Böter i Norge

Viking92

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
Kawasaki ZX6R 1999
Hej, tidigare skickat meddelande, men jag tror jag gick fel tillväga, så jag skickar igen som ny tråd, hoppas det är ok...

....Tjena,

Jag var i norge för andra gången i 2002 och fick saftiga böter, 7000nok för 102 i 60-zon. Det var på en raksträcka i skogen, visiret öppet, sniffade på skogslukten : inte en bil, ett hus eller ens en ko på ängen vid sidan : jag såg blåljus och tänkte att det väl hände ngt i närmsta byn, hade inte ens skuggan av dåligt samvete...fick pröjsa direkt med visakortet, annars sitta 15 dagar i finkan för att vänta pa att tingsrätten skulle öppna igen efter semester....(polischefen kom ledigt ned pa söndagen fran hem-villan, till polisstationen i bermudas och sandaler, såg till att håva in 14.000 till kommunen, eftersom vi var 2...)

Nu tänkte jag skulle ta revansch i oktober och åkte dit med tjejen, i bil (förlåt det fula ordet) av försiktighetsåtgärd...jag lyckades ändå fiska hem en fin medalj på 6500 för 108 i 80-zon, med laser...i den enda raksträckan jag sett pa 4 dagar...
Jag överväger huruvida norska kronofogden verkligen hittar sin väg fram till mig och min gamla teve, om jag nu helt enkelt inte betalar. Skulle vara tacksam för om ngn med liknande erfarenhet (rel. nyligen) kunde berätta hur förbindelserna mellan norge och frankrike (där jag bor) är inom polisväsendet ? Tips ?
Nämnvärt är nog att jag som väl nedslagen under poliskontrollen, var puckad nog att ange min riktiga adress ..... (tja jag flyttar nog inom kort..)
Vad tror ni ? Betala och äta soppa pa spik och sova i en kartong, eller ta risken att böterna fyrdubblas och hamna pa livstid i fängelse i stavanger ?
Tacksam för svar.

E

__Ride to work and work to ride__

haha jag bor i Norge och har vart tvungen att ligga på rullen :) Det är idiotiska böter här. Dem kommer skicka bötern hem till Sverige så tar svenska myndigheterna hand om den. I värsta fall tar Svenska kronofogden hand om din kära TV. Sammarbete mellan U-land1 och U-land2 suger.

Ska nog mycke till innan dom börjar jaga dig i Frankrike, men betalade du böterna på plats andra gången eller hur menar du att strunta i och betala?

Bor du i sverige så vet jag att du garanterat kommer att få din bot skickad till dig. Dom skickar tom p-böter hit. Så det kommer allt bli att betala och se glad ut.Och går det till fogden är nog snart pengarna uppe i det dubbla. Men om du bor i paris vet jag inte alls hur det blir. Ingen erfarenhet av det.

Tror inte Norge orkar bry sig om Frankrike, vet inte ens hur samarbetet är det iom EU. Tror man är relativt, eller 99% grön om man bor där nere.

Polaren fick böter i somras när vi var i norge (korsande av spärrlinje = 3200 NOK), pga tekniska bekymmer vid betalningen så struntade han i det ett tag men det kom en påminnelse som ett brev på posten! Polisen på plats sa att det skulle gå till fogden om man inte betalade i tid, dessutom med 100% påslag!?

haha jag kör buse när jag varit i Norge och jobbat, har haft tur. Alla kör ju full gas mellan skåpen. Vad ska man annars göra på de vägarna liksom? Tyvärr lyckades jag krascha också så mesta tiden i Norge liftade jag så då är man ju grön (enda platsen kvar i västvärlden där liftning fortfarande är standard?). Sen kostade mek i stället skjortan :skrämd

Du ska nog inte bli förvånad ifall du får nåt från le police, varför hör du inte med fogden där om vad de har för samarbeten? Sverige jagar ju studieskuldssmitare all over the place (och lyckas sådär, men ändå) varför skulle inte norrbaggarna få tag på dej i Paris? SÅ långt bort är det inte...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti