Bänkkörning GSXR1100 -92 060203

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hejsan alla glada!

Polaren bänkade sin 1100 igår och fick till sin fasa se att hojen "bara" lämnade 108 på slangen...!!!
Det sitter orginal CV40 på hojen och ett youshi helsystem. F.ö orginal

Nu är det så att hojen ska trimmas (portning samt plastning hos den gode Brink..) men nånting borde ju vara fel.. kan vara bra att få ordning på det innan.
Vad kan detta bero på?? Dåligt komp? Felaktig bestyckning? Tändning?
Kurvan ser ju fin ut till ca 6000 rpm sedan händer det konstigheter...
Brinken , ulf lundin gsxr_1255 eller nån annan med förslag??

Tack på förhand, Mattias Nätblom genom Silverryggen..

Klart Slut

Bifogat

Last edited:
Luftfiltret? Hur ser det ut? Ungefär samma recept hade en kompis, ett nytt avgas och orginalbestyckning gav lite över 110 hk om jag inte minns fel. Då bytte vi till ett KN filter i orginalburken, sen bestyckning och det slutade på 127 hk på hjulet.

Skulle satsa på slitna detaljer i förgasaren vilket ger kass blandförhållande vid vissa varvtal. Har du ingen A/F kurva?

Boris JR skrev:
Skulle satsa på slitna detaljer i förgasaren vilket ger kass blandförhållande vid vissa varvtal. Har du ingen A/F kurva?

A/F Kurva? :va

Red ut begreppen tack

Förhållandet mellan bränsle och luft. Detta brukar loggas tillsammans med effektuppgifterna via en lambdasond, infon använder man till att se hur blandningsförhållandet ser ut vid olika varv/trottelöppning för att kunna optimera bestyckningen.

Min 90:a gav 114 på hjulet med ett skuret kamlager, ett skuret vevstakslager och ett skuret vevaxellager. Till detta ett helt slut drivpaket och igensatt filter.....(I AVA mc:s bänk) Alla felen upptäcktes då motorn togs isär för trim ett par dagar efteråt.

Det saknas 10 Nm i vrid jämfört med en original 91-92'a och avsaknaden av vridpuckeln vid 7200 varv och den taggiga kurvan mot maxvarvet tyder på en tokfet bestyckning. Vridkurvan ser helt normal ut under 5000 varv fast där är det trottelnålarna som fortfarande styr bränsleblandningen och inte huvudmunstycket. Igensatt luftfilter eller helt felaktiga huvudmunstycken.

Bänkad 060315!!!

Goddag.

Polaren bänkade återigen sinn 1100. Denna gången med portad topp, nytt luftfilter, nya stift samt att "bänkoperatören" hade bestyckat om förgasarna, var inte med personligen men han kunde inte svara på hur den hade blivit bestyckad och kunde inte heller visa nån A/F kurva eller lamda värde...

Men det måste ju fortfarande vara tokfet bestyckning och eller något annat allvarligt fel... Det saknas ju för bövelen 20hk , kan bestyckning göra så mycket??

Recept: 1127 Raceportad/plastad topp , CV40 org luftburk, Youshi helsyst..

Tack på förhand

Bifogat

Portningen gjorde iaf +18 till +20 hästar mellan 7500-8000 varv, dvs varvtalsområdet där vridmomentet är som störst och bestyckningen inte är så kritisk. Den effektökning ska även finnas med på höga varvtal.

En taggig kurva på höga varv med bra mellanvrid tyder på fet blandning, en jämn kurva som ger lågt mellanvrid men hyffsad toppeffekt går klent.

Inget svar på frågan om bestyckning och inget Lambda-värde att visa, låter nästan lite som bondfångeri.

En original 92'a ska ge 120 på bakhjulet.

Silverryggen skrev:
Goddag.

Polaren bänkade återigen sinn 1100. Denna gången med portad topp, nytt luftfilter, nya stift samt att "bänkoperatören" hade bestyckat om förgasarna, var inte med personligen men han kunde inte svara på hur den hade blivit bestyckad och kunde inte heller visa nån A/F kurva eller lamda värde...

Men det måste ju fortfarande vara tokfet bestyckning och eller något annat allvarligt fel... Det saknas ju för bövelen 20hk , kan bestyckning göra så mycket??

Recept: 1127 Raceportad/plastad topp , CV40 org luftburk, Youshi helsyst..

Tack på förhand

Snackade med "operatören" nu och han hade bytt huvudmunstycken från 125 till 122,5 samt satt blandskruvarna 2 och ett halvt varv ut, något lamda-värde eller vridkurva A/F kurv kunde han inte heller få fram...

Jag snackade också med Dansken på telefon. Det finns lixom bara tre möjliga restriktorer kvar att kolla... Avgassystemet pluggat? Tändboxen strypt? Kamaxlarna nedslitna? Han påstod att trottlarna kan öppna fullt, dvs inte strypt, det är väl iofs det första man kollar efter om man misstänker att något är strypt.

Tändboxen är ju bara att swappa med någon annans box. Avgassystemet går att kolla med en lång svets/ståltråd med en kula i ena änden. Kamaxlarna ska ha 0.350" lyft vilket blir 9 mm på ventilskaftet men bara 6 mm på kamaxeln eftersom utväxlingen på vipparmen är 1.5 ggr.

andersbrink skrev:
Jag snackade också med Dansken på telefon. Det finns lixom bara tre möjliga restriktorer kvar att kolla... Avgassystemet pluggat? Tändboxen strypt? Kamaxlarna nedslitna? Han påstod att trottlarna kan öppna fullt, dvs inte strypt, det är väl iofs det första man kollar efter om man misstänker att något är strypt.

