Böterna kommer ju aldrig?

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Blev av med kortet för 1 månad sedan. Och väntar nu på att få hem böterna, men det har gått 1 månad nu och dom verkar inte komma :confused:

Vill gärna ha dom så jag kan gå vidare och kolla igenom om alla papper är rätt från mätningen då jag åkte fast.. vart får man dom ifrån förresten?

Mvh // Mahti

Ring diarieenheten i det polisdistrikt det gällde och begär att få ut polisrapport, platsprotokoll, laserprotokoll samt intyg om polismans behörighet att använda laserhastighetsmätare. Du ska även kolla upp hos Länsstyrelsen att hastigheten på den vägsträcka det gällde är giltig.

Det ska ju gå genom länsstyrelsen först vettu.... Det är där dom beslutar böter och hur länge du ska vara av med kortet.... Dom kollar t.ex om du har tidigare prickar o dylikt.... Annars så hadde du fått böterna direkt i handen av snuten...

Last edited:
Mahti skrev:
2446305 Blev av med kortet för 1 månad sedan. Och väntar nu på att få hem böterna, men det har gått 1 månad nu och dom verkar inte komma :confused:

Vill gärna ha dom så jag kan gå vidare och kolla igenom om alla papper är rätt från mätningen då jag åkte fast.. vart får man dom ifrån förresten?

Mvh // Mahti
Böterna kommer inte förrän den rättsliga processen är avslutad.

D.v.s. tills du blivit dömd, eller erkänt och fått ditt straff beslutat.

Har du erkänt? Annars dröjer det tills Tingsrättens dom har fallit, och alla överklaganden (eller deadlines för dessa) är avklarade.
Först då vinner din dom laga kraft, och du kan få ditt straff.

Länsstyrelsen beslutar endast om spärrtid & åtgärder med ditt framtida körkort, böterna är inte deras sak att bedöma.
Det är två skilda saker. (Även om det gäller samma förseelse.)
Länsstyrelsen fattar ett tillfälligt beslut om ditt körkort ganska så direkt, som sen spikas när den rättsliga prövningen är avklarad.

Last edited:
andersbrink skrev:
2446363 Ring diarieenheten i det polisdistrikt det gällde

Blanco skrev:
2446392 Det ska ju gå genom länsstyrelsen först vettu

Tackar för infot :) ska ringa imorgon. Något speciellt man ska kolla efter på papprena?

War-psycho skrev:
2446519 Böterna kommer inte förrän den rättsliga processen är avslutad.

Nopp, jag erkände inget på plats. Men jag har fortfarande möjlighet att gå igenom alla papper hoppas jag? Trodde att jag skulle bli dömd först innan jag kunde börja klaga..

Mahti skrev:
2448573 Nopp, jag erkände inget på plats. Men jag har fortfarande möjlighet att gå igenom alla papper hoppas jag? Trodde att jag skulle bli dömd först innan jag kunde börja klaga..
Nänä, du har rätt till en rättslig prövning, vilket innebär att du får en kopia av förundersökningen så du kan förbereda ditt försvar.

Dock får du ju egentligen "ditt straff" avseende körkortet innan av Länsstyrelsen.
Detta får man möjlighet att yttra sig om innan dom beslutar, men det brukar vara svårt och väldigt godtyckligt att få dom ta nån hänsyn till.

Blir du sen friad i rätten, så får du kortet tillbaka av Länsstyrelsen, tack för kaffet.
För mig känns det väldigt odemokratiskt att man får sitt "körkortstraff" innan man fått en rättslig prövning, även om jag förstår att det finns situationer där man vill hindra folk att köra vidare i avvaktan på denna. (Rattfyllefall t.ex.)

Man straffas ju på två sätt.
Ena rättsligt, som avgör böter & fängelse, där får du prövningen först.
Andra är körkortet som dras i princip direkt, långt innan du får fallet prövat.
Så även om man blir frikänd, så har man redan blivit straffad.

Om du vill kan du få fler tips via PM, när du fått se förundersökningen.

M.v.h. Danne

Last edited:
andersbrink skrev:
2446363 Ring diarieenheten i det polisdistrikt det gällde och begär att få ut polisrapport, platsprotokoll, laserprotokoll samt intyg om polismans behörighet att använda laserhastighetsmätare. Du ska även kolla upp hos Länsstyrelsen att hastigheten på den vägsträcka det gällde är giltig.

Nu har jag äntligen fått böterna. Vad skall jag be att få för kopior och vad ska jag kolla efter? Jättetacksam för hjälp

...har du redan har fått böterna? Fick du inte först överklaga till Länstyrelsen och sen till Länsrätten? Ska du överklaga till Kammarrätten är det nog rätt kört iom att de är sparsamma att godkänna prövningsansökningar för t.ex. en simpel fortkörning. Överklaga till Hovrätt och Regeringsrätt är nog definitivt kört.

Så innan man har blivit dömd, får man fortsätta köra bil/hoj då i praktiken?

Låter ju galet! :)

SWK skrev:
2503891 Så innan man har blivit dömd, får man fortsätta köra bil/hoj då i praktiken?

Låter ju galet! :)

Nej, har du inget körkort får du inte köra, iaf inte tills du får tillbaks ditt gamla från Länsstyrelsen eller Länsrätten, eller det nya från Vägverket.

andersbrink skrev:
2503996 Nej, har du inget körkort får du inte köra, iaf inte tills du får tillbaks ditt gamla från Länsstyrelsen eller Länsrätten, eller det nya från Vägverket.

Känns trösterikt att se att dragrejsnestorn uppenbarligen har gasat friskt även utanför strippen!:D
/J

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...