Bärbar GPS

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag behöver en ny GPS för ökenracing och har tittat på vattentäta handhållna modeller. Det viktigaste är att de är extremt vibrationståliga samt gärna vattentäta/dammtäta. Kartfunktion är underordnat då där ändå inte finns kartor över kamelstigarna i Sahara.

Har tittat bla på följande modeller:
Garmin GPS60
Garmin GPS 72

Är dessa hållbara och bra eller har Sh expertpanel någon annan ide?

Behöver man SIRF 3 chip? Där bör ju vara fritt blås uppåt mot sateliterna när man leker i dynerna?

Det där är bra skit, jag har en 76cs tror jag den heter, om du hittar en stor nog vattenpöl i öknen att tappa den i så håller den sig flytande. Den motsvarar alltså 72:an du länkade till i formatet.

Den mindre flyter "nästan", dvs det beror på vilka batterier du har i den ifall den håller sig vid ytan eller om den sjunker.

Det där är bra skit, jag har en 76cs tror jag den heter, om du hittar en stor nog vattenpöl i öknen att tappa den i så håller den sig flytande. Den motsvarar alltså 72:an du länkade till i formatet.

Den mindre flyter "nästan", dvs det beror på vilka batterier du har i den ifall den håller sig vid ytan eller om den sjunker.

Är det för att man skall kunna ta med GPSen till beachen och kunna hitta tillbaka till handuken efter okulärbesiktigande av det kvinnliga beståndet?

kolla på etrex-modellerna(ej cs) om du vill ha lägre pris än 60:an

Klarar vibrationer skapligt bra, dock kan det bli glappkontakt mellan batteri och batteritunga om det skakar väldigt högfrkvent i kombination med billiga (föt korta) batterier. Ett problem som kan uppstå på alla garmins gps:er om man monterar den stumt i styret, en hållare med gummidämpare är att föredra.

Funderade på den här ett tag men slutade med att jag köpte en endast för bilen.
http://www.magellansverige.se/sitemap/sitemapCROSS.htm
Verkade redig och fin när man fick klämma på den så kan nog vara ngt för dig.

edit: ops såg inte att du skulle leka med den under körning, kanske är opassande med touchscreen då :) trevlig gps för den som vill ha både till bil och hoj dock.

Last edited:
kolla på etrex-modellerna(ej cs) om du vill ha lägre pris än 60:an

Klarar vibrationer skapligt bra, dock kan det bli glappkontakt mellan batteri och batteritunga om det skakar väldigt högfrkvent i kombination med billiga (föt korta) batterier. Ett problem som kan uppstå på alla garmins gps:er om man monterar den stumt i styret, en hållare med gummidämpare är att föredra.
Tittade på Etrex men knapparna föll mig inte i smaken, de är väl iof täta och fina men det blir meckigt om man inte ser knapparna om man skall köra och pilla med GPS samtidigt.

Gzrmins 60Cx eller 278 är det som gäller. Jag använder båda. 60:an är mer bärbar än 278:an som i gengäld har större skärm. Båda är väldigt robusta och klarar damm och vatten bra. Körde med 60Cx på min Transasia-resa och den höll hela vägen trots strapatserna.

SIRF3 är bra om du måste veta var du är med tre meters noggrannhet, annars klarar du dig bra med det gamla chipet.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år