Backventil, var finns?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag söker efter backventil till slangen för tankventilationen liknande den som sitter original på RS250R, en liten och lätt sak i plast. JAg har sökt på den vanliga ställena (Biltema, Clas O, o s v) men de har bara rejäla doningar i mässing. Någon som har en extra som bara ligger och skräpar eller som vet var dessa går att köpa?

Bifogat

• backventil.jpg
    backventil.jpg
    22.9 KB · Visningar: 383
Last edited:
Mekonomen kanske?
Tänker på backventil till spolarslangen på bilar, fast den kanske blir för hård?
Värt att kolla upp kanske?
//Tobbe

Jag köpte ny till min hoj i våras men tror att Nordgren snodde min gamla för att kunna sälja den till fattiga racerförare. :) Var inget fel på den men jag ville ha nytt bara för att jag ville ha den ny.. Hör med honnom. Han fick en också ny av mig till sin hoj med men vet inte om den monterats. Nikola var också och snodde en sån av oss på Anderstorp. Kostade 55:- om jag minns rätt.

Annars så kolla på mc-butiker dom har ibland backventiler och ibland i olika roliga färger. Men om dom har samma spec som Honda org är nog svårt att veta. Ska väll passa ihop med rätt tryck och mottryck eller nått till airboxen?

Typiskt Snogren.

Bara 55 kr? Då får det bli en ny nästa gång det går en beställning till Mr Nakano. Tackar för hjälpen.

Det finns tankventilationsslangar med backventiler att inhandla i närmsta crossbutik för en mindre peng.
Som avslutning tänker jag dock citera Borsiin SR "Det finns två typer av backventiler, de som strular och de som kommer att strula"

Borsiin JR skrev:
Det finns tankventilationsslangar med backventiler att inhandla i närmsta crossbutik för en mindre peng.
Som avslutning tänker jag dock citera Borsiin SR "Det finns två typer av backventiler, de som strular och de som kommer att strula"

Intressant. Menar du att det är tankventilationslangar med någon slags inbygd backventil? Kärvande backventiler, vad menar du? Att de pajjar stup i kvarten?

Apropå Crossbutiker, jag var inne i en härom veckan för att köpa dämparull. Underbart! Riktiga prylar, massor av olika broms- och kopplingsgrepp, rejäla kedror, drev i drivor, o s v. Han som stod bakom disken hade tävlat i cross i 20 år och visste t o m vad en Honda RS250R vad för något. Det var inte sista gången jag satte min fot i den affären.

Trevligt att du har upptäckt att där finns massor av användbara prylar i crossbutiker.....

Ja det är slangar där det sitter en backventil monterad orginal där slangen ofta är hopkrympt med ventilen för att förhindra att de glider isär.

Det är inte helt ovanligt att backventilen ger upp vilket beror på att den suger i sig skit från luften(mindre problem i rr men risken finns dock) och börjar kärva och fastnar (förhoppningsvis i öppet läge).

Detta undviks enklast genom att man monterar ett bränslefilter på slangen vilket får filtrera all luft som sugs in i tanken.

OBS vet inte om Hondas orginalventil lider av detta problem det är mycket möjligt att de är av en annan konstruktion/kvalitet om de är problemfria beställer jag 10-pack.

Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar