Bästa soundet?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
För mig är rätt ljud i en mc en extra dimension i upplevelsen. Det tar emot lite att behöva välja bort ljudet från en väl ventilerad V2.
Men måste jag välja ett så får det bli BSA DBD34.
Gjorde en liten inspelning: http://www.sndup.net/5r934

Vilket sound är din favorit? Posta ljud!

Många motorcyklar låter ju bra, men ska jag välja en så är det väl CBX sexan.

EDIT: och alla vassa tvåtaktare

Last edited:
En tvåtakt med flera cylindrar tex RD500 låter gott när startas upp och står på tongång

2-takts räcer 250 och 500. Varmkörning av en sådan ger omedelbar ståpäls, ja nästan bara av att tänka på det!

Jag gillar ljud jag lätt kan uppfatta som 1-cylindriga motorer. På klubben fick jag för första gången uppleva hur ett eftermarknads avgasrör förbättrar ljudet avsevärt jämfört med standard från fabriken.

Jag var mycket nöjd med min första uppgradering från HGS på min KTM 350. Sedan dess har jag alltid som vana att byta ut standardröret på mina hojar mot ett öppnare med mer flöde.

Köpte ett liknande avgassystem från HGS till min nyare KTM 450, även om det låter maffigare och djupare så tror jag att jag uppskattar ljudet från min 350 mer. Men båda låter fantastiskt, tycker jag.

Honda 1000 CBX sjunger gott. 😁
Ja, det där var verkligen "sjungande" frekvens. Den där CBX 1000 låter ju faktiskt som en forumla-1. Men så har den väl också .. vad, 4 cylindrar?

Varför jag gillar just 1-cylindrigt är för att det finns ett omfång där man kan uppleva varje moment under tomgång, samt vid gaspådrag få en homgen ton, som i flercylindriga hojar blir mycket ljusare, men i 1-cylindriga hojar behålls definitionen av cylinderslagen / takten.

Jag har hållt på en hel del med syntar och olika typer av ljudkurvor tidigare i mitt liv, vilket får mig att omedelbart notera när ett ljud består av 1 'kanal', här 1 cylinder, eller flera som då blir ett slags 'chorus' av samma frekvens men lite förskjuten. För mig är motorn och avgasröret egentligen ett slags musikinstrument.

Ja, det där var verkligen "sjungande" frekvens. Den där CBX 1000 låter ju faktiskt som en forumla-1. Men så har den väl också .. vad, 4 cylindrar?

Varför jag gillar just 1-cylindrigt är för att det finns ett omfång där man kan uppleva varje moment under tomgång, samt vid gaspådrag få en homgen ton, som i flercylindriga hojar blir mycket ljusare, men i 1-cylindriga hojar behålls definitionen av cylinderslagen / takten.

Jag har hållt på en hel del med syntar och olika typer av ljudkurvor tidigare i mitt liv, vilket får mig att omedelbart notera när ett ljud består av 1 'kanal', här 1 cylinder, eller flera som då blir ett slags 'chorus' av samma frekvens men lite förskjuten. För mig är motorn och avgasröret egentligen ett slags musikinstrument.
Sex cylindrar och ja, den låter som en F1'a! 😎

En multicylindrig fyrtaktare börja sjunga ut ordentligt när man låter alla burkar gå till ett rör. En CBX med 6-6-rör låter inte alls lika eggande (i mitt tycke).

Här har vi en rejält arg motor. Ståpäls.

Detta är ett jävligt gammalt klipp så tyvärr är ju ljudkvaliteten därefter, men på den tiden var det något av det coolaste jag någonsin sett/hört och det ger mig fortfarande ståpäls:

RD500, V4 tvåtakt :yoparty :kär :banana :tummenupp

Annars är CBX1000 med 6-6-system svårslaget :kär

Moto Guzzi 500cc V8, jag och farsan såg till att vi var på plats i tid tre dagar i rad under Goodwood för att få höra den här rackaren upp för backen:

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back