Bäst aerodynamik?

gasglad

Bannad
Gick med
13 May 2003
Ort
gbg
Hoj
R1:a-06 Öhlins
Vilken motorcykel har den bästa aerodynamiken? Borde inte R1:an å ZX-10 göra över 300 om en Hayabusa gör det, eller har Hayabusan lägre luftmotstånd? Jag har ingen aning men det känns som att det bli lägre luftmotstånd på en motorcykel med lite större å högre kåpor, typ Hayabusan, ZX-9R fram till -03... Är det nån som vet?? :va
 
Jag gissar på att hayabusan har lägst luftmotstånd.
Faran med att ha för litet luftmotstånd på en hoj är att den blir väldigt känslig för sidvind.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Faran med att ha för litet luftmotstånd på en hoj är att den blir väldigt känslig för sidvind.

:va

Har inte med varandra att göra öht :fakta
 
gthyni skrev:
:va

Har inte med varandra att göra öht :fakta

Har det inte :va
Om jag inte missminner mig så minskade Rossi kåporna på Hondan för att den blev instabil i sidled. Den gick fortare i kurvorna när den betedde sig som en "vägg"
 
Att den är sidvindkänslig har ju med att den är "platt" från sidan.
Borrar man hål i kåpna så som de brukar göra på GP 250 hojarna blir man av med en del av problemet. Medan lufftmotståndet påverkas minimalt.
:)
 
OM man förbättra aerodynamiken på så sätt att det skapar
stora släta ytor längs bågen sidor så blir det sidvindskänsligt.

Men det är inte samma sak som att:
Faran med att ha för litet luftmotstånd på en hoj är att den blir väldigt känslig för sidvind.

Faran är att ha stora ytor längs sidan inte aerodynamisk egenskaperna i sig.
Hayabusan är knappast mer vindkänslig än en min kåplösa caféracer där
kastvindar sliter i min muskulösa överkropp :D
 
Jo, om luftströmmen följer motorcykelns sida utan att avlösas så skapas mer sidkraft vid sidvind än om luftströmmen "släpper" vid bakänden.
Av samma anledning som en vinge med högt luftmotstånd ger lägre lyftkraft än en med lågt luftmotstånd vid samma anfallsvinkel.
Nu menade jag inte att hayabusan var mer sidvindskänslig än andra hojar, dom skulle ju knappast sälja en trafikfarlig hoj, dels går det att göra en hoj bra mycket mer strömlinjeformad än busan, sen går det säkert att minska problemet genom att styra luftströmmen på olika sätt.
På 50-talet hade vissa racehojar en droppformad kåpa som täckte hela hojen men det förbjöds pga. dom farliga sidvindsegenskaperna.
 
Luftmotståndet består av två saker, formen (Cw) och arean.
Bra Cw får man genom att luften kan följa formen utan att skapa virvlar och vakar. Om luftens flöde är laminärt och följer kroppen så styr den också undan luften i en viss riktning. Beroende på anfallsvinkel så blir det tryckskillnader mellan de olika sidorna. Släpper luftströmmen från formen så styrs den inte undan lika mycket och det bildas virvlar bakom. Jämför med en flygplansvinge som stallar och tappar lyftkraften.

Bra Cw = Hög sidvindskänslighet.

För den som vill läsa mer och titta på bilder så letade jag upp en länk om mc-aerodynamik: http://www.ctv.es/USERS/softtech/motos/Articles/Aerodynamics/AERO.htm
 
Angående aerodynamik: Var kan man läsa om det, vilka former som funkar bra och sånt? Har lite funderingar på att plasta kåpor till en kåplös liten hoj, och då är det ju en fördel att ha ett hum om vad man gör.
 
Johan Bradley: The Racing Motorcycle Vol 1 innehåller en del om aerodynamik, ca 30 s. isbn 0 9512929 2 7
Mycket bra bok även i övrigt; åtminstone alla raceputtar borde läsa den.
Även Tony Foales bok om chassi design har en del om sånt, även stabiliteten.
(EDIT1: såg att Busters länk ovan gick till nåt skrivet av Tony Foale just. Står mer i boken, vill jag minnas. 2a utgåvan, från 2002 ca alltså.)

Verkar vara (som vanligt med specialisering) så att väldigt lågt luftmotstånd rakt fram ger stor skillnad vid sidvind, åtminstone relativt sett. Men hur hojen känns i sidvind beror på en massa andra saker oxå, t.ex. tyngdpunktens läge, styrgeometri o chassit i största allmänhet.

Sen ska man inte titta på gp-hojarna, där finns det regler som gör det omöjligt att få dom spec bra aerodynamiskt.

Tills nån börjar kolla luftmotståndet (genom t.ex. coastdown) så vet vi väldigt lite om det f olika hojar. Hayabusan verkar ligga bra till dock.
Man kan titta på toppfart o effekt oxå, men ingen talar om vilken effekt det var vid toppfarten så det är ett rätt osäkert sätt. Annars är det lätt at räkna fram luftmotståndet en coastdown eller om man vet vilken effekt som krävs för en viss fart.
/u
 
Last edited:
Tjaa a jag har då inte märkt att den ska vara så sidovinds känslig.. Men det är kalrt man kanske kör för sakta.. :rolleyes:
 
ulf_lundin skrev:
Johan Bradley: The Racing Motorcycle Vol 1 innehåller en del om aerodynamik, ca 30 s. isbn 0 9512929 2 7
Mycket bra bok även i övrigt; åtminstone alla raceputtar borde läsa den.
Även Tony Foales bok om chassi design har en del om sånt, även stabiliteten.
(EDIT1: såg att Busters länk ovan gick till nåt skrivet av Tony Foale just. Står mer i boken, vill jag minnas. 2a utgåvan, från 2002 ca alltså.)
/u
Tackar! Får nog bli ett besök på bibblan då... Men fram tills dess, någon som vet om någon webbsida med lite info?

Edit: Google ÄR din vän, hittade bl.a. detta: http://www.tonyfoale.com/Articles/Aerodynamics/AERO.htm
 
Last edited:
Utvecklingen går med stormsteg. Varje år är hojarna mycket bättre än året innan; enl reklamen.
1953 nådde en 50 cc nsu m 13 hk 195 km/t. En moppe !! Visserligen cigarrformad, men ändå.
1956 toppade Moto Guzzi 250 4t gp-hoj m 40 hk 227 km/t. Det var innan reglerna ändrades så att helkåpor förbjöds.
Källa: John Bradley The Racing Motorcycle vol 1 s 180. (Btw, den har ca 50 s om aerodynamik, inte 30 so m jag skrev förut.)

Anm. Båda länkarna högre upp går till samma text av Tony Foale.
/u
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top