Tändboxen är ju bara att swappa med någon annans box. Avgassystemet går att kolla med en lång svets/ståltråd med en kula i ena änden. Kamaxlarna ska ha 0.350" lyft vilket blir 9 mm på ventilskaftet men bara 6 mm på kamaxeln eftersom utväxlingen på vipparmen är 1.5 ggr.

Tack anders, hoppas att det inte gjorde nåt att jag bad dansken ringa upp dig, kanske skulle frågat först, men mattias är förkrossad... :-)

Han kan ju låna min box å testa med den, men att avgassysemet är pluggat har jag svårt att tro , pluggade youshi-system finns väl inte..?
Sista utvägen blir väl att mäta upp kammarna då.

Finns det CDI-boxar som e strypta och isf varför?

Vad tror du om bestyckningen då? 122,5, är det för stort tror du? (utan att ha lamda värde tillhands..)

PS. Hur gick det med språket? Danska och värmländska går väl inte 100% ihop? :)

Tack så länge anders du är en klippa

Man pratar inte Värmländska i Norrland.

Om förre Yosh-ägaren har pluggat något för att klara buller vid besiktningen?

Om det finns olika ECU'n har jag ingen koll på.

Men eftersom originalvridet i hans hoj maxar vid ynka 5400 mot 7400 varv som en frisk motor gör, så MÅSTE något vara strypt på den där hojen.

Kammarna mäter man upp med avtagen ventilkåpa. Kamlobens diameter - bascirkelns diameter = lyftet.

Bestyckningen tror jag inget alls om. En korrekt bänkning inkluderar ett Lambda-värde. En inkorrekt bänkning saknar Lambda och är bortkastade pengar. En bänkning utan lambda gör att man vet bakhjulseffekten, inget annat - allt annat är spekulation och antaganden. Dvs man tror... utan att veta. En van bänkoperatör vet förmodligen av erfarenhet i 9 fall av 10 att "det där bör vara en lite för fet blandning men det kan även vara..."

Eftersom maxvridet inte finns vid 7400 varv är något strypt/begränsad/sliten på något sätt. Ta var sak i sänder och undersök NOGA varje detalj så att det med säkerhet (utan att bara tro) kan uteslutas - dvs genom att veta.

Silverryggen skrev:
Tack anders, hoppas att det inte gjorde nåt att jag bad dansken ringa upp dig, kanske skulle frågat först, men mattias är förkrossad... :-)

Han kan ju låna min box å testa med den, men att avgassysemet är pluggat har jag svårt att tro , pluggade youshi-system finns väl inte..?
Sista utvägen blir väl att mäta upp kammarna då.

Finns det CDI-boxar som e strypta och isf varför?

Vad tror du om bestyckningen då? 122,5, är det för stort tror du? (utan att ha lamda värde tillhands..)

PS. Hur gick det med språket? Danska och värmländska går väl inte 100% ihop? :)

Tack så länge anders du är en klippa

andersbrink skrev:
Man pratar inte Värmländska i Norrland.

Ursäkta förolämpningen... :rodnar

Återkommer här när vi provat min ECU, kollat systemet samt mätt upp kammarna.
Dansken lär bänka med lamda nästa gång annars lånar jag ditt plenum...
Sista ordet lär inte vara sagt i detta ämne.

Ha de

Silverryggen skrev:
1920827 Hejsan alla glada!

Polaren bänkade sin 1100 igår och fick till sin fasa se att hojen "bara" lämnade 108 på slangen...!!!
Det sitter orginal CV40 på hojen och ett youshi helsystem. F.ö orginal

Nu är det så att hojen ska trimmas (portning samt plastning hos den gode Brink..) men nånting borde ju vara fel.. kan vara bra att få ordning på det innan.
Vad kan detta bero på?? Dåligt komp? Felaktig bestyckning? Tändning?
Kurvan ser ju fin ut till ca 6000 rpm sedan händer det konstigheter...
Brinken , ulf lundin gsxr_1255 eller nån annan med förslag??

Tack på förhand, Mattias Nätblom genom Silverryggen..

Klart Slut
Hej polaren har en -91 med cv40, yosh munstycke och helsystem (gammalt som gatan)den är bänkad till 136 på bakhjulet. Nu har han provat ett dyna jet kit också men det var ingen höjdare, bluddrar och spottar på lågvarv men går bra på övre registret samt stifften slår igen.

Hörde genom Mattias att dansken hade börjat undersöka hans gixxer nu och funnit att trottlarna i hans CV40:r var slitna...? så han bytte dem samt att han hade justerat kammarna...? Kan dom månne ha stått en kugg fel dvs 18 grader... därav den 2000rpm förskjutna vridtoppen vid 5200...

Han hade provat med min ECU först men ingen skillnad...

Den gick iaf mycket bättre och lämnade nu 129 hk på slangen.

Han kunde dock fortfarande inte fixa nåt lamda-värde...skumt

Nr:18 skrev:
2067993 Inget skumt, hans nya lambda har inte levererats ännu och den gamla är kass.

OK, då vet vi det, men det kunde han ju bara sagt... Han hade visst hållt på en bra stund inpå natta sist, så han ger sig inte, vilket är bra...

Han trodde att det fanns lite till att krama ur ändå, det var membranen i fuggarna som va slut och han hade vridit tillbaka tändingen en bit, den gav iaf 30 hk mer vid 7000 varv än innan :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti