Bästa brukskombibilen för +-50k? Hjälp mig snälla! :)

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag har lagt ut samma tråd på sportbil.net men eftersom uppdateringen på den sidan är långt ifrån samma klass som på denna så lägger jag tråden även här. Det är väl trots allt OT här, eller? Om inte så får väl någon snäll moderator radera min tråd.

Jaja, nu är det alltså dags för kombi men frågan är vad man ska ha?

Jag ser gärna att bilen ser någotlunda modern ut.
Driftsäker, minst 140 hk vill jag ha och den ska ha god komfort.
Med min nuvarande bil kan jag köra 90 mil enkel resa på en dag utan besvär och det vore ju önskvärt om kombin klarar detsamma.

Dra släp med en lastad cross eller skoter ska den kunna göra.

Det som ska lastas i kombin är hund, shoppingkassar, resepackning samt cyklar.

Jag åker automat idag men det spelar mindre roll...

På rak arm kan jag komma på följande intressanta bilar.

Audi A4 Avant och Volvo 850/855/V70. Runt 96-97 nånting..
Är det bara strul med oljeläckage och felande länkarmar med en gammal A4?
Jag har haft en V40 tidigare, rätt skön bil men lite väl stötig samt rostbenägen.
BMW är även det intressant men det verkar vara svårt att hitta en fin touring som inte är en import, har en massa mil på mätaren eller ägare bakom ratten.

Vad finns det för andra bra alternativ? Eller vilken bil känns mest vettig, vilken skulle du ha köpt? Rekommendera!

Mvh Jonas

Jag har lagt ut samma tråd på sportbil.net men eftersom uppdateringen på den sidan är långt ifrån samma klass som på denna så lägger jag tråden även här. Det är väl trots allt OT här, eller? Om inte så får väl någon snäll moderator radera min tråd.

Jaja, nu är det alltså dags för kombi men frågan är vad man ska ha?

Jag ser gärna att bilen ser någotlunda modern ut.
Driftsäker, minst 140 hk vill jag ha och den ska ha god komfort.
Med min nuvarande bil kan jag köra 90 mil enkel resa på en dag utan besvär och det vore ju önskvärt om kombin klarar detsamma.

Dra släp med en lastad cross eller skoter ska den kunna göra.

Det som ska lastas i kombin är hund, shoppingkassar, resepackning samt cyklar.

Jag åker automat idag men det spelar mindre roll...

På rak arm kan jag komma på följande intressanta bilar.

Audi A4 Avant och Volvo 850/855/V70. Runt 96-97 nånting..
Är det bara strul med oljeläckage och felande länkarmar med en gammal A4?
Jag har haft en V40 tidigare, rätt skön bil men lite väl stötig samt rostbenägen.
BMW är även det intressant men det verkar vara svårt att hitta en fin touring som inte är en import, har en massa mil på mätaren eller ägare bakom ratten.

Vad finns det för andra bra alternativ? Eller vilken bil känns mest vettig, vilken skulle du ha köpt? Rekommendera!

Mvh Jonas

Tycker du om bmw så spelar det ingen roll om den är impad eller ej ! Annars så är det nog en t5 855/v70 som gör sånna jobb bäst :tummenupp

http://www.blocket.se/vi/11793038.htm?ca=15_s

En sådan svensksåld med få mil gör dig nog inte besviken. Bättre komfort än v70/850, A4, mfl. Inga särskilda typfel som spindelleder och dyl. Mycket bil för pengarna och en hyffsat bra totalkalkyl. Inga dyra delar, då i princip allt finns pirat. Inga hutlösa försäkringspremier.

Jag kör en sedan med quattro och har en förbrukning omkring 0,8-1,0.

Edit: 67k är dock i högsta laget. 55-60 låter rimligare förutsatt att skicket är topp. Se till att servicen vid 12000 mil är gjord eftersom den kostar 8000:-!

Last edited:
Last edited:

...Dra släp med en lastad cross eller skoter ska den kunna göra.

Mvh Jonas

Jag skulle nog kika efter en bil med 4wd, det är trevligt när man ska dra släp. Speciellt i skotertider! A4/A6 Quattro kanske. Inte en kombi men ändå..: Jeep Cherokee

Ok! Den här då?
Är det mindre kända typfel på en sån här A6a jämfört med A4 avanten?

http://www.blocket.se/vi/11761430.htm?ca=15_s

Jag kikat på denna sedan tidigare, inte kommit i kontakt med säljaren än så jag vet inte om det är en import eller vad för motor etc..

