Backspeglar och besiktning.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Har en fråga om hur pass hårda och hur pass viktigt det är att ha godkända speglar vid en besiktning. Problemet är att jag var tvungen att korta av skruvarna till mina eftermarknads-speglar, och nu passar icke skruvarna för originalspeglarna. Där har vi mitt dilemma. :gnissla Ska iväg och leta nya skruvar, men den högra är felgängad så det blir ju lite svårt att hitta. Blir besiktningsmannen helt galen om det saknas E-godkännande på speglarna? (det är väl det som krävs?)

Jag har dessa på just nu:
86766d1300960568-rizoma-mirrors-so-nice-doesnt-even-work-img_0084.jpg

Sen undrar jag över hur det nu var, kan man ha 1 originalspegel eller måste man ha 2? Mins inte hur det var.

Och ja, jag vet man kan googla, men vill ha svar av folk med erfarenhet ändå. Tack på förhand. :)

Jag tror inte någon av mina nu fyra hojar har haft någon märkning att dom varit "godkända". Så länge dom fungerar är det enligt mina erfarenheter lugnt. Jag har tom. besiktat med olika sorters backspeglar (båda köpta på ebay) på en hoj.

Okej, det var ju skönt att höra. Det låter ju helt sjukt att det ska behövas slås ner för att en märkning inte finns. Det är ju för HeLvEtE en spegel! :dummer

Sen, visst är det fortfarande okej att sätta den där JeTeHefTigA röda fina reflexen på regskylten? Bra att fråga så dom nu inte ändrat att det är olagligt då man ICKE får sätta saker på en regskylt egääntligen om man ska rida på paragraferna.

Blir jag nekad det här så åker kettingen fram. DIRR...

Asch, så länge du har speglar, vilket du måste ha på helfordonsgodkända cyklar så bryr dom sig nog inte.
Har svårt att tro att dom granskar varenda detalj. Satsa på att kolla så att bromsarna och 55"-däcket är i bra skick. :tummenupp

Edit: eftersom du bor i Ektorp så kan du ju prova Svensk bilprovning i Lännersta. Det är nytt för i år, och killen som kollade min hoj var riktigt schysst. :)

Last edited:
På min 00a var det godkänt med bara en spegel, besiktningsmannen letade i sina protokoll då han ville sätta dit mig för det men han kunde inte, aset....

Helfordonsgodkänt däremot är säkert annorlunda.

Edit: eftersom du bor i Ektorp så kan du ju prova Svensk bilprovning i Lännersta. Det är nytt för i år, och killen som kollade min hoj var riktigt schysst. :)

Jag besiktade min tuono där idag. Han klagade på att jag fortfarande hade 2mm fegrand kvar. I övrigt var allt ok!

På min 00a var det godkänt med bara en spegel, besiktningsmannen letade i sina protokoll då han ville sätta dit mig för det men han kunde inte, aset....

Helfordonsgodkänt däremot är säkert annorlunda.

Men helfordonskodkännande gäller väl från Juni 1999? Eller är det en 99 uttagen 00?

Jag besiktade min tuono där idag. Han klagade på att jag fortfarande hade 2mm fegrand kvar. I övrigt var allt ok!

Trevligt! :tummenupp

Edit: Att dom hade öppet på lördagar var mer än vad jag visste. Jag som stressade som fan på vardagen den dagen. :(

Last edited:
Men helfordonskodkännande gäller väl från Juni 1999? Eller är det en 99 uttagen 00?

Trodde det var senare. Njae det minns jag inte, bara att den var registrerad för -00

Sen, visst är det fortfarande okej att sätta den där JeTeHefTigA röda fina reflexen på regskylten? Bra att fråga så dom nu inte ändrat att det är olagligt då man ICKE får sätta saker på en regskylt egääntligen om man ska rida på paragraferna.

Blir jag nekad det här så åker kettingen fram. DIRR...

Förra hojen fick inte ha reflex på skylten, nuvarande fick ha tamejfan alla fel i boken tror jag. Besiktning är en bedömningssport utan dess like.

Jag har klarat mig utan speglar två ggr...

Dom brukar inte bryr sig om det!

På bp i järva så sa att det bara var snuten som brydde sig om det :D

Okej, där ser man som den blinde sade. Det är i Lännersta den ska besiktas så man får hoppas på samma trevliga personal. :tummenupp

Rent regelmässigt så ska det vara E märkt om hojen är helfordonsgodkänd. Dock har jag mycket svårt att tro att dom skulle bry sig om det så länge som backspeglarna är funktionella. Dom brukar så vitt jag vet bara kolla E märkningen ibland och det är i princip bara på belysning och avgassystem mm.

Så ja. Du bör ha E märkning men det är så osannolikt att dom skulle kolla på det så du vågar nog chansa.
I alla fall om det är det enda som avviker. Har du flera småsaker som dom kanske stör sig på så brukar dom kunna kolla lite nogrannare och anmärka på allt dom hittar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti