Johan Bradley: The Racing Motorcycle Vol 1 innehåller en del om aerodynamik, ca 30 s. isbn 0 9512929 2 7
Mycket bra bok även i övrigt; åtminstone alla raceputtar borde läsa den.
Även Tony Foales bok om chassi design har en del om sånt, även stabiliteten.
(EDIT1: såg att Busters länk ovan gick till nåt skrivet av Tony Foale just. Står mer i boken, vill jag minnas. 2a utgåvan, från 2002 ca alltså.)
Verkar vara (som vanligt med specialisering) så att väldigt lågt luftmotstånd rakt fram ger stor skillnad vid sidvind, åtminstone relativt sett. Men hur hojen känns i sidvind beror på en massa andra saker oxå, t.ex. tyngdpunktens läge, styrgeometri o chassit i största allmänhet.
Sen ska man inte titta på gp-hojarna, där finns det regler som gör det omöjligt att få dom spec bra aerodynamiskt.
Tills nån börjar kolla luftmotståndet (genom t.ex. coastdown) så vet vi väldigt lite om det f olika hojar. Hayabusan verkar ligga bra till dock.
Man kan titta på toppfart o effekt oxå, men ingen talar om vilken effekt det var vid toppfarten så det är ett rätt osäkert sätt. Annars är det lätt at räkna fram luftmotståndet en coastdown eller om man vet vilken effekt som krävs för en viss fart.
/u