Bärbar dator!

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Är inte direkt insatt i detta med laptop datorer då jag iprencip aldrig gillat dom pga det knappt går att spela på dom.

Men blir kanske att jag skaffar en sådan till hösten då dom faktiskt verkar ha blivigt helt ok numera, skärmarna finns ju i lite större än 12" nu osv. Finns ju dom som har processor nästan lika stark som min stationära.

Finns det några märken man bör akta sig för?

Nån som kanske har bra tips på nån bra? Stor skärm måste den ha, den måste orka endel spel, mest cs (dvs skärmen måste hänga med). Samt endel bild/film program. Bör även ha rätt stor hårddisk. Samt vill jag kunna ha möjlighet till mobilt bredband vilket jag inte har något koll på alls vad som krävs för att ha.

Får inte kosta extremt mycket, men hällre att jag lägger lite mer pengar än köper nått som inte håller.

Säkert nån som är insatt i ämnet!

Ju större skärm, hårddisk osv. du slänger in desto tyngre blir oftast också maskinen, vilket kan vara värt att tänka på när du letar efter bärbart.

Skall man bara flytta den ibland så är det helt ok med en 17" wide-skärm och allt godis. Skall man bära omkring den dagligen så blir det smidigare att ta något mindre och nättare.

För egen del har jag så gott som alltid en vanlig skärm och tangentbord inpluggad till den bärbara så då spelar inte datorskärmens storlek så stor roll hur som helst.

Som spelmaskiner är en värsting-bärbar jämförbar med en medelmåttig stationär. Främst på grund av grafikkorten.

Några tankar från min sida bara.

Ja, det är jobbigt att en 2,5" 160gb-disk är så mycket tyngre än en 2,5" 100gb-disk :rolleyes:

Jag tänkte främst iofs på de fall där man slänger in en andra hårddisk utöver den första, inte att man har en större storlek på 1 disk.

Många bäckar små är tanken när man söker låg vikt.

Hur som helst, det vara bara en "att tänka på", vill man slänga in 4 diskar och en NAS i sin bärbara, sätta hjul på den och dra runt med 7 kg så är det helt ok för mig :D

Ju större skärm, hårddisk osv. du slänger in desto tyngre blir oftast också maskinen, vilket kan vara värt att tänka på när du letar efter bärbart.

Skall man bara flytta den ibland så är det helt ok med en 17" wide-skärm och allt godis. Skall man bära omkring den dagligen så blir det smidigare att ta något mindre och nättare.

För egen del har jag så gott som alltid en vanlig skärm och tangentbord inpluggad till den bärbara så då spelar inte datorskärmens storlek så stor roll hur som helst.

Som spelmaskiner är en värsting-bärbar jämförbar med en medelmåttig stationär. Främst på grund av grafikkorten.

Några tankar från min sida bara.

Håller med, köpte en 17" via jobbet och det är segt att släpa runt på den, skulle jag köpt idag skulle det lätt blivit en 14,1". Men dom gånger man har haft med datorn och sett på film så har det ju varit kanon med 17.

Håller med, köpte en 17" via jobbet och det är segt att släpa runt på den, skulle jag köpt idag skulle det lätt blivit en 14,1". Men dom gånger man har haft med datorn och sett på film så har det ju varit kanon med 17.

14,1".. Jisses! Det är ju stort! Nä, 12,1" med 1280x800 upplösning ska det va! =)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti