Gabor
Guest
http://www.polisen.se/inter/nodeid=20466&pageversion=1.html
En sticky kanske.
Böter
Vilka bötesbelopp gäller vid enklare trafikförseelser?
Ej använt skyddshjälm: 400 kronor för moped klass I och motorcykel. 300 kronor för passagerare. 300 kronor för moped klass II.
Hastighetsöverträdelser: 800 – 2000 kronor.
Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att mindreårig använder bilbälte eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde): 600 kronor.
Använt halvljus och dimljus samtidigt: 400 kronor.
Ej använt halvljus under mörker, skymning eller gryning:
800 kronor.
Ej använt vinterdäck på föreskriven tid: 800 kronor.
Använt dubbdäck på otillåten tid: 400 kronor.
Använt däck med för litet mönsterdjup: 800 kronor för bil och 600 kronor för motorcykel.
Bristfällig säkring av last: 800 kronor.
Ej givit tecken vid sväng: 400 kronor. För cykel och moped 300 kronor.
Fört fordon mot rött ljus, motordrivet fordon utom moped klass II: 1 200 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor.
Ej stannat vid stopplikt, motordrivet fordon utom moped klass II: 1000 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor.
Ej iakttagit väjningsplikt motordrivet fordon utom moped klass II: 600 kronor. För cykel och moped klass II: 300 kronor.
Ej iakttagit väjningsplikt mot gående som gått ut/just skall gå ut på obevakat övergångsställe: 1000 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor.
Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon, motordrivet fordon utom moped klass II: 800 kronor. För cykel och moped klass II: 400 kronor.
Cykling under mörker utan föreskrivna strålkastare/baklykta/reflexanordning(ar)
Strålkastare framtill saknades/ur funktion/bristfällig: 400 kronor.
Baklyktan saknades/ur funktion/bristfällig: 300 kronor.
Reflex(er) saknades/bristfällig(a): 300 kronor.
Måste jag böta för att jag inte har körkort med mig när jag kör bil?
Ja. Om identiteten inte kan fastställas omedelbart på platsen är bötessumman 300 kronor.
Vad kostar det att parkera fel?
Upp till 700 kronor beroende på felparkeringens art och kommun.
Jag har frågor om parkeringsböter. Vart vänder jag mig?
Om du har fått parkeringsavgift som du anser vara felaktig kan du överklaga. Vänd dig då till polismyndigheten i det distrikt som du har fått böterna och överklaga skriftligen. Övriga frågor om felparkeringsavgifter ställer du till Bilregistret 0771-114 15 16.
Bestämmelser om felparkeringsavgifter finns att läsa i Svensk Författningssamling (SFS 1976:206)
Det är Vägverket som administrerar kommunernas parkeringsanmärkningar. Läs mer på Vägverkets webbplats: www.vv.se
En sticky kanske.

Böter
Vilka bötesbelopp gäller vid enklare trafikförseelser?
Ej använt skyddshjälm: 400 kronor för moped klass I och motorcykel. 300 kronor för passagerare. 300 kronor för moped klass II.
Hastighetsöverträdelser: 800 – 2000 kronor.
Underlåtenhet att vid färd använda bilbälte/tillse att mindreårig använder bilbälte eller motsvarande (till exempel bilbarnstol/kudde): 600 kronor.
Använt halvljus och dimljus samtidigt: 400 kronor.
Ej använt halvljus under mörker, skymning eller gryning:
800 kronor.
Ej använt vinterdäck på föreskriven tid: 800 kronor.
Använt dubbdäck på otillåten tid: 400 kronor.
Använt däck med för litet mönsterdjup: 800 kronor för bil och 600 kronor för motorcykel.
Bristfällig säkring av last: 800 kronor.
Ej givit tecken vid sväng: 400 kronor. För cykel och moped 300 kronor.
Fört fordon mot rött ljus, motordrivet fordon utom moped klass II: 1 200 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor.
Ej stannat vid stopplikt, motordrivet fordon utom moped klass II: 1000 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor.
Ej iakttagit väjningsplikt motordrivet fordon utom moped klass II: 600 kronor. För cykel och moped klass II: 300 kronor.
Ej iakttagit väjningsplikt mot gående som gått ut/just skall gå ut på obevakat övergångsställe: 1000 kronor. För cykel och moped klass II: 600 kronor.
Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon, motordrivet fordon utom moped klass II: 800 kronor. För cykel och moped klass II: 400 kronor.
Cykling under mörker utan föreskrivna strålkastare/baklykta/reflexanordning(ar)
Strålkastare framtill saknades/ur funktion/bristfällig: 400 kronor.
Baklyktan saknades/ur funktion/bristfällig: 300 kronor.
Reflex(er) saknades/bristfällig(a): 300 kronor.
Måste jag böta för att jag inte har körkort med mig när jag kör bil?
Ja. Om identiteten inte kan fastställas omedelbart på platsen är bötessumman 300 kronor.
Vad kostar det att parkera fel?
Upp till 700 kronor beroende på felparkeringens art och kommun.
Jag har frågor om parkeringsböter. Vart vänder jag mig?
Om du har fått parkeringsavgift som du anser vara felaktig kan du överklaga. Vänd dig då till polismyndigheten i det distrikt som du har fått böterna och överklaga skriftligen. Övriga frågor om felparkeringsavgifter ställer du till Bilregistret 0771-114 15 16.
Bestämmelser om felparkeringsavgifter finns att läsa i Svensk Författningssamling (SFS 1976:206)
Det är Vägverket som administrerar kommunernas parkeringsanmärkningar. Läs mer på Vägverkets webbplats: www.vv.se