Axel ur led av vakter.

Mekahno

bara en tanke...
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Yamaha FZR 600r -95
Detta är förhoppningsvis inte klassad som en fyllehistoria. Det är inte fyllehistorian som är det primära, utan hur jag blev behandlad.

För ett par veckor sen, lördag, var det fest.
Det började med förfest i vanlig ordning och sedan utgång till första krogen. Där var det gläde och härlig stämning.
När vi sedan, jag och min kamrat, bestämde oss för att gå vidare till nästa ställe började shottsen slå och jag föll över den hårfina gränsen mellan en lyckad och misslyckad fylla.

Efter detta har jag dåliga minnesbilder, vilket innebär att jag är osäker på vad jag gjort eller inte gjort.

Vad jag säkert vet, är att jag blivit nerbrottad av vakter, fått i fallet axeln ur led(axel lux) och körd av polis till fyllecell.
Min kamrat, som blev så arg över vakternas och polisens agerande mot mig, motsatte sig detta och till följd av detta blev han också förd med polis till fyllecell.
Klockan är ca 0200 och jag har blivit visiterad och inlagt. I tumultet och av alkoholens och kroppens bedövning var jag måttligt besvärad av min axel. Visst kände jag smärta, men jag var inte i sådant tillstånd att jag själv kunde göra bedömingen av att axeln var ur led.
Denna bedömning gjordes när vi sedan blivit släppta. Det var min kamrat, som genast när vi såg varandra, kunde konstatera att inte allt stod rätt till.
Vi försökte på egen hand ta oss till sjukhuset, men efter ett par meter förstod jag att det var omöjligt att gå pga. smärtan axelluxen medförde.
Vi ber då polisen om skjuts, vilket dom ger oss.

Väl på sjukhuset konstaterar sjukskjöterskan i receptionen väldigt snabbt att allt inte står rätt till. Varpå jag får behandling av läkare. Klockan är nu runt 10.00 på söndagsmorgonen.

Mina frågor:
1. Visst kan jag köpa att jag blir nerbrottad, men är det acceptabelt att få axeln slagen ur led från vakter?

2. Är det acceptabelt att sitta i fyllecell i 6 timmar, med bevakning, med en relativt synlig skada? Med tanke på att en sådan skada blir värre ju längre den finns.

3. Vad ska jag göra, rent allmänt, kan jag göra något, kan jag få någon form av ersättning?

1. Nej, men du bet ju inte själv vad du har gjort (?), gjorde du motstånd etc? Vakterna tog antagligen till övervåld.

2. Nja, påpeka du skadan? Ingen skada man ser direkt om man inte letar efter fel. Påpekade du skadan och dem inte gjorde något så är det fel. Anmäl (även om det antagligen inte kommer hända så mycket...)

3. Vakterna vinner du inte mot om du var packad och inte visste vad som hände, om du inte har många bra vittnen. Anmäl skadan till hemförsäkringen, en axel ur led kan leda till skador i axeln (trasiga fästen, utdraget ledband etc.), så se till att få dokumentation på skadan och anmäl den hos försäkringsbolahet ifall du får problem i framtiden.

Lycka till

Tyvärr behövs det inte så mycket våld av vakterna för att en axel ska åka ur led om omständigheterna blir fel. Så du får nog svårt att bevisa övervåld.

Borde poliserna ha sett din skada? Det kan jag inte svara på... beror ju även på din klädsel hur väl det syns.

Att din axel varit ur led i 9 timmar är definitivt skitilla.

kan bara säga att jag lider med dig, fick själv axeln slagen ur led i samband med att en kille ur min klass (!!) misshandlade mig för att han ansåg att jag provocerat honom... axlar ur led är en synnerligen jobbig skada inte bara för att det gör så inihelvete ont medan den är ur utan också för att det är svårt att få att läka helt bra... min skada skedde för 2,5 år sen ca och jag är fortfarande inte helt bra, och det kommer jag nog aldrig heller bli (man blir sällan helt bra från en axellux). har fortfarande ont när man gör "extrema" rörelser, lyfter tungt eller klämmer hårt över axeln och jag hart nedsatt rörlighet och sådär... jävligt tråkig historia detta! får bara hoppas att det går bra för dig. se till att gå på rehab och sjukgymnastik så fort och mycket du bara kan, det kan hjälpa! min skada är hyfsat bra läkt för att vara en axellux (man kan iallafall leva ett normalt liv och lite till med axeln som den är nu), och det har jag till stor del min sjukgymnastik att tacka för då luxen i sig var rätt jävlig med söndertrasade fästen, skelettskador och dylikt.
som någon sa är det nog svårt att vinna i rättegång mot vakterna, framförallt om du inte själv har koll på vad du gjorde och om du inte har många bra vittnen, men kämpa på för all del! även om du inte vinner nu så har du iallafall satt ned foten och sagt ifrån vilket kanske hjälper kommande fall som liknar ditt!

Alltså oavsett hur det låg till i detta fall om du var stökig eller inte och krävde våld för att hanteras skall man liknande lägen om man blir omhändertagen i nyktert skick lura polisen.

Säg till polisen med snyft i rösten att du vill erkänna andra brott i missären - grovt rattfylleri,bilstöld,rån och väskryckning av pensionärer på stavgångsrace.

Du kommer att få utföra blåsprov för att avgöra promillen.

Efter detta blåsprov håller du käften - du vill vila och tala ut imån - sen sitter du o flinar nykter i fyllecellen med esset i rockärmen.

Dagen efter kan du ta del av blåsprovet och ge dig på dom ganska fett sen om du klassades som 3,5 promilles fall - huvuden kan rulla..när du hade 0,23 och nästan fick köra.

Allt faller för någon och det är inte för dig...

Du har ju siffrorna i handen..

Skita i allt, polisanmäla eller åka dit med ett automatvapen är väl de val du har.

Jag röstar för polisanmälningen.

Alltså oavsett hur det låg till i detta fall om du var stökig eller inte och krävde våld för att hanteras skall man liknande lägen om man blir omhändertagen i nyktert skick lura polisen.

Säg till polisen med snyft i rösten att du vill erkänna andra brott i missären - grovt rattfylleri,bilstöld,rån och väskryckning av pensionärer på stavgångsrace.

Du kommer att få utföra blåsprov för att avgöra promillen.

Efter detta blåsprov håller du käften - du vill vila och tala ut imån - sen sitter du o flinar nykter i fyllecellen med esset i rockärmen.

Dagen efter kan du ta del av blåsprovet och ge dig på dom ganska fett sen om du klassades som 3,5 promilles fall - huvuden kan rulla..när du hade 0,23 och nästan fick köra.

Allt faller för någon och det är inte för dig...

Du har ju siffrorna i handen..

Stor humor :)
Verklighetsförankring saknas ju, men som sagt - stor humor! :2cool

2. Nja, påpeka du skadan? Ingen skada man ser direkt om man inte letar efter fel. Påpekade du skadan och dem inte gjorde något så är det fel. Anmäl (även om det antagligen inte kommer hända så mycket...)

Om jag påpeka skadan, Ne det tror jag inte jag gjorde, eftersom jag inte riktigt fatta hur ont jag egentligen hade.
Jag hade ju stora svårigheter att klä av mig för en skön nattsömn på en britts i fyllecellen, så polisen borde väl fatta att inte allt stod rätt till?

se till att gå på rehab och sjukgymnastik så fort och mycket du bara kan, det kan hjälpa!

Jag gick dit två gånger och fick lite övningar. Men tycker inte det är värt pengarna. Hoppas jag gjorde rätt val att göra lite egna grejjer. Tvivlar inte på rehabiliteringspersonalens kompetens, men...

Jag sammanfattar:
Vad jag förstår så kommer jag inte kunna få någon ersättning, svårt att bevisa osv..
Jag gör en polisanmälan och anmäler detta till mitt försäkringsbolag för eventuella represalier i framtiden.

Tack för svaren!

Tänk bara på att kolla upp axeln ordentligt efteråt, ta inte för lätt på det. Jag har själv behövt lägga mig under doktornskniv efter en urslagen axel. Sen så är det alltid bra att anmäla vakter/poliser för att påvisa att de har gjort fel (även om du nu aldrig kommer kunna vinna).

Hur som helst, lycka till med axeln!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...