Bästa köpguiden jag nånsin läst när det kommer till val av äventyrstourer

e ju något som man tycker e rätt logiskt.. känner flera som har feta bmw hojar som prisar sina hojar som om de va av guld... men de kan inte ens lyfta skiten när de vurpar :P
 
Last edited:
Erkänner att jag gått på myten... Kör en 990 Adventure, men har insett att det i många fall faktiskt är lite för mycket hoj för min körskicklighet. Vet inte om jag skall byta ner mig till en XT660Z, eller behålla KTM:en och välja bort de svåraste "vägarna".
 
Det där med vikt är ganska märkligt i offroadsvängen. Uppenbarligen så efterfrågas inte lätta cyklar. Säkerligen beror det på att kunderna ändå mest kör gata och autobahnprestanda efterfrågas mer än grusvägsprestanda.

Den ursprungliga köra runt jorden hojen BMW R80GS som släpptes på 80-talet vägde 185kg körklar. Dagens BMW r1200gs väger 238kg. KTM LC4 familj blir tyngre för varje år som går, 2000 vägde en 620 122kg idag väger en 690 140kg. Yamaha Super Tenere har blivit 35 kilo tyngre idag jämfört med 90-tals hojen som ändå inte var en lättviktare.
 
Skall man ha en hoj som bär 2 pax och packning även på sämre vägar och stigar, tja vad skall man ha då? Definitionsmässigt är det väl snarare "resehojar" inte offroadmotorcyklar...

Anledningen till att GS - variaten säljer så bra är nog att de fixar både att köra 600 mil autobahn med bra hastighet och två personer, oasfalterade bergspass i Andorra och högst respektabla kurvegenskaper i hårnålar när man är själv på hojen.

Skall man åka på riktigt i terräng så vill man väl ändå ha en MC 258..,
 
Tycker det står för det mesta feta hojar på autozugbilder. Undrar vad som händer med europaresandet när dom lägger ner....
 
Ok att hojarna är tunga i vissa fall, men vad jag inte heller förstår är varför man har med sig så in i he.. mycket packning, dessutom i stora kantiga aluminiumlådor och helst med en ytterligare våning ovanpå. Enda fördelen är väl möjligen att dom breda al-lådorna funkar som stödhjul om hojen tippar. Folk kan ju fjällvandra i 6 veckor med packning som man bär med sig, på hoj kan man se soloåkare som säkert har 70 kg packning.
 
Ok att hojarna är tunga i vissa fall, men vad jag inte heller förstår är varför man har med sig så in i he.. mycket packning, dessutom i stora kantiga aluminiumlådor och helst med en ytterligare våning ovanpå. Enda fördelen är väl möjligen att dom breda al-lådorna funkar som stödhjul om hojen tippar. Folk kan ju fjällvandra i 6 veckor med packning som man bär med sig, på hoj kan man se soloåkare som säkert har 70 kg packning.

Ölen de köper i gränsbutiken är tung och tar plats... :fakta
 
Skall man åka på riktigt i terräng så vill man väl ändå ha en MC 258..,

Nänänä, nu har du fått det fel för dig! Både jag (KTM 400exc 4t) och farsan (ktm 300exc 2t) kör enduro, dessutom är han med i hemvärnet och kör en 258!

Han beskrev den som att man får ta i för kung och fosterland för att krama ur varenda droppe effekt ur den spisen för att ta sig frammåt. Men du kan byta hela kopplingen med två verktyg i fält utan att ens tappa ut oljan (sistnämna gjordes på hemvärnsövning).
 
Erkänner att jag gått på myten... Kör en 990 Adventure, men har insett att det i många fall faktiskt är lite för mycket hoj för min körskicklighet. Vet inte om jag skall byta ner mig till en XT660Z, eller behålla KTM:en och välja bort de svåraste "vägarna".

Jag med, men nu e den såld :)
1190:n var på tok för tung att köra roliga vägar med. Kan tänka mig att BMWs motsvarighet är lika klumpig... Siktet är nu imställt på att komplettera med en lätt grushoj. Antingen 690 eller 300 exc 2-takt (helt olika hojjar, jag vet)
 
Allt beror på definitionen av terräng... jag kör min gammelhoj i bushen, på gatdäck.
På Lofoten var jag upp med full packning i en kraftledningsgata på en liten stig över stora stenar... färdkamraten med sin GS vågade inte... ;)

rsbush.jpg

rsbush2.jpg
 
Allt beror väl på vad man ska ha hojen till, och hur man tänker sig den.

Jag o tjejen kör hojsemestrar på omkring 1000 mil/år. Dessutom är hojen lite av det primära färdmedlet, och min släkt bor långt bort, så 160 mil körande över en helg är inget ovanligt.

Jag ser min GS som en långfärdshoj som inte känns och ser ut som ett lok och som är lättare att ta sig fram med den dag man hamnar på någon kostig uppför ett berg i Montenegro. Det gick med en FZ8 med helkåpa med, GS:en är inte ämnad för det, men är åtminstone bättre lämpad, likaså när det kommer till de grusvägar (sprängstensvägar) som dyker upp här o var runtom i Europa. Dessutom har jag äventyrarmodellen - så länge jag tankar finsoppa så behöver jag bara tanka var 70:e mil, motorbågar, cylinderskydd och annat sånt ingick, så skulle jag lägga den där på sidan i någon lerpöl så gör det inte så mycket, den blir skitig och väskorna/kraschpuckarna får en bula eller 2, men skitsamma. Hellre det än att spräcka en kåpa för 7000 spänn o gråta blod.
Att den sen är löjligt bekväm och ungefär 600 gånger roligare än jag tänkt mig innan jag blivit upptjatad på den är en helt annan sak.

Jag hade egentligen velat ha en multistrada dock, men den känns för fin och dyr för att välta, så därför blev det GS:en.
 
Allt beror på definitionen av terräng... jag kör min gammelhoj i bushen, på gatdäck.
På Lofoten var jag upp med full packning i en kraftledningsgata på en liten stig över stora stenar... färdkamraten med sin GS vågade inte... ;)

View attachment 413578

View attachment 413579

R100RS med dekal från touringbutiken det är fan nostalgi på riktigt. Helt rätt att våga använda hojen:tummenupp
 
Det var INGA problem att köra en 1200GS Adv i Mongoliet. Och då var vi två ganska otränade + 45:are på varsin rejält stor hoj. Men jag håller med om att man ska packa så lätt som möjligt. Allt annat handlar om träning. Även att få upp hojen om man tappar den. Vet man hur man gör så är det faktiskt inte så värst svårt.

Har dock en liten fundering på att skaffa en mindre hoj tills nästa år. Funderar på en Yamaha XT660X och extrautrusta den lite med större tank etc. Tillräckligt kraftfull. Och kostar lite.
 
......
Har dock en liten fundering på att skaffa en mindre hoj tills nästa år. Funderar på en Yamaha XT660X och extrautrusta den lite med större tank etc. Tillräckligt kraftfull. Och kostar lite.

Varför väljer du X-modellen framför R-modellen till den typen av körning?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top