Bästa grundmatrial att bygga PSB på

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Funderar på att bygga en PSB under vintern (om tiden tillåter och arbetet inte inkräktar för mycket på fritiden).

Vilken hoj anser ni vara det bästa grundmatrialet och varför?
De flesta kommer säkert att svara Busa direkt, men vad talar för den gentemot en ZX 12 tex, ja förutom volymen då? Eller Gsx 1400?

Reglerna säger väl max 1200 kubik med turbo eller orginal volym?

Ja anser att turbo i samtliga fallen e det enda ekonomiska alternativet, e de nån som e emot?

Både Busan och ZX12'an är bra kandidater. Busan har dock en starkare växellåda. Båda är tyvärr väldigt tunga och det tar sin lilla tid (a.k.a. pengar) att få ned vikten. Busans originalkolvar är ju annars som gjorda att turbomatas. Topplocken duger som de är om de ska tvångsmatas.

GSX1400'an är väl inte direkt lämplig iom den tunga och flexiga stålramen. Trimdelar kan vara ett problem. Motorn vet jag inte ett skvatt om annat än att generatorn sitter längst ut på vänster vevaxelsida - precis som på de gamla GSX'arna. Yuk!

Busan är väl hetaste tipset.

Än så länge så verkar det vara de gamla GSX-R1100 från 89-92 som gäller. Det verkar som Anders skriver vara väldigt dyrt och jobbigt att få ner vikten på de nya raketerna. Kan även konstatera att PSB rekordet innehaves av en 1:a generationens Gixxer med turbo, men det är ju alltid kul med lite nya hojjar.....

Varför bygga när man kan köpa?

Säljer nu våran turbomatade R 1100 med start nr 237
hojen har gått som bäst 8,47 / 282kmh. :kocko
För mer info ring Patrik på 021-381140 Dag el prova på 070 5327080

Last edited:
Ja vikten e ju lika intresant som effekten, killen som kör har ju hela vintern på sig att plocka ner sig till 84 kg, men.... Men i så fall finns det några PSB byggda på gixxer 1000? toppeffekt mässigt borde man väl kunna landa en sån på ca 400 hk, vridmässigt tappar man väl lite mot busa och men behöver man mer vrid än en sån motor kan leverera för att komma ut bra?

Den bra mycket lägre vikten minimivikten på (175 kg väl inte vara svårt att nå), kompenserar ju en hel del i vrid brist :va

Vad är en realistisk körklar vikt på en PSB Busa ?

Är reglerna detsamma för nästa år inloppsbegränsning på turbon (48mm)och hjulbasbegränsning 1500 med T,? det var tidigare här nån på forumet som sa har fungerat som besiktningsman visa dig nu :)

Junås körde först med lustgas och sen med turbo på sin 1000. Oljetråget är dock en begränsande faktorn på den hojen, möjligt att det går att fixa - men det sticker ned som en stor dragg under hojen.

Busa-vikt? 175 kilo, med hjälp av massor med pengar. Det är bara stålarna det hänger på hur pass lite den kan väga.

Färnbo skrev:
finns det några PSB byggda på gixxer 1000?
<snip>
Vad är en realistisk körklar vikt på en PSB Busa ?

andersbrink skrev:
Junås körde först med lustgas och sen med turbo på sin 1000. Oljetråget är dock en begränsande faktorn på den hojen, möjligt att det går att fixa - men det sticker ned som en stor dragg under hojen.

Busa-vikt? 175 kilo, med hjälp av massor med pengar. Det är bara stålarna det hänger på hur pass lite den kan väga.

De e väl samma problem med hängpungen på Busan?

Hur funkade Junås Gixxer då, et, 60ft och topseed?

Färnbo skrev:
De e väl samma problem med hängpungen på Busan?

Hur funkade Junås Gixxer då, et, 60ft och topseed?

Förrförra gången på Tullinge:
m267 Ulf Junås 0,209 1,728 203,85 6,233 255,56 9,306 +0,695

Det där är det bästa jag sett honom köra på.

