Bästa företagsmobilen?

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Ska ta ut en ny telefon snart.

Vilken telefon är bäst om man ska ha den i företaget?
Jämför gärna windows/Symbian/Android/mm...

Ge gärna specifika modeller (för o nackdelar).

I dagsläget har jag en HTC TyTN II. Där finns ju bra kalender som lätt synkas med Outlook, mail... mm.

Har en HTC Hero 2.1 privat och jag måste säga att kalendern i den är kass. Är inte helt nöjd med Officepaketet (har några olika word, excel, pdf-apps). Exchange har jag inte testat. Mail kör jag Google, hotmail, smtp-konto. De fungerar fint att synka dessa. Är en power user - behöver inte en lättförstålig telefon. Är ute efter det bästa. Pris är inte så viktigt.

Måsten:
- Exchange (mail)
- Bra kalender (kopplad till Exchange)
- Ej iPhone (företags policy + hatar plattformen privat)

Bra:
- Policys
- VPN
- Super Office

Last edited:
De där simpla kraven klarar de flesta smartphones oavsett om du väljer iPhone, Android eller Nokia eller nåt sånt.
Men jag skulle välja iPhone eller en Android, de två plattformar som det satsas absolut mest på.
Visst, Windows Phone 7 kommer snart (Oktober är det sagt) men den verkar sakna en hel del fundamentala bitar från start som idag finns i Android och iOS.

Står väl mellan en iPhone och en HTC idag nästan.. Symbian känns så fruktansvärt gammalt. mellan äpple och HTC är det väl mer en smaksak :)

Hi!
kolla in N900:an, den kör jag typ allt via nuförtiden, har dock inte synkat mail o etc via den, då jag inte just alls mera använder datorn till mail.

Annars så klarar väl alla smarttelefoner dina krav idag!?

"Ej Iphone"

Och genast så kommer det två förslag om Iphone. Såklart :rofl

:D

Exchange klarar htc:n jävligt bra. Min hero funkar klockrent. Kalendern är väl sådär men funkar i alla fall. Enda nackdelen är att man inte kan ge fan i att läsa jobbmailen så man är ständigt uppdaterad på vad som sker på jobbet

Android har betalkalendrar som är bra. Jag kör ett tillägg till Desires originalkalender som kallas "agenda widget". Mycket inställningsmöjligheter och funkar utmärkt.

Jag synkar min kalender mot google calendar(privat) och exchange(jobb),
jag synkar mina kontakter mot samma
Jag synkar mina mail mot google samt exchange. Telefonerna har stöd för multipla googlekonton.

Jag anser att HTCs lurar är relativt kompletta. Det som saknas går att köpa till i efterhand i programbutiken.
Nokia N900 må vara bra, men brister på sin programbutik. Finns anledningar till att Nokia sparkar sina chefer på löpande band..

Agenda Widget:
screen

Nu vet jag inte storleken på företaget, eventuell itavdelning eller "telefonvanan" hos dig som anställd.

Skall någon itavdelning sätta upp Push, vpn etc så låt dem välja en telefon de kan hantera så de arbetsrelaterade funktionerna fungerar och är utprovade. De andra funktionerna en telefon har förutom de arbetsrelaterade som smidig kalenderfunktion, mailstöd etc borde vara sekundärt. Android låter inte som en affärsmässig plattform för orginisationer om man måste köpa till 3'de parts stöd.

Hur fungerar det med betalappar till Android? Chefen är lagom sur över att han ej kan köpa appar på androidmarket sverige. Kan man komma runt det på något smidigt sätt?

Nu vet jag inte storleken på företaget, eventuell itavdelning eller "telefonvanan" hos dig som anställd.

Skall någon itavdelning sätta upp Push, vpn etc så låt dem välja en telefon de kan hantera så de arbetsrelaterade funktionerna fungerar och är utprovade. De andra funktionerna en telefon har förutom de arbetsrelaterade som smidig kalenderfunktion, mailstöd etc borde vara sekundärt. Android låter inte som en affärsmässig plattform för orginisationer om man måste köpa till 3'de parts stöd.

Android bygger ju precis som Windows på tredjepartstillverkare. Man anpassar telefonen till det man skall ha den till, antingen som fjortis eller som arbetande konsult

Hur fungerar det med betalappar till Android? Chefen är lagom sur över att han ej kan köpa appar på androidmarket sverige. Kan man komma runt det på något smidigt sätt?

Dom flesta appar kan man handla på programvaruutvecklarens hemsida.

Google arbetar enligt utsago för att lösa problemet.

Last edited:
Android bygger ju precis som Windows på tredjepartstillverkare. Man anpassar telefonen till det man skall ha den till, antingen som fjortis eller som arbetande konsult

Jo absolut det var mer som företag jag såg frågan än slutanvändare. Kan ligga i itpolicy om bolaget skall bekosta smartphoneappar etc. Men eftersom TS inte vill ha exempelvis Iphone av vad som ser ut av ideologiska skäl så kanske det inte är några större problem på hans arbetsplats med att köra lite som man vill, ville påvisa att det är något att beakta på vissa arbetsplatser med tydlig policy.

jag har blackberry för mail och kalender och det är så långt jag testat oslagbart för vad jag gör i mitt jobb.

enda nackdelen är om man väljer att ha den som mobil också ( jag kör tvillingkort ) så suger batteritiden fett.
men dom nya BB ska visst vara mycket bättre på det.

i och med att jag kör tvillingkort så kan jag stänga av den under helger och nätter för att slippa bli en sån som kollar mailen dygnet runt som många av mina kollegor gör.

Android har betalkalendrar som är bra. Jag kör ett tillägg till Desires originalkalender som kallas "agenda widget". Mycket inställningsmöjligheter och funkar utmärkt.

Jag synkar min kalender mot google calendar(privat) och exchange(jobb),
jag synkar mina kontakter mot samma
Jag synkar mina mail mot google samt exchange. Telefonerna har stöd för multipla googlekonton.

Jag anser att HTCs lurar är relativt kompletta. Det som saknas går att köpa till i efterhand i programbutiken.
Nokia N900 må vara bra, men brister på sin programbutik. Finns anledningar till att Nokia sparkar sina chefer på löpande band..

Agenda Widget:
screen

Ok... får väl gräva djupare i kalenderappar innan jag bestämmer mig då.

Har funderat på en Galaxy S som verkar vara den bästa luren nu. Eventuellt ska Sony Ericsson släppa en lurmed 1.2-1-4GHz processor 12Mpix kamera.

Det som talar för Android - många appar, nytänk, utvecklingsbar.
Talar för Windows Mobile 6-7 - fungerar smidigt med kalender, projekt, kontakter.

Google är ju hur bra som helst att synka mail, kontakter, Gtasks, Gdocs, picasa, osv. Tyvärr så är är det Outlook som gäller på företaget.

Tipsa gärna om bra apps för t.ex. kontakter, kalender, projekt, Officepaketet, navigator, osv. Kan vara betalappar också (förhoppningsvis så kommer det med Android 2.2).

Hur är Galaxyn S'en?
Funderar själv på en sån. Min Hero börjar bli lite puckad.
Touchskärmen funkar inte riktigt som den ska.

Hur är Galaxyn S'en?
Funderar själv på en sån. Min Hero börjar bli lite puckad.
Touchskärmen funkar inte riktigt som den ska.

Känt fel på Heron. Skicka in den så löser dom dina problem! :fakta

Sen är det inte fel att uppgradera sig. Galaxy S är snabb men saknar fysiska knappar och fotolampa, vilket valde bort den i min bok.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park