Bergis en import. "Eltaklucka" i kombination med klimat står det i anonnsen, och det är med 99% säkerhet inte en svensk som valt den kombinationen.

Det är svårt att hitta sådana med få mil (under 12000 mil) som är svensksålda. Allra helst med v6, quattro och avant.
De som köpte en sån bil 95-97 ville nog inte bara ha den på uppfarten då den kostade ny ca 320000:- då!

Ang typfel a4/a6 så är a4 en modernare konstruktion än a6 (95-97). Nyare a6, från -98 har också en massa småproblem likt a4. De problemen är dock inte så många, och definitivt inte värre än andra märken (bortsett de japanska då).

Den gamla a6 är egentligen en konstruktion från -91 men bytte namn från audi 100 till a6 vid uppdateringen -95.

En grymt fin bil att åka i och skäms definitivt inte jämfört med sina nyare konkurrenter!

Kolla dock följande förutom det vanliga:

1.Bromsarna bak, handbromsen sitter i skivbromsoken och kan kärva.
2.Tankmätaren på quattromodellen.
3.Termostatens funktion. Kolla att bilen blir varm under landsvägskörning. Termostaten är billig men dryg att byta då den sitter bakom kamremmen. Man gör det själv dock.

Edit: Inget fel på import enligt mig, men lägg gärna på 10000 mil på mätarställningen innan köp. Min erfarenhet...

Bergis en import. "Eltaklucka" i kombination med klimat står det i anonnsen, och det är med 99% säkerhet inte en svensk som valt den kombinationen.

Mer bra info...

Bilen var såld, men nu har du ändå fått mig att rikta siktet mot en sån här bil, den verkar ju riktigt vettig.

Tror du att det är möjligt att få en fin svensksåld 2,8 Q med automat för dryga 50-lappen? 55 är taket.
Vilka årsmodeller finns den i?

Såhär på förhand så verkar den grymt skön för långresor.

Bilen var såld, men nu har du ändå fått mig att rikta siktet mot en sån här bil, den verkar ju riktigt vettig.

Tror du att det är möjligt att få en fin svensksåld 2,8 Q med automat för dryga 50-lappen? 55 är taket.
Vilka årsmodeller finns den i?

Såhär på förhand så verkar den grymt skön för långresor.

Vi reder ut lite.

Audi 100 91-94 fanns med

2,0 4cyl 115 hk,
2,3 5cyl 133 hk,
2,6 v6 150 hk och
2,8 v6 (12 ventiler) ca 170 hk.

Audi A6 95-97 fanns med

1,8 4cyl (20 ventiler, samma som 1,8t fast utan turbo) 125 hk.
2,0 4cyl 115 hk (endast -95)
2,3 5cyl 133 hk (endast -95)
2,6 v6 150 hk och
2,8 v6 (12 ventiler) ca 170 hk.
2,8 v6 (30 ventiler endast -97) ca 195 hk.

Jag tror att det blir svårt att hitta en 30v 2,8 för 55k. Om du ska ha en fin iaf.

Satsa hellre på en 2,6 som är en beprövad maskin och där man kan komma åt att meka mycket själv. 2,8 12v ska tydligen inte vara nåt speciellt utan bara lite törstigare. Undvik de fyrcylindriga om du ska åka långt då de är fruktansvärt surriga.

Det optimala är väl egentligen en 2,3 Quattro, men dom är omöjliga att hitta. Vrak finns väl alltid, men ont om fina.

Automatlådorna på dessa årsmodeller är av gammeldags fyrväxlad modell med gummisnoddseffekt, stora effektförluster och rejäl bränsletörst som följd. Välj manuell om du är ekonomisk. Heller inte lika stor rasrisk på en manuell.

Jo, en sak till. Kolla så att styrväxeln inte dräller olja. Vanlig okulärbesiktning alltså.

Jag prioriterar låga mil och ett bra skick, än 17" och bra pris men med kass dokumentation och tveksamt skick. Det finns några till salu, men de försvinner snabbt.

Tänk också på att Quattron är en riktig fyrhjulsdrift och ska inte förväxlas med ex volvos AWD eller haldexsystem. Inte heller nån tveksam viscodiff modell santa fe.

Edit: 2,8 har 30v och inte 24 som jag skrivit tidigare.

Last edited:
Vill du ha en bil runt 92-97 med utrustning som inte är en Volvo så är det import som gäller, de flesta svensksålda bilarna är snålt utrustade.

Opel Omega MV6 är ett bra kap..
får dra 1900kg släp
från -96 är Klima standard (innan bara AC)
man åker väldigt bekvämt
vanligast är med automat, större lastutrymme än en volvo 945
brukar ligga mellan 25000-60000 på blocket..

åker en -96a själv så jag kan rekommendera dem.. ;) annars är väl en 945:a ett bra alternativ.. princip odödlig..

edit: kom ihåg att en omega 3.0 drar mindre soppa än vad 2.5 gör ;)

Last edited:
Vill du ha en bil runt 92-97 med utrustning som inte är en Volvo så är det import som gäller, de flesta svensksålda bilarna är snålt utrustade.

Nu finns det ju inte så galet mycket att välja till på de årsmodellerna...

Den som köpte en Audi a6 -97 hade att välja på, farthållare, taklucka, skinn, ecc, elhissar, metallic, färddator och quattro.

Inte så mycket utrustning med andra ord som i dagens kärror. De flesta A6or har klima, elhissar fram, farthållare och metallic. Verkar som det har ingått i någon slags paket vid nybilsköpet.

Är väl inget fel på att lägga såna här trådar här? Är väl ändå samma folk på sportbil och sporthoj, det här är off topic och det är ju knappast en sportbil du tänkt köpa heller.

Köp en Volvo V70, lättmeckad och tar dig dit du ska.

Mmm... Lite likt en 240, men nu frågade trådskaparen efter kvalitér såsom långfärdskomfort.

En japansk bil tar dig ochså dit du ska, men då slipper du meka! Du slipper även komfort och andra smådetaljer...

Håller med juha01. Har själv en a6 2,8 30v avant quattro manuell.Är grymt nöjd med den och ändå har den gått 27000 mil. Drar 1,0 sommar 1,1 vinter ganska bra för en så pass stor bil med 4wd . Quattro är perfekt på vintern vid omkörningar. Det som jag vet är känsligt på dom är kärvande handbromsar. (har bytt båda oken bak) Provkör en a6 och sen en v70 så är det bara att att bestämma dig sen.:)

Synd att taket ligger på 55K, har en V70N -01 GLT för 85K annars.

vw passat ja det är sant.

:rofl Du är sååå lurad! Det är allt annat än sant, sen kanske du råkar sitta på ett bra objekt mot förmodan. Jag köper hellre något äldre bil för samma peng än en Passat. Ok, de är inte så tokiga men i sin klass så ligger de knappast i topp...
V70, Vectra kombi, Omega kombi, A6 etc ligger alla före denna bil.

Håller med juha01. Har själv en a6 2,8 30v avant quattro manuell.Är grymt nöjd med den och ändå har den gått 27000 mil. Drar 1,0 sommar 1,1 vinter ganska bra för en så pass stor bil med 4wd . Quattro är perfekt på vintern vid omkörningar. Det som jag vet är känsligt på dom är kärvande handbromsar. (har bytt båda oken bak) Provkör en a6 och sen en v70 så är det bara att att bestämma dig sen.:)

Min drar som sagt mellan 0,8 och 1,0. Landsväg enligt hastighetsgränserna med "momsad" fart omkring 0,8 och vid vår blandade körning (bla. stadstrafik 2 mil/dag i rusningstrafik) 1,0.

Ang handbromsen så går det att åtgärda genom att borra in smörjnipplar i oket och pumpa i fett 2ggr/år, alt smörja upp och rengöra oken vid varje däckbyte.

Hör av dig till ägaren på bilen jag länkade till tidigare och kolla det verkliga priset. Sedan provkör du. Provkör gärna en v70 efteråt också så märker du skillnad på bilarna!

Jo. En sak till. För att inte verka partisk så finns det en bil till som jag tycker är värd att jämföras med. BMW 520 från -98 och framåt! Dock vet jag inget om typfel, men jag gillar känslan, men de är dyrare än 55k... Mercedes e-klasse är kanske den finaste bilen, men de rostar och har en tveksam kvalitet.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph