Avställning

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
De finns säkert trådar om de här redan men jag hittar inga! Frågan e alltså va de e man ska tänka på vid avställning! Ska man tex. byta olja nu eller till våren...
 
byt olja+filter innan du ställer av,smörj kedjan,tanka fullt
 
Jag hade faktiskt för mig att jag hört nåt om att man ska byta olja innan...varför e de så? Finns de skit i oljan som ligger o gror in om den e gammal eller?
 
MrDaytona skrev:
Jag hade faktiskt för mig att jag hört nåt om att man ska byta olja innan...varför e de så? Finns de skit i oljan som ligger o gror in om den e gammal eller?
du konserverar motorn bättre med ny fräsch olja
 
När du ställer in den för vintervilan, dränera förgasarna. Glöm inte att underhållsladda batteriet över vintern.
 
Jag varmkör ett par gånger i månaden istället, och byter olja/filter på våren.
 
starclassic skrev:
Jag varmkör ett par gånger i månaden istället, och byter olja/filter på våren.

Ok...o varför skulle de va bättre då? Eller menar du att de e skit samma hur man gör kanske? Den står i värmegarage så den slipper kyla iaf!
 
MrDaytona skrev:
Ok...o varför skulle de va bättre då? Eller menar du att de e skit samma hur man gör kanske? Den står i värmegarage så den slipper kyla iaf!

Om den står varmt måste du helst underhållsladda batteriet, står den kallt så behövs det inte...
 
Olja packboxarna! Smörj ner i gaffeln och rucka lite upp och ned. (Så packboxarna inte torkar och börja läcka)
 
starclassic skrev:
Jag varmkör ett par gånger i månaden istället, och byter olja/filter på våren.

Kallstarter är det värsta som finns för en motor. Hur tror du då att den mår om du startar den i minusgrader. Den klarar det, men varför slita på motorn mer än du behöver?
 
jag pratade med min mek om vinterförvaringen. Enligt honom så behövs det inget mer än att tanka fullt och ev. ställa den på depåstöd. Sköter man servicen så klarar hojen vintern galant utan extragrejjer...

:fakta
 
Zeb_Macahan skrev:
jag pratade med min mek om vinterförvaringen. Enligt honom så behövs det inget mer än att tanka fullt och ev. ställa den på depåstöd. Sköter man servicen så klarar hojen vintern galant utan extragrejjer...

:fakta

tömma förgasarna är rättså bra att göra ändå. :fakta :fakta :fakta
 
hur är det med de här moderna batterierna som är helt slutna och nån gele i, hur underhåls dessa?
Jag är van vid de där som man pytsade i batterisyra och destvatten i.
 
starclassic skrev:
Jag varmkör ett par gånger i månaden istället, och byter olja/filter på våren.
Och varje gång du startar så får du ut en massa otrevligheter som kondenserar i avgassystemet och på sikt orsakar rost eller ärg.
Nä, byt olja+filter (efter sista långturen, all slagg följer med ut bättre då), smörj packboxar och kätting. Kanske polera och vaxa. Ställ undan knarren men ladda batteriet ett par ggr under vintern.
Kanske byta bromsvätskor om det aldrig har gjorts. Och det har oftast aldrig gjorts. :-)
Om den är vattenkyld bör du kolla frysskyddet.
 
Zeb_Macahan skrev:
jag pratade med min mek om vinterförvaringen. Enligt honom så behövs det inget mer än att tanka fullt och ev. ställa den på depåstöd. Sköter man servicen så klarar hojen vintern galant utan extragrejjer...

:fakta

Varför skall man tanka fullt? Är det för att man vid den första av dagar som liknar vår, snabbt skall kunna ta sig ut på vägarna igen utan att spilla tid på att tanka? :)
 
bpurple skrev:
Varför skall man tanka fullt? Är det för att man vid den första av dagar som liknar vår, snabbt skall kunna ta sig ut på vägarna igen utan att spilla tid på att tanka? :)

Det är för att slippa rost i tanken.
 
De här blir man ju bara mer osäker på...alla svarar ju olika...så jag skiter nog i allt!! :fakta :cool:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top