Bästa stånka/motard

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4
:vaJag är sugen på en supermotard jag har haft en Yamaha TT 600 och en TTR 600 lite slöa och inte så roligt att åka landsväg med.
Nu har jag en Yamaha FZS 1000 kanonhoj.

För och nackdelar ex KTM 625,640 DRZ 400 XR 650
max pris 35 K

DRZ 400'an är en lättkörd och trevlig hoj som vibrerar förvånansvärt lite för att vara en stånka. Hade själv en S-modell som jag sålde härom året. S eller SM-modellerna är landsvägsreggade och har 600 mils serviceintervaller. E-modellen är lite hårdare trimmad, strippad på blinkers och annat krafs och ska servas oftare samt att den endast kan enduro-reggas.
Hojen gör sig dock bäst på grusväg eller lättare enduro, om du frågar mig. Nu hade jag visserligen grova cross/enduro-däck på den jag hade och såna är aldrig roliga på landsväg så den är nog trevligare med andra däck. Har inte provat motardversionen SM med rena landsvägsdäck.

Nu har jag aldrig ägt en KTM men provkört några. Du får mer pulver i motorn om du köper en KTM. KTM brukar ju påpeka att deras hojar är "ready to race" men det betyder nog också ganska korta serviceintervaller. Nån av deras 6xx stånkor ska ju vara en riktig skallerorm men jag kommer inte ihåg vilken.

Du ska inte ha en Aprilia SXV då? Klart snyggaste enduro/motarden på marknaden om du frågar mig. Ingen stånka då men har en riktigt fin liten V-twin.
Aprilia-SXV-550-20111.jpg

Har en bekant som hade en RXV450 (enduroversionen) och den gick så in i h-vete och 550 versionen ska vara ännu vassare. Nackdelen med Aprilian är väl serviceintervallerna. 2 cyllar kostar mer än 1.

Last edited:
Finns ju spaltmeter skrivit om KTM´s 625,640 och 660 och enkelt uttryckt är 625 och 660 mycket roligare/piggare än 640 mestadels pga förgasaren. Sen är 640:in lite tyngre. 660 har bara kickstart och tycker man det är jobbigt så väljer man 625:an som har elstart.
Själv har jag haft en 625:a som jag var väldigt nöjd med. Rensade dämpare och neddrevad ett kugg så var den riktigt kul. Dock som enda hoj tyckte jag den var jobbig längre sträckor då den vibrerar rätt rejält, som andra hoj skulle jag lätt ha en sån igen.
Ska man bara ha motard och inget annat igen så skulle jag välja en 690smc alla dagar i veckan, den är grym. Lätt värt att lägga de extra kronorna.

Men hur som helst ska man ha en lätt och rolig motard är det KTM som gäller i min lilla värld. DRZ kan jag dock inte uttala mig om.
Har som referens provkört en Yamaha xt660 och den var som en slö traktor i jämförelse med KTM:en

Det ända problem jag hade med min 625:a var att cylinderfotspackningen började läcka. Utbytesvarianten var mycket bättre än de som monterades i fabrik, så sen var det lugnt.

Lycka till.

Nackdelen med de stora stånkorna typ KTM 690 är väl vibrationerna som gör att man nog undviker längre turer. En kollega på jobbet körde Göteborg - Blekinge med 690 och sedan hem igen några dagar senare.
Sen sålde han hojen. "Inget kul köra motorcykel när man förlorat känseln i händer och fötter".

Och jag slår ett slag för den bortglömda BMW X-moto, inte riktigt lika pigg som KTM men långa service intervaller samt låg vikt.

Ska du motardåka stad och närområden kliv på en Ktm 525/530.... :tuttar

Nackdelen med de stora stånkorna typ KTM 690 är väl vibrationerna som gör att man nog undviker längre turer. En kollega på jobbet körde Göteborg - Blekinge med 690 och sedan hem igen några dagar senare.
Sen sålde han hojen. "Inget kul köra motorcykel när man förlorat känseln i händer och fötter".

690n vibrerar ingenting mot vad gamla 625/640/660 gör.
Då tycker jag inte att 660n vibrerar speciellt mycket så 690 vibrerar ingenting..

690n vibrerar ingenting mot vad gamla 625/640/660 gör.
Då tycker jag inte att 660n vibrerar speciellt mycket så 690 vibrerar ingenting..
Är man inte van vid en motard/enstånka vibrerar nog en 660 en hel del. När jag körde en för första gången upplevde jag tom att jag såg lite suddigt i vissa fall pga vibrationerna.
Nu 1000 mil senare tänker jag inte ens på vibrationerna men har du inte kört längre än 15-20 mil i ett svep.

Och jag slår ett slag för den bortglömda BMW X-moto, inte riktigt lika pigg som KTM men långa service intervaller samt låg vikt.

Kannon hoj! Men Dyr att köpa Beggad (som alla Bmw) HM :gråta Nähä jag hade fel finns två på blocket en för 41000:- 450 mil hm? Ja hösten kommer ;)

Last edited:

Klart som fan det inte är kul att pressa 45 mil motorväg med en motard, men dom senare modellerna av 690 är ju nästintill vibrationsfria! :smasha Körde själv nästan 25 mil med min 625 i helgen, där snackar vi vibration!

Altså helst KTM 690 sen 625 kanske 660 inte 640
Det är nog därför man kan hitta 640 så billigt många dissar den :hej

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...