Bättre med för spänd kedja än för "lös" ?

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Hej,

Tänkte bara kolla lite snabbt här.

Spände min kedja på min Suzuki gsx 750f- 89 häromdagen.

I manualen står det ett spel på 25-35mm.
Mätte lite snabbt igår och kom fram till att efter min justering ligger spelet på ca 20mm.

Det är väldigt svårt att få till bra tycker jag, antingen blir det jättehårt eller för löst. Känns ju som att det är bättre att den är lite för hård än jätteslapp? När slits Kedjan mest? för löst eller hård spänd?

Vi åker oftast 2 st på hojjen om det har någon betydelse.
 
Hellre för lös än för spänd.

Testa slacket när två personer sitter på.

Om kedjan är för lös slits kedja och drev. Om kedjan är för spänd slits kedja/drev OCH lagret vid framdrevet, vilket inte är så kul.
 
Klart du kan få till rätt kedjespel. Definitivt inte bra med för hårt spänd kedja. Gör om , gör rätt. Lossa på hjulbulten ordentligt så blir det lättare att justera slacket.
 
i värsta fall om kedjan är för spänd, får den slut på spel när fjädringen jobbar i tex ett stort gupp eller hål i vägen, och kedjan sliter i framdrevet som dras bakåt och spräcker motorblocket i aluminium.

så som göran sa, bättre för slak än för spännd
 
Alltså för att förtydliga lite. Ju mer fjädringen trycks ihop bak desto mer spänd blir kedjan. Om kedjan då är för spänd så betyder det att fjädringen inte kan jobba "ostört" utan kedjan håller emot. Och som nån skrev tidigare så sliter det ju även på lagret till utgående axeln (där framdrevet sitter). Om ni åker två på hojen så trycks ju fjädringen ihop mer. Så kolla slacket när ni sitter två på hojen, det ska ju även då vara lite spel.
 
Inget är bättre än det andra, spännd kedja sliter drev och utgående lager i motorn och för löst gör att hojen blir orolig, den tappar kontakten mellan motor och bakhjul, blir den riktigt lös så riskerar man ju tex att den tom. kuggar över eller hoppar av.
 
Okej Tack för tipsen.

Nu när man tänker efter och läser det ni skriver om drev osv. blir det ju lite mera klart varför det är viktigt.

Så jag ska alltså mäta spelet på kedjan med 2 personer på och spänna efter det? sen ha ca 30 mm spel med 2 personer på? Då ligger jag i "mitten" på rekommendationen enl. serviceboken! Kan vi dra den slutsatsen av allt detta?
 
Lagom är bäst.
Men jag är nog mera åt det hållet att bättre lite för spänd än för slak.
En slak kedja kan kugga över drevet vid nedlägg. Vilket resulterar i att ett kugg går av eller i värsta fall att hjulet låser sig och det slutar med en krash.

En lite för spänd kedja stjäl lite effekt.

Och att man ska kunna utsätta lagret på utgående axcel för mera påfrestning än vad som görs när man ger fullgas med 180-200hk och dumpar kopplingen för att weela, tycker jag låter otroligt.
 
Lagom är bäst.
Men jag är nog mera åt det hållet att bättre lite för spänd än för slak.
En slak kedja kan kugga över drevet vid nedlägg. Vilket resulterar i att ett kugg går av eller i värsta fall att hjulet låser sig och det slutar med en krash.

En lite för spänd kedja stjäl lite effekt.

Och att man ska kunna utsätta lagret på utgående axcel för mera påfrestning än vad som görs när man ger fullgas med 180-200hk och dumpar kopplingen för att weela, tycker jag låter otroligt.

på en sporthoj är det kanske inte så troligt att man sliter sönder blocket som jag skrev, är nog mer reserverat för hårda landningar på crossbanan ;), dock som någon skrev innan stör det ju endå fjädringen om kedjan spänner emot, inte bra hursomhelst
 
Spänn ner hojen så att drev, svingbult och hjulaxel är i linje, där ska du ha lite spel i kedjan. kedjan blir aldrig mer utdragen än i det läget.

Sen släpper du på spännbandet (eller vad du nu använder) och ställer hojen på stödet (eller hur den nu står när du kollar kedjan) och kollar spelet i det läget. Lägg det på minnet så slipper du spänna ner hojen varje gång du ska kolla kedjan.
 
Efter att ha fått bytt motor då lagret på utgående axeln brutit ihop så är jag mycket noga med att inte köra med för spänd kedja.

Tillägg:
Var dock noga med att se till så att inte kedjan blir så slapp att den kan slå i swingen, vid swingaxeln, på undersidan. Detta kan i värsta fall slipa bort metall i swingen.
 
Last edited:
Spänn så mycket ni vill, den får dock aldrig bli helt sträckt under körning.:D
 
Ett bra sätt att få domen om kedjans tillstånd, är att bege sig till en av SMC anordnad Knix eller annan kurs. Där är det sällan man slinker igenom obemärkt. Jag lyckade sist iaf, justerade efter manual, exakt på millimetern, rengjorde och smorde ordentligt... Fick t.o.m beröm.:D
 
Ett bra sätt att få domen om kedjans tillstånd, är att bege sig till en av SMC anordnad Knix eller annan kurs. Där är det sällan man slinker igenom obemärkt. Jag lyckade sist iaf, justerade efter manual, exakt på millimetern, rengjorde och smorde ordentligt... Fick t.o.m beröm.:D

Känns ju rent spontant som att man skulle köpa en hoj med kardan istället. :yoparty . Men det är väll långt ifrån problemfritt det heller kan jag tro!
 
Första gången man hört att en slak är bättre än en spänd :tungan ,ska fan hålla mig från mer bira nu...
 
Känns ju rent spontant som att man skulle köpa en hoj med kardan istället. :yoparty . Men det är väll långt ifrån problemfritt det heller kan jag tro!

Kardan är oftast helt problemfritt, bara att byta oljan en gång per år. Det är ju inte ofta den krånglar på ens bil t ex.

Nackdelen är väl bristen på roliga hojar som har det. :tungan
 
Ett bra sätt att få domen om kedjans tillstånd, är att bege sig till en av SMC anordnad Knix eller annan kurs.

För två år sen på Rörken (med SuperDuke'n jag hade då) försökte tre st. instruktörer och tillika hobbymekaniker övertyga mig om att deras sätt att mäta kedjeslack bara måste vara så mycket mer tillförlitligt än vad manualen till hojen sa :D
 
För två år sen på Rörken (med SuperDuke'n jag hade då) försökte tre st. instruktörer och tillika hobbymekaniker övertyga mig om att deras sätt att mäta kedjeslack bara måste vara så mycket mer tillförlitligt än vad manualen till hojen sa :D

Hur mäter man slacket på lättast och bäst sätt då? Ta en tumstock alt måttband och försöka mäta?
 
sett att det finns några insatser för att få till justeringen bättre/ mer noggrant, är det något att ha? Vad heter dem?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top