Bäst sätt att få bra Internet?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Har haft ADSL från Bredbandsbolaget sedan de hette något helt annat och det funkar bra. Har dock kommit ihop mig med dem vad gäller överenskomna priser och avtal och har därför sagt upp mig där. Om de nu inte backar måste jag ha ny leverantör i beredskap.

Bor i hus utan möjligheter till fiber eller Comhem och kan som mest få 12-24 Mbit/s ADSL via telelinjen. Har väl utbyggt Gigabit-kabelnät i huset med ny router, switchar etc som funkar utmärkt.

Vill inte ha TV via bredband om det kostar något men har funderat på IP-telefoni.

Har också funderat på trådlöst bredband men då går väl allt långsammare?

Betalar nu 228:-/mån för 8 Mbit/s ner.

Vad finns det för bra alternativ nu för tiden?

Jag kör med Glocalnet och är nöjd med det.

199kr/månad för bredband och IP tele.
Upp till 24 enda hastigheten som fanns valbar då jag beställde, har 17-18 i hastighet.
Har inte haft några driftstörningar alls ännu, på 6 månader.

Dubbelkolla att du bor tillräckligt nära telestationen för att kunna köra IP-tv.

Jag köpte bredbandsbolagets 24mb-tjänst inklusive TV för ett par år sedan och hade för avsikt att byta upp mig till deras HD-tv-tjänst men när jag låg på lite kröp det fram att jag bodde så långt från stationen att den högsta hastigheten jag kunde uppnå var 16mbit och alltså dels hade kunnat ha deras billigare bredbandstjänst och dessutom inte har möjlighet att nyttja deras HD-tv-tjänst. Däremot hade de inga som helst problem att försöka pracka på mig just den TV-tjänsten med 24 månaders bindningstid.

Jävla as! :mad:

Så nu kör jag förvisso med deras bredband men har sedan två veckor bara anal TV. Lyckligtvis har vi kabelTV i samfälligheten så jag har hyfsat med kanaler.

Tv-ip-bredband 24 betalar jag 538:-/månad för hos Felia. Säkerligen inte billigast men de är garanterat mest felfria. En kompis har bytt 5ggr mellan olika (Com hem, tele2, bredbandsbolaget, glocalnet, telia) och han är så jävla korkad att han inte går tillbaka till Telia. Alla andra har han haft problem med på ett eller annat sätt.
Om du sitter med 8 nu så ligger ju ett mobilt bredband inte långt efter, om det var det du menade med trådlöst?

Jag hade Net at once som sög extremt mycket ca 190 kr/mån. 200 i ping, gick inte att köra BF oniline tex. Nu har jag BBB 24 Mbit + hemtelefon, 349 kr/mån, har en del störningar men ska hämta ut ett nytt modem idag, tror att det två år gamla modemet håller på att säcka ihop.

OBS! Glöm inte att plugga ur modemet vid åskväder :D

OBS! Glöm inte att plugga ur modemet vid åskväder :D

Många dosor som sitter i telefon jacket till ADSL brukar ge med sig när det åskar. Dock inte av en STOR blixt utan en liten "stöt" av blixten. Telefon brukar då börja brusa.

Dessa dosor gick åt i sommras hörda jag.

Tv-ip-bredband 24 betalar jag 538:-/månad för hos Felia. Säkerligen inte billigast men de är garanterat mest felfria. En kompis har bytt 5ggr mellan olika (Com hem, tele2, bredbandsbolaget, glocalnet, telia) och han är så jävla korkad att han inte går tillbaka till Telia. Alla andra har han haft problem med på ett eller annat sätt.
Om du sitter med 8 nu så ligger ju ett mobilt bredband inte långt efter, om det var det du menade med trådlöst?
Mobilt bredband är det säsmta skiten man kan ha. Bör bara användas i nödfall.

Fiifan vad jag hatar mitt :mad:

Jag var väldigt nöjd med BBB ADSL, men nu har jag flyttat ut i skogen och där kan inte dom leverera.

Det uppvägs iofs av att jag nu har 100/100 fiber rakt in i huset...

Instämmer.

Här är det Telia ADSL med snigelhastigheten 2 Mbit/s. Jag tror det aldrig har varit någon störning förutom att ett par modem har gått åt skogen vid åskväder men det är knappast Telias fel.

Säkert lite dyrare än andra, men rekommenderas starkt!

Utan att ha testat andra så finner jag Telia jävligt stabila, kanske inte så snabba eller billiga, men bra svarstider till t.ex usa (latencer är för mig viktigare än "jättebred")

En polare skaffade 4G från telia för 350:- i månaden (nått starterbjudande) och jag ångrar att jag inte gjorde samma, han kommer upp i över 50mbit/s både på jobbet och hemma. Sjukt nice..

rekomenderar starkt att du betalar för det. :)

(Min erfarenhet är att olika bolag är olika bra på olika platser)

En polare skaffade 4G från telia för 350:- i månaden (nått starterbjudande) och jag ångrar att jag inte gjorde samma, han kommer upp i över 50mbit/s både på jobbet och hemma. Sjukt nice..

50mbit/s på trådlöst mobilnät ?

Fan jag har ju BBB 24, kör iof trådlöst mellan dator och modem och ligger på 22mbit/s..

Nej fjantade mig och menna att bästa sättet att få vad man vill är att betala nån för det.

för mig knasa bbb en hel del på två olika adresser men de gör telia med så..

Koppla fiber rakt fram till datorn
Kostar att ligga på topp!

Edit: Kan nog omöjligt bli sämre än här. Har bara en leverantör som därför passar på att ta ut ockerpriser. Just nu pröjsar vi 259:-/månad för 6mbit.
Det är ju skitnajs när polarna sitter på 100/100 för ungefär samma pengar :mad:

Last edited:
Tack för alla tips!

Bra att ha även om BBB idag vek sig, jag fick som jag ville så jag fortsätter med dem.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti