Bästa slang tipsen och start tipsen KTM 660

Riskok2

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 och en massa annat skoj!!!
Efter man lagt hojen på hyllan i ett par år så köpte jag mig en KTM i fredags.
Idag hade jag tänkt dra ut och öva lite slang körning etc.
Så vad har ni för tips att ge?
Sen så kan min vara lite svårstartade då den blir varm. Ska strax in på 500mil service men kan några problem uppstå innan den är gjord eller är det bara jag så är dålig på att få igång den?

Med vänlig hälsning Patrik
 
Provat "varmstartsknappen" på förgasaren? Brukar vara lättare med den ute när den är varm.

Angående slangning överlåter jag det till folk som faktiskt kan ;)
 
Jag "duttar" till på kopplingen lugnt och fint på tvåan i ca 40-50, och sen lägger jag i trean direkt.
Blir mycket mer kontrollerat då, än om man åker längre på tvåan innan man växlar (iaf för mig)

Sen har jag problen med att den lätt kan kännas lite svajig efter ett par hundra meter, men det är väl bara öva vidare.

Hoppas du kommer på någon teknik som funkar bra för dig:tummenupp
 
TRX85r skrev:
2249890 Hmmm behöver man dutta koppling på 660??behöver man ju inte på 640 :wiggle

Nej det behöver man inte, men man kan göra det ändå om man känner för det.. Vissa tycker ju att det blir mer kontrollerat då :tummenupp
Annars gasar man lätt upp 660n på 3an i ca 70 km/h, det brukar bli alla tiders då :)

Angående varmstart..kanske dags att kolla ventilerna?
Min startar nästan alltid på 1a kicken, varm som kall. Har aldrig använt den där varmstartsfunktionen.
 
Gasar du lätt upp den på 3:an? Sitter du normalt eller länge bak då? min kommer inte på 3:an och den har 1 kugg mindra fram. 2:an flyger den upp på
 
Smurfer skrev:
2249940 Gasar du lätt upp den på 3:an? Sitter du normalt eller länge bak då? min kommer inte på 3:an och den har 1 kugg mindra fram. 2:an flyger den upp på

Jag ligger strax under 70, gasar till lite och släpper gasen så hojen sjunker frammåt och saktar ner.. då drar jag full gas samtidigt som jag följer med bakåt med kroppen och drar lätt i styret. Kommer finfint då :tummenupp
Sitter inte speciellt långt bak.

Iofs har jag rallykam och helsystem och lite nerdrevning, men det ska väl inte göra så stor skillnad...
 
ju högre växel man kör på ju jämnare o snällare går motorn... blir lixom inte lika ryckigt om man inte e så bra på o hålla jämn gas.
 
Bara att börja lära sig då :)
En motard är ingen motard om man inte kan köra på slangen väldigt långt i alla fall inte inom mina kretsar tyvärr.
Blir väl en service nu så kanske den går igång lättare :)

MVH Patrik
 
Smurfer skrev:
2249960 Ähem...nä inte ngt :rolleyes:


Fast jag bör iof ta o banta en sväng

Har bara slipon på min och 2 kugg större bak, lätt att rycka upp på 3an. På 4an går det ibland men står man upp och gungar till så är inte heller det något problem.
 
Startproblemen löser sig säkert efter servicen. Det är garanterat ventilerna som behöver justeras. Jag har heller aldrig behövt röra varmstartsknappen... O är det lite svalt i luften när hojen är kall brukar jag dra till en gång på rullen , så den får lite extra soppa i startögonblicket. Startar ALLTID på första kicken.....

Inga som helst problem att GASA upp på 3:an med originaldrevning. Det är garanterat teknik det handlar om.... Ge det några mil o en massa övning , så löser du oxå det. Eller varför inte börja på 2:an o växla dig uppåt ?... Mycket enklare på motard än på sporthoj ! O när du väl kan det , så gör du det på sporthoj oxå utav bara farten.. :).

Tänk inte att du ska "slita" upp framhjulet i luften... Tänk istället att du ska få in bakhjulet under dig. Då hjälper du till att trycka med häcken o det går bra mkt lättare..... Såvida du inet har liten häck ! :arsele .... :tungan
 
Jag knycker bara till på gasen på 1an så kmr direkt.
Eller regält med gas på 2an så kmr den med.

Tipps kan vara att gasa, släppa, fullgas. Då brukar den komma lite lättare.
 
Min 625:a går med lätthet upp på 3:an i långt över 70 knyck, inga problem att dra upp och köra om på slangen på motorväg. Så på en 660 så borde det bara handla om teknik för att få upp den.
 
jägar`n skrev:
2251137 Min 625:a går med lätthet upp på 3:an i långt över 70 knyck, inga problem att dra upp och köra om på slangen på motorväg. Så på en 660 så borde det bara handla om teknik för att få upp den.
Inte illa.
Har du gjort nått med motorn etc?
Har 1 kugg ner fram och min lyfter bara liite på 3an vid fullgas o litet ryck.
Kan det ha med att däcket sitter riktigt långt bak? :va
Eller är jag bara kass? :fatta!
 
Freddola skrev:
2251852 Inte illa.
Har du gjort nått med motorn etc?
Har 1 kugg ner fram och min lyfter bara liite på 3an vid fullgas o litet ryck.
Kan det ha med att däcket sitter riktigt långt bak? :va
Eller är jag bara kass? :fatta!


Tror att han har akra helsystem. Är ej säker :gnissla

Det är nog inget fel på din hoj. Fortsätt öva så kommer det :tummenupp
 
Freddola skrev:
2251852 Inte illa.
Har du gjort nått med motorn etc?
Har 1 kugg ner fram och min lyfter bara liite på 3an vid fullgas o litet ryck.
Kan det ha med att däcket sitter riktigt långt bak? :va
Eller är jag bara kass? :fatta!

Lite kanske däcket påverkar , men har du 1 kugg nerdrevat så ska det inte vara några problem. ( Om det nu är så att det inte är ngn större skillnad mellan 625 o 660 som alla säger ?? Har aldrig provat ngn 625:a ).

Min 660 går att dra upp på 3:an mellan 60-120 km/h .. o med lite bättre teknik får jag nog upp den på 4:an oxå på rak väg.

Som sagt... Tänk att du ska trycka in bakdäcket under dig , istället för att slita upp framhjulet. Psyket är starkare än man tror... :tungan

Har Akra helsystem o originaldrevat...
 
Last edited:
Riskok2 skrev:
2249595 Efter man lagt hojen på hyllan i ett par år så köpte jag mig en KTM i fredags.
Idag hade jag tänkt dra ut och öva lite slang körning etc.
Så vad har ni för tips att ge?
Sen så kan min vara lite svårstartade då den blir varm. Ska strax in på 500mil service men kan några problem uppstå innan den är gjord eller är det bara jag så är dålig på att få igång den?

Med vänlig hälsning Patrik
Tjena patrik.

Tråkigt att höra att den är lite svårstartad, märkte jag faktiskt inget av, jag brukade aldrig använda varm-choken ens, brukade alltid vara smidigt, max 2 kick.
Jo de e sant servicen är det dags för, oljan är bytt jämnare än vad som rekomenderas men ventilerna ska justeras nu vid 500.
Angående bakhjulsåka, jag brukade dra upp den på 2:an o sen i med 3:an sen åkte jag på balansläget, hittar du det så åker du hur långt som helst utan att behöva övervarva. Prova annars att lägga ex högerbenet över sadeln och kör på 3:an eller 4:an så går han upp hur smidigt som helst även uppåt 120.

Ha de gott MVH Trofast
 
Freddola skrev:
2251852 Inte illa.

Kan det ha med att däcket sitter riktigt långt bak? :va

Om du har ditt hjul långt bak, så visst gör det saken till att det blir lite svårare att komma upp på slangen.
 
skoteridioten skrev:
2251931 Tror att han har akra helsystem. Är ej säker :gnissla

Det är nog inget fel på din hoj. Fortsätt öva så kommer det :tummenupp

Jo får väll det. Men 1an o 2an duger fint det med :banana
Bara att peta i 3an lr 4an om man vill sen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top