Bästa allround-visir?

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Blicken blir både oskarpare och skummare med åren så nu undrar jag om någon har koll på följande;

Vi pratar om vanlig landsvägsåka sommartid. Visiret ska palla att tona ner den värsta solen men också klara av att ge bra kontrast när man kommer in på den smala och skuggiga skogsvägen. Iförd mörkt (tonat) visir eller solglasögon tycker jag att det rentav är lite läbbigt att komma in i skuggiga skogsvägar.

Så finns det ett bra visir som klarar av lite av varje?

Kör med Arai Chaser.

Haha ja fyfan köra i mörkret med kolsvart ballt visir det gjorde ivf jag en
gång o aldrig mer. Blev till o åka med luckan öppen och det var heller ingen hit. Numera kör jag med lätt tonat visir o tycker det funkar bra.
Kanske finns till din hjälm också?

Man har 2 med sig ett tonat och ett klart.
Du hinner inte byta när du kommer in i skugga men det är det bästa du kan göra.

Själv glömmer jag alltid det klara hemma:mad:

http://www.uvex-sports.de/en/motorsports/motorsports-products/?pNavi=8&pModel=gt+500+(variotronic)

"Visor adaption by the touch of a button. This is the new modular helmet uvex gt 500 variotronic. The motorcycle helmet convinces the user by its innovative technology of the visor. The double lens may be switched from light to dark in milliseconds – by the touch of a button or even automatically. In cooperation with AlphaMicron a special E-Tint version has been developed for the uvex visor which combines all advantages of a double-lens visor with electronically controllable tint technology. The gt 500 motorcycle helmet comes with a transparent double-lens visor – perfect for rainy days and night trips."

http://www.uvex-sports.de/en/motorsports/motorsports-products/?pNavi=8&pModel=gt+500+(variotronic)

"Visor adaption by the touch of a button. This is the new modular helmet uvex gt 500 variotronic. The motorcycle helmet convinces the user by its innovative technology of the visor. The double lens may be switched from light to dark in milliseconds – by the touch of a button or even automatically. In cooperation with AlphaMicron a special E-Tint version has been developed for the uvex visor which combines all advantages of a double-lens visor with electronically controllable tint technology. The gt 500 motorcycle helmet comes with a transparent double-lens visor – perfect for rainy days and night trips."

Finns tydligen med sensor fick jag förklarat för mig av en i branchen. Så man slipper trycka på nån knapp för att få det mörkt.

EDIT: och om jag läste hela ditt inlägg så stod det.. :D

Annars tycker jag Arais silverfärgade visir är grymma. Mycket bättre än de jag har nu till Shoei. De silverfärgade upplever jag inte lika mörka på kvällen som rökfärgade

Last edited:
Vill man inte köpa ny hjälm med solvisir eller ett snuskigt dyrt elektriskt tonat "starwars-visir" så finns ju alltid den underskattade gradvist tonat. Mörkt i ovankant och ljusare nertill. Ljusinsläpp justeras medelst vinkel på nacke.

Har aldrig haft en Arai men kan inte tänka mig att det inte finns till dessa.

Är skärpan på nedgång liksom ögats mörkerkänslighet är enfärgat gult lättare att se detaljer i än vitt ljus. Därav gult ljus på trafikleder bl a. Men är skärpan dålig är det optikern som är första anhalten..

Jag kör gula brillor i hjälmen till klart visir en gråmulen dag. Det är inget som piggar upp som svagt gulfärgad omgivning - allt grönska formligen lyser och världen slutar vara grå, regnig och trist.

Bara det att ha polarisering gör mycket även om glasögonen inte är särskilt mörka. Man slipper alla blänk från reflekterande ytor. Så kombinera med polariserande lättviktssolbrillor av sportmodell för den supersoliga dagen. De är lätta att peta ner på näsan om det blir för mörkt. T ex Biltemas fiskeglasögon som kostar nästan inget jämfört med andra polariserande (129:-). http://biltema.se/sv/Fritid/Fiske/Ovrigt/Fiskeglasogon/

Ett enkelt test av polariseringseffekten och kvalitén på brillorna är att ta två ex och hålla ett par i det andra men vrida så glasen är vridna 90-grader gentemot varandra - nu ska det vara kolsvart när du tittar (försöker) genom båda glasen om polariseringen är ok.

Eller ha ljusanpassande glas i glasögonen, om det nu är aktuellt.

Last edited:
]
Ett enkelt test av polariseringseffekten och kvalitén på brillorna är att ta två ex och hålla ett par i det andra men vrida så glasen är vridna 90-grader gentemot varandra - nu ska det vara kolsvart när du tittar (försöker) genom båda glasen om polariseringen är ok.

Det kan även vara bra att titta på hojens instrument genom det tänkta
solskyddet. Ifall man har lcd i det. Det har hänt att polariseringen i displayen ligger fel. Jag har en kompis vars bilinstrumentering (delar av den) är svart då man bär solglasögon. Man får helt enkelt tippa huvudet typ 30° för att se infon:D. Har dock inte stött på det på en mc
än.
Detta gäller för polariserande solskydd.
//Micke

Jag tycker att det spegelvisir jag har är suveränt tills det blir riktigt mörkt!

Funkar kanon både i skugga, direkt ljus och skymning!

Finns för ca 500kr på ebay.

Edit: jag har också arai!

Skärpan är okej, däremot mörkerseendet börjar bli sämre.

Gult låter intressant - jag har hört att blått/purple ger samma effekt fast snäppet bättre?

Hur är det med Iridium gold alternativt purple? Någon som kan?

Gradvis tonat lät ju också som en tanke....

Spegel trodde jag ärligt talat var för mörkt för de riktigt skuggiga partierna sol/skugga/djup skugga/sol etc.

Tack för tankar och svar!

Schubert har jag provat men de passar inte min huvudform optimalt. Så...

Last edited:
Nu är jag inte så nyfiken på just Uvex lösningen innan den är beprövad och finns till Araien.

Är det någon som har erfarenhet av Iridium och just halvmörka förhållanden som kan ge lite insikt?

Nu är jag inte så nyfiken på just Uvex lösningen innan den är beprövad och finns till Araien.

Är det någon som har erfarenhet av Iridium och just halvmörka förhållanden som kan ge lite insikt?

Jag kör med Iridium, och ja de är bättre än vanliga tonade visir när det är mörkt men det är fortfarande läge för att ha med sig det klara visiret när det är mörkt.
Man ser inte mycket när det är mörkt men skymning/gryning funkar bättre än vanligt tonat

Edit: Arai chaser och vad jag vet deras iridium orginalvisir, det var väl Onedreamer som beställde det om jag minns rätt så jag kan kanske kolla med honom för säkerhets skull.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...