Bättre bett i bromsarna!!!!

Vroom

NO REGRETS
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Hojlös
har precis köpt en gixxer1000 -02 och tycker att bromsarna tar lite dåligt. inte fel på beläggen.

vill ha tips om vad jag kan göra för att förbättra bromsförmågan.

tacksam för svar :tummenupp

Vroom skrev:
har precis köpt en gixxer1000 -02 och tycker att bromsarna tar lite dåligt. inte fel på beläggen.

Byt till färsk bromsvätska, Med hög kokpunkt. så mattas dom inte så fort vid hård körning :)

Om du funderar på banåka så kan jag rekommendera EBC pro-lite skivor och raceklossar, (används av en del Veideckillar) är det bara landsvägsåka så räcker som tidigare sagt stålomspunna + ny bromsvätska. (Ps. köp billigt från England, Zoom-products)

Last edited:
Nu är jag knappast någon bromsguru men jag vågar påstå att varken bromsslangar eller bromvätska gör något skillnad på "bettet". Visst gör de skillnad för känslan, d v s hur mycket och hur fort du kan trycka på bromsgreppet. Själva bettet beror enbart på friktionen mellan bromsbelägg och bromsskiva. Om du inte är nöjd med bettet som det är börja med att göra rent belägg och skivor och prova sen igen. Fortfarande inte nöjd? Börja med att byt belägg, det är billigast. Fortfarande inte nöjd? Byt skivor, det är svindyrt. Fortfarande inte nöjd? Sälj traktorn och köp en liten 250 racer så får du sena och hårda inbromsningar med bett! Lite på skämt och lite på allvar. Du kanske är van vid att köra en tvåhjuling som väger mindre än din GSXR1000? I så fall får du helt enkelt vänja dig vid att fler kilon är svårare att få stopp på.

Har märkt att även om beläggen inte är slut och inte ser glasade ut kan det bli en jätteskillnad att få på helt nya, även av samma märke. Det är som sagt första grejen att testa.

Byt till racing belägg och stålomspunna.

Hur "bettet" är är ju en upplevelse som skiljer mellan olika förare, Dvs ökar man känslan (stålomspunna) kan man ju tycka att "bettet" blir bättre fast det inte rent tekniskt är det...

BFgoodrige sintrade race belägg är helbra som dessutom är nästan outslitbara

Har gasat men sådana på min sp aprilia i 4 tävlingssäsonger + landsväg= nästan 4000 mil. Samma som sitter på än och orinalskivorna ser fina ut fortfarande :)

Ett litet förtydligande - "känslan" blir generellt inte bättre utan ibland tvärt om med stålomspunnet. Ett problem man hade med stålomspunnet förr som numera för det mesta har rättats till var att dom flexade för lite. Det är som så att det är svårt för hjärnan/musklerna att kontrollera små kraftskillnader dvs hur hårt du klämmer på bromshandtaget men man har en väldig känsla för rörelse. Så om bromsen inte är helt stum utan ger med sig lite grann resulterar det i betydligt bättre kontroll.

Vroom skrev:

Köp en Triumph Daytona istället så får du grymma bromsar! :yoparty Tyvärr så går inte prestandan och väghållningen att jämföra med en GSX-R 1K... :(

uggla skrev:
haha! Snabb i svängarna! Kommer bli en jävla skillnad! :tummenupp :)
Nja, på moderna hojar blir det inte så stor skillnad, om du byter på en gammal hoj med gamla slangar så kommer du att märka stor skillnad, men byter du på en ny hoj så märker du inte så mycket. Det som märks är när bromsvätskan blir riktigt varm vid bankörning osv, då flexar inte slangarna som vanliga gör. Bettet blir som tidigare sagt inte bättre... då får man byta belägg eller skivor

WASP skrev:
Nja, på moderna hojar blir det inte så stor skillnad, om du byter på en gammal hoj med gamla slangar så kommer du att märka stor skillnad, men byter du på en ny hoj så märker du inte så mycket. Det som märks är när bromsvätskan blir riktigt varm vid bankörning osv, då flexar inte slangarna som vanliga gör. Bettet blir som tidigare sagt inte bättre... då får man byta belägg eller skivor

ahaja, men skivorna borde väll inte vara slitna på en såpass ny cykel? :gnissla..
Men en liten skillnad borde det väll bli med stålomsbunna, bättre med, än utan..men att klaga på bromsarna på en suzuki 1000 ?! 6 kolvsok fram ju, feting bromsar :banana

uggla skrev:
ahaja, men skivorna borde väll inte vara slitna på en såpass ny cykel? :gnissla..
Men en liten skillnad borde det väll bli med stålomsbunna, bättre med, än utan..men att klaga på bromsarna på en suzuki 1000 ?! 6 kolvsok fram ju, feting bromsar :banana
handlar inte om att skivorna ska vara slitna... handlar om vilket material det är. Visst, jag har stålomspunnet på min, kanske tappar lite i känsla men man slipper bromshandtaget nästan invid gashandtaget vid bankörning.

Sen är det inte antalet kolvar i oken som säger hur bra de är. Brorsan har en tusen med 6kolvsok, dom tar inte bättre än mina fyrkolvsok.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT