Bör jag regbesikta efter ombyggnaden?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Nu börjar bitarna ramla in och någon gång till hösten kommer lilla gumman ha 17"-hjul både fram och bak istället för tidigare 16"&18". Hon kommer också att få en kraftigare gaffel och bättre bromsar. Däcken blir radialer istället för diagonaldäck.
Jag misstänker att detta kommer kräva regbesiktning? Blir det då som ombyggt fordon? Vad händer med försäkring och skatt? Något man måste veta eller ta speciell hänsyn till?

Byte av dimensioner medför regbesiktning.
De kollar mått, vikt och hela balunsen !
Så det är bäst att testa dB:na från auspuffen och kolla vikten så du inte hamnar i en annan klass för att den plötsligen väger mindre än vad som står i papperet....

Utan att säga att det är rätt på något sätt, så kan jag säga vad jag har kört igenom den vanliga, årliga, besiktningen utan problem 2ggr:

Nya fälgar, med nya dimensioner (17" i fram -std=16", bredare bakfälg).
310 mm's bromskivor (std = 280?)
Bromsoksdistanser för att få originaloken att lira med den större skivan. (Bakbromsen intakt från std, dock flyttad från std fälg till ny fälg).

För jämförelse: http://www.isk.kth.se/~isk_joan/Sida.jpg (min)
http://www.suzuki-rg500.com/ed.htm (hyfsat original, öhlinare har han tydligen dock gömt därunder någonstans).

Jag har för avsikt att försöka "bluffa" mig igenom med en ny framgaffel i år (när jag ihop skräpet, just nu svetsas förstärkningar i ramen & svingen...).

/J

Last edited:
Ugluk skrev:
Nu börjar bitarna ramla in och någon gång till hösten kommer lilla gumman ha 17"-hjul både fram och bak istället för tidigare 16"&18". Hon kommer också att få en kraftigare gaffel och bättre bromsar. Däcken blir radialer istället för diagonaldäck.
Jag misstänker att detta kommer kräva regbesiktning? Blir det då som ombyggt fordon? Vad händer med försäkring och skatt? Något man måste veta eller ta speciell hänsyn till?

No problemos att köra igenom besiktningen med de där modsen
Jag har bytt både gaffel fälgar o sving och åkt rätt igenom utan anmärkning. Åk in som vanligt o besikta du :tummenupp

Re: Re: Bör jag regbesikta efter ombyggnaden?

ove skrev:
No problemos att köra igenom besiktningen med de där modsen
Jag har bytt både gaffel fälgar o sving och åkt rätt igenom utan anmärkning. Åk in som vanligt o besikta du :tummenupp

Word! ingen idé att krångla om man inte måste! tuta och gasa bara!

Läste just i SFRO-boken att en förändrad rulldiameter på + 5% är tillåtet så länge hastighetsmätarfelet är max 10% och aldrig mindre än verklig hastighet. Jag räknade fram att rulldiametern kommer att gå ner 5% bak så det borde gå..
Bromsarna och gaffeln är nog inget dom bråkar om eftersom just dom uppgraderingarna kom från tillverkaren på 91 och nyare.
Tack för alla positiva svar som sa precis vad jag ville höra. ;)

Blir nog att försöka ta sig igenom det vanliga gamla nålsögat iaf. :tummenupp

Jag frågade en bilprovare som besiktar hojar när jag var dit med en bil. Ang att byta till "modernare dimensioner" som jag uttryckte det. Hans svar blev att köregenskaperna vid provkörningen avgör. Att det inte finns några speciella regler mot bredare däck, om inget tar i bör det inte bli några problem.

Tja, vad finns att tillägga? Framfälgen är hos Intera för riktning, saknar i övrigt:
Bromsskiva fram, höger. (från zephyr 550/750, zzr600, zx6r 95-97, zxr750 91-95, zx7r 96-98, zx9r 94-97 eller zzr1100 93-99)
Styrhalva, GPZ900R 91-
Huvudbromscylinder zx9r 94-97
Däck 120/60-17 & 160/60-17

Om någon har någon av prylarna till salu, Pm:a mig.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!