Detta med underhållsladdning om det är nödvändigt, bra, dåligt, spelar ingen roll, etc. är lite intressant.
Fråga 1.
Om man har ett fungerande batteri på hojen vad är det då som suger ut batteriet under ett par vintermånader ? Jo en nyare hoj har ju en klocka (kan väl dra några mA), batteriets egen läckage brukar ju inte vara stort (på ett blybatteri i alla fall) och sen självklart om man inte kan hålla fingrarna borta och provstarta i tid och otid.
Min erfarenhet, jag har haft min hoj sen hösten -06 och aldrig vare sig underhållsladdat, behövt ladda eller byta batteri.
Fråga 2.
Mår inte ett batteri bättre av ordentliga urladdningar och uppladdningar än att hela tiden duttas på ? Om det är så borde det vara bättre att klämma på laddaren om batteriet börjar ta slut eller precis innan man skall börja åka hoj igen.
Fråga 3.
Om batteriet sugs ut på ett par månader är inte batteriet paj då eller finns det något annat elfel på hojen ? Jag skulle i alla fall kolla strömmen med en multimeter med hojen avslgen om mitt batteri tog slut på ett par månader.
Fråga 4.
Jag kör ju i princip bara hoj den tiden av året det går 8-10 månader. Under den tiden står min bil nästa helt still. min son använder den någon enstaka gång. Varför har jag aldrig behövt ladda den ?