Backväxel till snöskoter - Hur funkar dom?

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
Yamaha FZR
Ja, som titeln säger, hur fungerar dom egentligen? Finns ju stora tunga snöskotrar med rätt fläskig effekt och dom verkar ju hålla ihop?
Kan man montera en sån på en vanlig MC-motor?
Vad kostar dom? Har sett från 750 spänn (såg lite tanig ut) upp till några tusen (klart kralligare) på bildelsbasen. Men eftersom jag inte har en aning om vad det är för nåt egentligen så är det inte så lätt att säga nåt om dom. Eller om det ens går att använda dom på min nuvarande motor (Fireblade -95).
Vad finns det för olika varianter? Har sett en lösning som westfield använder på sina super7-replikor med mc-motor men den var ju inte speciellt billig. 1400 pund typ....

När leksakerna blir större och tyngre så börjar dom bli svåra att knuffa runt på. Man vill ju inte låsa in sig i nåt hörn förrän man kollat alla vrår och hörn. :P

Det finns väl två varianter.

Jag gissar att den du tänker på är monterad på växellådan som sitter vid sekundärvariatorn. Exakt uppbyggnad är jag osäker på men det är en mekanisk backväxel. Växellådan på en snöskoter är i princip två drev med en kedja imellan som överför kraften från sekundärvariatorn till drivaxeln som driver mattan.

Hur du skall få in den på en MC förstår jag inte.

Andra principen fungerar på tvåtaktare så att man vänder rotationen på motorn när man skall backa. Man trycker på en knapp så saktar motorn in och med elektroniken timas tändningen så motorn vänder, sedan backar man. Jag tror inte det går att få denna funktion på en fyrtaktare men man skall aldrig säga aldrig.

På de flesta skotrana (utan arbetsmaskiner)sitter det inbyggt i kedjehuset Alltså det är ingen extern "låda". eller att man vänder motorn då.
Och nej detta funkar inte att vända motorn på en fyrakatare då det fuckar upp med in och utsug med ventilerna ;)
Är la på gamla saab 2 taktaren som man kan byta yttersta tändhattarna så går den baklänges :P Brukar ävän gå att rulla gång mopeder så motorn gå baklänges..

Edit: Köp en goldwing så får du back på MC:n ;)

Last edited:
Jag har inte en komplett cykel. Bara en motor.

Håller bara på att luska på vad man ska satsa på för storlek på projektet. Mekanisk lösning vore önskvärt. Nån som kan bjussa på en skön skiss på en enkel uppbyggnad funktionsprincipen? :)

Här har du kedjehus till skoter,nedre bilden är med back.

50sgua.jpg

Bifogat

• PB010009_small.JPG
    PB010009_small.JPG
    25.6 KB · Visningar: 884
Last edited:
Intressant, ser väldigt fint ut. Finns dom med 1:1-utväxling också? Eller i alla fall nära. Den övre såg inte ut att ha så hög utväxling men däremot den nedre såg ut vara nånstans i närheten av 1:2.

Nu är det flera år sen jag höll på med skotrar så minnet sviker lite,
men nånstans 27/38(+- nån kugg) i drevning är nog max vad som finns att köpa, lite beroende på fabrikat. sen går det väl att mixtra och göra ett lite nedre drev om man vill komma nära 1:1

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back