Bästa hjälmen med dubbla visir

Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Hej

Hur många av er använder hjälmar med dubbla visir,
ett ljust och ett mörkt?

Idag använder jag en vanlig hjälm med mörkt visir,
men detta leder till lite bekymmer när man råkar
behöva köra i mörker utan att kunna byta visir innan.
Därför funderar jag på något annat.

Några tips?
Vilka erfarenheter finns med dessa hjälmar?
Finns det någon annan lösning som är bättre?
 
Skaffa ett par transparenta eller gula "solbrillor" så kan du köra med visiret uppfällt när det är mörkt. Även bra då man kör i tunnlar tex. Gäller att prova ut brillorna noga så att de sluter tillräckligt tätt, viktigast kring näsan, så att man kan köra fort med dem. Har själv ett par gula, inköpta för ca 150:- på Stadium, som duger i ca 150 km/h.
 
Skaffa ett visir med "tearoff"-fäste.
Så har du mörka tearoffs som enkelt kan tas av och förvaras i ficka eller kuts på natten.
 
funderar på samma sak här.. tanken har slått mig att köra med solglasögon men jag använder glasögon annars också så det blir lite svårt på så vis
 
Johan skrev:
Skaffa ett visir med "tearoff"-fäste.
Så har du mörka tearoffs som enkelt kan tas av och förvaras i ficka eller kuts på natten.

Om jag fattat "tearoff" rätt så är det en plastfilm som man river av visiret.
Är det inte bra dyrt att köpa ny "plastfilm" hela tiden?
Eller kan man återanvända den?

Hur ser prisbilden ut för dessa system?
Vad kostar "plastfilmen"?
 
philsson skrev:
funderar på samma sak här.. tanken har slått mig att köra med solglasögon men jag använder glasögon annars också så det blir lite svårt på så vis

Har också glasögon...
(Använder linser ibland, men inte så ofta. )

Smidigast vore med en lösning som sitter "i" hjälmen.
 
philsson skrev:
funderar på samma sak här.. tanken har slått mig att köra med solglasögon men jag använder glasögon annars också så det blir lite svårt på så vis
svaret är slipade solisar. kör jag med, funkar klockrent.
 
Så här årst när det är ljust halva natten så kör jag med tonat visir. Men när nätterna bli långa (och kölden sätter in) så åker det klara fram om jag vet att det kan bli sent, lite sol kan man stå ut med utan att sikten blir dålig.
Även jag har glasögon.
 
johan.simonsson skrev:
Om jag fattat "tearoff" rätt så är det en plastfilm som man river av visiret.
Är det inte bra dyrt att köpa ny "plastfilm" hela tiden?
Eller kan man återanvända den?

Hur ser prisbilden ut för dessa system?
Vad kostar "plastfilmen"?

DE går att köra ett tag på..
 
Schuberth har också hjälmar med nedfällbara solbrillor, men dom kostar ju runt 5000 kr, jag var nära en sån, för dom verkar så jävla tysta.
 
Jag hade en Agv X-vent och jag upplevde att det mörka visiret som jag köpte till inte var lika mörkt som Arais tex som jag provade av en kompis...Med Agv:n så hade jag inga som helst problem på kvällen eller natten , provade en Roof med mörkt och den var som Arai:n ,klart mörkare och svårare att se med.......kanske ska du prova lite olika märken med mörka visir för att se hur dom är på kvällen....
 
Ken Keniff skrev:
Jag hade en Agv X-vent och jag upplevde att det mörka visiret som jag köpte till inte var lika mörkt som Arais tex som jag provade av en kompis...Med Agv:n så hade jag inga som helst problem på kvällen eller natten , provade en Roof med mörkt och den var som Arai:n ,klart mörkare och svårare att se med.......kanske ska du prova lite olika märken med mörka visir för att se hur dom är på kvällen....
Kör också AGV. De har olika mörka visir. Kör själv med ett ngt ljusare som funkar så som du säger
 
Jag kör lazer evolution med dubbla visir, lite tungt men perfekt när man åker sent på kvällarna. Sedan kan man ha en lättare racehjälm om man vet att man bara ska ut ett tag.
 
johan.simonsson skrev:
Hej

Hur många av er använder hjälmar med dubbla visir,
ett ljust och ett mörkt?

Idag använder jag en vanlig hjälm med mörkt visir,
men detta leder till lite bekymmer när man råkar
behöva köra i mörker utan att kunna byta visir innan.
Därför funderar jag på något annat.

Några tips?
Vilka erfarenheter finns med dessa hjälmar?
Finns det någon annan lösning som är bättre?

carlsberg (stavning?) har en kommer ej ihåg model namn men den har svarta solglass ögon som man kan fälla ner men lacken är riktigt känslig jag är ganska lång så jag snuddad med hjälmen i dörr karmen å fick en 10 cm lång och 1 cm bred repa på min 2 dagar gammla hjälm.. glassfibern är inte gjuten svart utan den har en tunn lack ovan på i svart färg och den ingen klar lack men i övrigt är de bra och snygg kosta cirka 1800 pix
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top