Bänkning: KTM 640 - 04 (resultat)

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Kom precis hem efter att ha bänkat min och polarens hojar.
Båda 2 är KTM 640 -04 och det som är gjort är:

Öppnad luftburk
Mikuni TM40 förgasare
Sebring Hunter slipon

Resultat:

Hoj1: 55hk och 61.3 Nm
Hoj2: 54.9hk och 62.5 Nm

Bifogar bilder men tyvär syns inte effektkurvan alls när jag scannade in dom.

Edit: Bilderna är enbart från 1 mc.
 

Bifogat

  • micke2 001.jpg
    micke2 001.jpg
    36.8 KB · Visningar: 186
  • micke2.jpg
    micke2.jpg
    58.9 KB · Visningar: 203
  • micke.jpg
    micke.jpg
    46 KB · Visningar: 284
Har du nå koll på vad den gjorde original?

Det är ju roligt att den är typad till 40kw (54.8hk) vilket den uppenbarligen inte borde fixa i originalskick.
 
Smedberg skrev:
Har du nå koll på vad den gjorde original?

Det är ju roligt att den är typad till 40kw (54.8hk) vilket den uppenbarligen inte borde fixa i originalskick.

Uppgiften från fabrik är motoreffekt och jag har 55 bänkade hästar på hjulet, en stor skillnad.

/Micke
 
Smedberg skrev:
Vad blev det för bestyckning på förknasaren?

Hoj 1: 30 i lågfart och 140 i huvudmunstyckte.
Hoj 2: 27.5 i lågfart och 145 i huvudmunstycke.

/Micke
 
Wesslan skrev:
1511513 Kom precis hem efter att ha bänkat min och polarens hojar.
Båda 2 är KTM 640 -04 och det som är gjort är:

Öppnad luftburk
Mikuni TM40 förgasare
Sebring Hunter slipon

Resultat:

Hoj1: 55hk och 61.3 Nm
Hoj2: 54.9hk och 62.5 Nm

Bifogar bilder men tyvär syns inte effektkurvan alls när jag scannade in dom.

Edit: Bilderna är enbart från 1 mc.
vad gjode du med trottel givarn som satt på gammla förgasarn när du bytte påvärkar inte den tändningen åckså?
 
+++++ skrev:
2067773 vad gjode du med trottel givarn som satt på gammla förgasarn när du bytte påvärkar inte den tändningen åckså?


om det är hög och låg tändning du tänker på.
så går hojen på enbart högtändning om man rycker kontakterna till
vakumfuggen. bara att justera lågfartsmunstycke och tomgång.
 
c.berglind skrev:
2068811 om det är hög och låg tändning du tänker på.
så går hojen på enbart högtändning om man rycker kontakterna till
vakumfuggen. bara att justera lågfartsmunstycke och tomgång.
tack det var precis vad jag undrade :tummenupp
 
Verkar vara någon i Uppsala som har bänkat hojarna.

Grejar han att justera in en XT660X med PC3USB ?
 
XT660XPatrik skrev:
2071368 Verkar vara någon i Uppsala som har bänkat hojarna.

Grejar han att justera in en XT660X med PC3USB ?

Det gör han säkert. Han verkade ha bra koll på bitrarna. Ring och snacka med honom. Trevlig kille.

/Micke
 
Intressant

Hur många hästar är det på hjulen på en original 640?

Hur skiljer sig 55hk på hjulen mot en normal 660(bestyckad och slipon)

Och, tycker du att det var värt pengar för en ny förgasare och bänkning, för effektökningen du fick?

//Roger
 
Last edited:
copse skrev:
2100372 Intressant

Hur många hästar är det på hjulen på en original 640?

Hur skiljer sig 55hk på hjulen mot en normal 660(bestyckad och slipon)

Och, tycker du att det var värt pengar för en ny förgasare och bänkning, för effektökningen du fick?

//Roger

Det blev iaf en jävla skillnad. Det blev en helt annan gasrespons med en Tm40 vilket gör att hojen känns betydligt rappare.
Men visst skiljer den sig från en 660 trots ny förgasare, mycket p.g.a vikten. Men hojen blev betydligt "bättre". Jag betalade ca:3000kr för förgasare (beggad) och bänkning så jag tyckte det var värt det. Men nästa gång jag skaffar KTM så blir det en 660.

/Micke
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top