovering av badrummet sen välja men icke!

Vad fasen borde det på ett ungefär kosta och kan någon här kanske rekomendera en firma i Stockholm?

Badrummet är på 4kvm kaklade gipsväggar, plastmatta och golvbrunnen måste bytas så det blir bilning också.
Offerterna är på rivning, kakling och montering av porslin, ingen material förutom förbrukning.

Dom som varit och kollat har lämnat offerter på mellan 36000:- ink moms och ROT till 167000:- ink moms exl ROT.
Kan väl tillägga att jag kommer vara bortrest under tiden renoveringen sker och kände inte direkt ett överväldigande förtroende för gubbsen som kom och tittade..
Googlat runt men hittar inga "måttstockspriser"

Blir inte klok på detta... :va
Funderar på att skita i det hela och behålla mitt babyblåa badrum med en flammig ingrodd smutsblåbrun våtrummsmatta. :död

Grattis! välkommen till träsket..tog in offert på en liknande renovering i somras, blev bara trött när killen stod här hemma & mästrade mig, påpekade att minsann ditt & datt behövde göras (som var ren lögn) sen trillade en fantasioffert in i mailen som troligen var menad att finansiera hans thailandssemester för hela familjen.....drömmare.

Ska börja knacka kakel själv.

Har en vän vid namnet Tomas som dessutom bor i Väsby som är plattsättare.
En schysst kille som sköter hela baletten och går att lita på ifall du är bortrest.

PM:a ifall det är intressant

Brunnen ska alltid bytas när man renoverar badrum (om det är ett äldre badrum). Annars blir det anmärkning vid en besiktning.

Jag har precis renoverat två badrum i mitt hus och fått en helt annan förståelse för att det faktiskt kostar en del pengar. Jag har gjort det mesta själv, och bara anlitat hantverkare när det har handlat om saker jag inte vågat göra eller haft kompetensen eller utrustningen att göra på ett godkänt vis. Jag har alltså förberett allt så att det bara är att göra själva finliret för hantverkarna. Tex rörmokaren behövde bara dra rören, allt var förberett.

På det viset har jag ju fått välja och räkna själv på var grejorna ska sitta och vilka grejor som ska inhandlas så att det blir som jag vill. Fördelen är att badrummen är exakt som vi har velat ha dem samt att priset landar på troligen mindre än häldten mot vad det skulle ha kostat att leja ut på en entreprenör. Nackdelen är att det har tagit sammanlagt ett år och att jag har lagt sjukt mycket tid på det.

Men 4 kvm rivet, brunn bytt, bilat, gjutet, nygipsat, med nytt kakel samt porslin för 36000:-? Inte en chans! Den offerten är troligen inte alls på hela jobbet med material, utan kanske bara på arbetstiden.
167000 är inte heller rimligt, men närmare verkligheten är 36000 iallafall. Min granne fick offert på sitt 4 kvm badrum komplett för 130 000. Där någonstans +-20% bör det landa om man lejer bort hela jobbet.

Vi klarar ett 4 kvm samt ett 6,5 kvm badrum inklusive kaklat bastugolv för aningen över 100 000. Men det är ett riktigt mastigt jobb må jag säga!

Bifogat

• badrum.jpg
    badrum.jpg
    237.4 KB · Visningar: 2,891
Men 4 kvm rivet, brunn bytt, bilat, gjutet, nygipsat, med nytt kakel samt porslin för 36000:-? Inte en chans! Den offerten är troligen inte alls på hela jobbet med material, utan kanske bara på arbetstiden.

Å andra sidan sa han ju att han stod för material...

Visst ja.
Då är 167 000 helt uppåt väggarna!!!
I det lilla badrummet så lade rörmokaren 1,5 dag inklusive montering av prylarna som man skiter i och speglar sig i etc. Rivningen av väggmatta, lister, golv, utrustning, element etc tog kanske 10 timmar (men jag hade väggmatta så räkna med en hel del mer när det handlar om kakel om det nu ska knackas). Riva gips och förbereda för dold rördragning tog väl 2 hela arbetsdagar lätt. Gipsa nytt 2 dagar (en dag för att pussla i hålen där den dolda rördragningen gjorts och en dag för att sätta ett fräscht lager ytterst. 1 dag för tätskikt vägg och en halv dag för tätskikt golv. Sedan kakling 1,5 dagar, fogning 1,5 dagar, montering av porslin 1 dag, el 0,5 dag, lister och foder 0,5 dag.

Så i runda slängar tre hela arbetsveckor i mantimmar. Nu vet jag inte vad timpenningen ligger på, men någonstans mellan 60- 80 000 kr skulle jag gissa att arbetstiden ligger på med svensk lön.

Som jag sa i den andra tråden så bör det ta ca 110-130 timmar att utföra det hela.
Då räknar jag med:
Rivning av väggar/golv (om det är gjuten platta lite mer tid, kanske 5-10h)
Dragning av vatten (pexrör) och avlopp (standard 1x110, 1x75, 1x50-rör)
Uppregling av väggar (cc30 enkelgips)
Montering av våtrumsgips
Nytt golv (golvspån eller betong)
Dragning av el (förberedelse, kopplas in av elektriker)
Nytt tak (oftast sänkning eller rivning sen spots på det)
Montering av golvvärme (el eller vatten, ingen skillnad i tid)
Flytning av golv
Tätskikt (duk/folie golv samt vägg)
Plattsättning av väggar och golv. Viss tidstillägg om det är något utöver det vanliga, tex glasbetong eller liknande någonstans.
Montering av badrumsmöbler, wc samt duschvägg/hörna.
Montering av blandare mm.

På ett ungefär men det är vad som brukar ingå i mina badrumsofferter och det senaste badrummet som jag slutförde i augusti tog ganska precis 120 timmar. Lite special då det var en murstock i ena hörnan så man hade kunnat kapa 5-10h om det hade varit 4st raka väggar.
Höjning av tak tillkom då det endast var 197cm högt (inredd vind) och där jag var tvungen att växla av takstol för att kunna höja det.
Men i det badrummet gjorde jag precis alls förutom uppbilning av det gamla golvet som tog ca 5 timmar. Reglade även om hela golvet samt fräste för golvvärme då spårad skiva inte funkade med den planlösningen.
Timdebitering 440:-/h inkl moms.

Ska påbörja ett badrumsbygge om ca 6 veckor och det är ca 6kvm stort och där har kunden fått en offert på 130 timmar men då är det ej inräknat rörmokarens jobb som jag vanligen utför men ej har tid med nu. Där ska allt blåsas ut och allt blir nytt, från golvreglar upp till tak.

Vissa moment kräver två personer för att det ska gå snabbt och smidigt men annars är det enklast att bygga ett så litet badrum själv.

När jag byggde nytt badrum i vårt eget hus för snart ett år sedan så slutade notan på 80 000:- men då var det bara material förvisso men ganska dyrt sådant och sedan byttes alla stammar ner till liggande i plattan. Det tog ca 230 timmar men då byggde jag badrumsmöblerna själv och allt var special för att få plats med både badkar och duschavdelning samt stort handfat på så liten yta och sen byggde jag oftast efter arbetstid och då tar det lite längre tid när man inte kan ägna hela dagen åt det.

Hoppas du får lite mer insikt i hur lång tid det bör ta eller kan ta. Jag brukar dessutom förklara för kunderna om de har några invändningar på offerterna att jag absolut inte är billigast eller snabbast. Man kan slänga ihop det på betydligt kortare tid men då fuskar man och det är inget jag vill ägna mig åt.
Byggde tyvärr ett badrum ihop med en kille för snart 2 år sedan där han fuskade utan min vetskap då jag bara hjälpte till med en del av badrummet. Sedan uppstod en vattenskada i det badrummet där hans fusk delvis var grunden till det hela men merparten berodde på en klantig rörmokare. Inte kul att göra något sådant även om jag ej var inblandad med mitt företag.

Å andra sidan sa han ju att han stod för material...

Precis, dock inte väggskivor, primer och sånt. Vore helt galet om jag chansade och köper in det. :)

Det ultimata skulle vara är att kika i en katalog peka på vad man vill ha sen pröjsa, tuta och köra.. Hela branchen känns outveckad på något vis.
Har noll känsla för design och estetik, hade hoppats på att offertgubbarna kunde vara lite mer "på" och entusiasmerande gällande utförandet.

PS dom som lämnade billigaste offerten var polacker som bara pratade knagglig engelska.. Dock bra betyg på rejta men det går ju att fiffla med DS

Last edited:
Dåderman känns som det enda riktigt seriösa alternativet i Stockholmsområdet speciellt om man kollar på rejta.se men då kommer det kosta fläsk!

I badrummet duschar man och bajsar that's it, behöver inte vara så flådigt och mervärdet på lägenheten höjs inte i proportion med kostnaden.

Hoppades på att hamna under avsatta 100papp för allt men det är nog kört. :huvet

Dåderman känns som det enda riktigt seriösa alternativet i Stockholmsområdet speciellt om man kollar på rejta.se men då kommer det kosta fläsk!

I badrummet duschar man och bajsar that's it, behöver inte vara så flådigt och mervärdet på lägenheten höjs inte i proportion med kostnaden.

Hoppades på att hamna under avsatta 100papp för allt men det är nog kört. :huvet

Har du kollat med till exempel Bauhaus avdelning "Badrumsvärlden"? Nu vet jag inte om ni har Bauhaus där eller om ni bara har Hornbach men denna avdelning funkar som så att du bara sitter och pekar i en katalog och så sköter de resten med ALLA hantverkare och lämnar garantier på utfört arbete precis som vanligt.
Vad det kostar vet jag inte men det skadar ju aldrig att kolla med dem först.
Antagligen så är det bästa företaget för jobbet inget företag som annonserar då dessa inte brukar behöva göra det. Bra rykten sprids från mun till mun.

Men du har ju fått ett tips av Bullysmile högre upp i tråden, kolla med den killen först och begär in lite referenser på utförda jobb. Det skadar aldrig att fråga...

Edit/ Det finns säkerligen bra polacker men jag har inte sett något jobb gjort av en polack som har hållit bra standard och de bra polackerna jobbar troligtvis åt en svensk firma och inte i egen regi.
Och vad Rejta säger betyder inte ett jota antagligen, allt går att manipulera förutom rena resultat som går att ta och se på.

Har du kollat med till exempel Bauhaus avdelning "Badrumsvärlden"?

Men du har ju fått ett tips av Bullysmile högre upp i tråden, kolla med den killen först och begär in lite referenser på utförda jobb. Det skadar aldrig att fråga...

Edit/ Det finns säkerligen bra polacker men jag har inte sett något jobb gjort av en polack som har hållit bra standard och de bra polackerna jobbar troligtvis åt en svensk firma och inte i egen regi.
Och vad Rejta säger betyder inte ett jota antagligen, allt går att manipulera förutom rena resultat som går att ta och se på.

Det ska kollas upp.

Har nummer till Bullys polare ska kolla med honom.

Dom polare jag har i hantverkarbranchen säger samma sak ang polacker... Ester, Letter och liknande är tydligen bra.

Som sagt tidigare... Vilket JÄVLA bök, det är förihelvete bara ett badrum, ska det vara så förbannat svårt och omständigt, blir extra jobbigt då man inte själv är ett skit intresserad utan vill bara ha det gjort.

Det ska kollas upp.

Har nummer till Bullys polare ska kolla med honom.

Dom polare jag har i hantverkarbranchen säger samma sak ang polacker... Ester, Letter och liknande är tydligen bra.

Som sagt tidigare... Vilket JÄVLA bök, det är förihelvete bara ett badrum, ska det vara så förbannat svårt och omständigt, blir extra jobbigt då man inte själv är ett skit intresserad utan vill bara ha det gjort.

Ja, just badrum är en sån avdelning där många firmor vet att ta betalt då många inte kan eller vill renovera själva.
Faktum är att det är ganska enkelt att göra allt jobb själv, möjligtvis plattsättning som kan vara lite kinkig om man ALDRIG har gjort det tidigare.

Och gällande öststatare öht så skulle de inte få röra något våtutrymme men däremot snickra stommar och liknande då de är duktiga på det. Men våra regler i Sverige är så sjukt överdrivna medan de i östländerna inte ens kan stava till tätskikt som jag förstår det, därav många "byggfusk" när dessa herrar har varit i farten.

Under 100k är det inget problem att bygga upp ett badrum på 4kvm, det gäller bara att hitta hantverkare till det :näsblod
Billigaste 4kvm-badrummet jag har slängt ihop gick på 40k med allt material inklusive mugg och sånt men då var det svartaste svart och snik-prylar rakt av inhandlat av kunden som var en bekant.

Jag känner en byggare som är seriös och duktig. Han tar in rörisar och annat folk om det behövs. Plattsättning betalade jag 500/kvm för. I Gamla Stan där allt är snett. Är det en "modern" kåk tror jag de tar 350/kvm tror jag.

Om du vill kan du få numret till honom. Risken är att han är fullsketen med jobb. De verkar ha mycket att göra.

Antar att det kanske är därför du fått in en del fantasiofferter. De har blivit bortskämda och vil inte hålla på med såna små "skitprojekt".

Hade aldrig betalat något när dem summorna.
Utför man det mesta själv och har hyfsade kontakter kommer man undan billigt.

Fan allt är ju svindyrt där uppe. Hade du bott här nere hade farsan kunnat slänga ihop de billigt och fullt korrekt med alla konstens regler för en bra bit under de där 100 tusen. Jag vet inte men jag känner att 120 timmar är rätt mycket om de är ren arbetstid.

Har varit med på några jobb med farsan och de har absolut inte tagit så lång tid (vi tog allt med murning plattsättning) med mindre badrum. Från rivning till slut då så att säga.
Men han har ju jobbat med de i hela sitt liv.

Mitt badrum blev renoverat för något år sedan. De var kakel och klinkers och ingjutet badkar de där fula från 70 talet.
Sen fick jag plastmatta istället och enbart dusch.
Men de tog inte några 120 timmar i arbetstid.

Men de är visst en djungel för er där uppe att kunna hitta rätt med ;)

Klart man gör, men det är inte vanligt kartongbeklätt gips utan våtrumsgips/skivor. Dyra som as och ett helvete att jobba med då det kliar satan :mad:

Aj fan, då är dom där glasfiberskivorna gjorda av gips.

Men dom är väl smidigare än betongskivorna iallafall.:D

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...