Backspeglar

Wizzaard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 125R - 07
Jag har sett att många väljer att använda dessa små speglar på styrändar och liknande istället för att välja en backspegel som man ser bra i. Detta motiveras med att det är snyggare osv... Jag kan hålla med om att det ser snyggare ut. Min fråga lyder, hur mycket sikt förlorar man på de ”snyggare” små speglarna egentligen?
 
Jag skulle vilja påstå att det beror helt på förare, spegel och hoj, Jag har brett styre och upprätt sittställning.
Har polare som måste byta ställning på hojen för att
se i backspeglarna, enligt mig är detta förkastligt. Att tex
behöva lyfta armen för att se backspeglarna är en ren försämring av förarreaktionen om något skulle hända framför dig.

Mina speglar syns precis ovanför handen och kan ses utan att vrida på huvudet.


Mitt byte gav följande fördelar enl mig

Mindre turbulens runt huvudet (nakenhoj)
Brett stynfält då speglarna sitter långt isär.
Mindre distraktion från framåttittandet. Då speglarna inte är i det direkta synfältet.
Snyggare?
Cheyerna hänger i klasar runt hojen så fort
man stannar :tuttar:yoparty

Nackdelar.
Hojen blir bredare.
Lite sämre "zoom" i mina speglar, svårare att identifiera sheriffen.
Jag är gift och har ingen nytta av cheyerna :gråta:näsblod

Jag rekommenderar att man testar med någon
billig wish kopia och sedan byter till kvalitetsgrejor
om man tycker att det funkar.
 
Jag har styrändsspeglar på två av tre hojar och som sägs ovan det beror mycket på speglarna, då jag köpte min Triumph Thruxton satt det på Snell styrändsspeglar (samma som säljs på biltema) och dom var totalt värdelösa väldigt liten bild i spegeln och vibrerade, original speglarna åkte på direkt och till Thruxton måste är helt perfekta man ser bra bakåt och man ser inte bara en massa axlar och armar.

Till min cafe Honda köpte jag två olika speglar på ebay, den ena dom var lite mindre ca 2 tum led av samma problem som Snell spegeln med lite bild så man inte ser vad dom finns bakom vilket gjorde dom värdelösa fast dom var snygga, den andra modellen som sitter på nu som är runt 3 tum o h funkar kanon bra.

Mina erfarenheter från de hojar jag kört är att har man rätt styrändsspeglar funkar det väldigt bra och så ser man bra bakåt och mycket mindre av armar och axlar än med speglar monterade på styret. Har man dåliga speglar ser man inte ett skit.

Rådet med att testa nån billig wish kopia kan nog ge helt fel uppfattning om styrändsspeglar då jag tror det är vanligt med "liten bild" i speglarna för att öka synfältet. Mitt råd är att kolla i en Thruxton, har själv en 900:an men det borde ju inte vara sämre speglar på nya 1200:an
 
Last edited:
Har man en kåplös hoj med clipons är styrändsspeglar ofta det enda vettiga alternativet för att se något alls bakåt.
Styrändsspeglar kräver att man flyttar blicken mer aktivt eftersom de är längre bort från den skarpa delen av synfältet när man kör vilket gör att de funkar sämre i periferiseendet. Å andra sidan är det ännu värre att som på många sportiga hojar vara tvungen att flytta hela kroppen för att kunna se något alls i speglarna.
 
Jag ser mer i mina styrändspeglar på nakenhojen än vad jag ser i originalspeglarna på literklubban.
Och ungefär lika mycket som jag såg i originalspeglarna på nakenhojen.
 
Precis som flera säger, på en del hojar är "bar end mirrors" det enda alternativet som överhuvudtaget ger någon sikt bakåt.

Jag har bl.a. en XJR 1300 Racer i min ägo. Stor hoj med relativt lågt och smalt placerade clip-on styren. Med original backspeglar ser jag inget annat än mina egna axlar och överarmar, oavsett hur de justeras. Med Yamahas original tillbehörs styrändsbackspegel endast på vänster sida ser jag allt jag behöver se.

Sedan är det skillnad på backspegel och backspegel. Yamahas variant tillverkas av Rizoma och de har en uppsjö med olika varianter av god kvalitet. Kan ej jämföras med Kina-dynga då de ej vibrerar, ej spricker, friktionsleden fortfarande har friktion ett år senare och svarteloxeringen fortfarande är svart ett år senare...
 
På de hojar jag haft hittills så har jag bara sett mina egna axlar/armar i originalbackspeglarna (Nakenhojar) , att höja dem eller flytta ut de med 10cm känns inte aktuellt.
De styrändspeglar jag har på min nuvarande BMW F800R ger mycket bättre syn bakåt än original. Att spegelglasen är mindre har ingen betydelse då jag ser i 100% av det glaset och 35-40% i orignalbackspeglarna.
Sen är det ofrånkomligen snyggare. Då nästa hoj lutar mot en ADV, så lär det bli originalspeglar igen, då jag tenderar att se i ca 80-90% av ytan på de speglarna.

Sen beror det på hur man monterar dessa styrändspeglar, först hade jag dem lite snett i underkant av styret, då funkade de inte helt optimalt, nu har jag de snett i överkant av styret. Överkant spegelglas livar med överkant av handryggen. Då ser jag även med sidoväskor på.

Man ska sällan göra sig alltför övertygad om att original alltid är bäst. :tummenupp
 
Oj, många bra svar man fick! Tack! Var mycket tveksam till dessa sminkspeglar men nu ska jag ta en titt på det alternativet igen. Det är ju faktiskt väldigt snyggt och kanske till och med bättre. Blir o testa och utvärdera där efter!
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top