Jag själv på en 20 cm längre hoj, 8.72 @ 266 med 1.52 60'. Dvs den hoj jag ska typa in hos SBP om några dar. Sen ska lådan fixas på Banditen å sen ska min nya SPSB börja ta form.

andersbrink skrev:
Förrförra gången på Tullinge:
m267 Ulf Junås 0,209 1,728 203,85 6,233 255,56 9,306 +0,695

Det där är det bästa jag sett honom köra på.

Jag själv på en 20 cm längre hoj, 8.72 @ 266 med 1.52 60'. Dvs den hoj jag ska typa in hos SBP om några dar. Sen ska lådan fixas på Banditen å sen ska min nya SPSB börja ta form.

SPSB tell us ?? e det GSX R 1100 som ska stöpas om?

Färnbo skrev:
SPSB tell us ?? e det GSX R 1100 som ska stöpas om?

Har en skrotad (enligt bilregistret iaf :D ) gsxr750 som jag köpte av Adde Söderlund förra året med magnesiumfälgar etc. Köpte Kurres gamla kolfiberkaross och har en 1277 gsxr-motor med allt godis i som t.ex. JE, Falicon och CC bigblock. Gas eller turbo är frågan som återstår. En moddad slider-koppling hoppas jag få i också.

andersbrink skrev:
Har en skrotad (enligt bilregistret iaf :D ) gsxr750 som jag köpte av Adde Söderlund förra året med magnesiumfälgar etc. Köpte Kurres gamla kolfiberkaross och har en 1277 gsxr-motor med allt godis i som t.ex. JE, Falicon och CC bigblock. Gas eller turbo är frågan som återstår. En moddad slider-koppling hoppas jag få i också.
Är det ingen cc-begränsning längre??

Psb

Hej vilken budjet hade du tänkt dig..
Min GSX 1100R -86 PSB Turbo väger 181-183kg körklar med ca300++hk bästa tid 8.39/290..
Men har man mycket pengar så är nog hayabusan att föredra..
När det gäller 1000r så skulle jag nog avråda..
//Ronny

Ronny Nordgren skrev:
Hej vilken budjet hade du tänkt dig..
Min GSX 1100R -86 PSB Turbo väger 181-183kg körklar med ca300++hk bästa tid 8.39/290..
Men har man mycket pengar så är nog hayabusan att föredra..
När det gäller 1000r så skulle jag nog avråda..
//Ronny

Hej,

Budjeten flyter lite än så länge. Den här utfrågningen är ju för att ja ska få lite grepp om vad som behövs och hur mycket man bör/måste satsa för att var med, samt att börja med det bästa grundmatrialet. :confused:

De e ju ingen mening att satsa 40k:- för att åka 9,0. :huvet

Bättre att satsa 90k:- och ha potential för en låg 8:a eller sjua :))...

Det känns som om att utvecklingen gått framåt och det borde gå att få en nyare hoj att fungera bättre(snabbare) än en gammel gixxer. De tar ju ändå en säsong för att få grejerna (och han som håller i styret) att lira.

Man kan ju konstatera att gammel gixxer e de mest utprovade och fungerande konceptet. Men vad (förutom slanten) talar emot 1000R?

Man har ju en bra mycket bättre grundmotor än i "gammeln´" ?

Vad hade du för 60ft då?

Är tiderna hyffsat konstanta?

ktmjacke skrev:
Är det ingen cc-begränsning längre??

Det är tänkt att diskuteras under hösten och det kanske kommer nya regler till nästa säsong, dvs för PSB. Regeln om mindre än 1200cc eller originalkubiken med överladdat är ju så urbota fånig att man blir alldeles matt, som tur är gäller det bara PSB och inte SPSB - där 1300 kubik gäller som gräns för överladdat.

Blir det fri kubik i SPSB borrar jag blocket till 87 mm för 1403 cc, det räcker för att köra utan gas på ettan och börja överladda så smått på tvåan med den progressiva lustgaskontrollern.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman