Avställning!

Aldén

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2011
Hoj
Suzuki GSX-R 600 - 2006
Tänkte höra med det såkallade "vana" folket på sporthoj vad ni gör med era cyklar innan ni stället av dem och i för vinterförvaring.
Är det något speciellt man behöver tänka på eller vad gör man helt enkelt ?

MVH Alden

Avställning ? När det börjar bli is på vägen på morgonen så tvättar jag av hojen och smörjer upp kedja, vajrar och kör 5-56 i strömbrytarna på styret och fotbromskontakten. Kollar olja och kylarvätska sen parkerar jag den. När morgon frosten nästan försvunnit börjar jag köra igen.

Avställning ? När det börjar bli is på vägen på morgonen så tvättar jag av hojen och smörjer upp kedja, vajrar och kör 5-56 i strömbrytarna på styret och fotbromskontakten. Kollar olja och kylarvätska sen parkerar jag den. När morgon frosten nästan försvunnit börjar jag köra igen.

Precis så, varför göra det krångligt.:tummenupp

Och ge fan i att starta lite då och då under vintern.

Full tank, 3kg luft i däcken, batteriet på underhållsladdning och oljebyte!

Standardrutinen för mc-verkstaden jag arbetade på ..

Glykolkoll om den står i minusgrader

Är det dåligt att starta den då och då?

Dåligt och dåligt. Det är i alla fall inte bra och fullständigt onödigt. Om man absolut måste för att få höra ljudet bör man ger den en ordentlig stund igång annars blir det mest slitage.

Har man kardan med hypoid olja (EP luktar kattpiss) kan det vara bra att vrida runt bakhjulet för hand då och då.

Jag har då aldrig underhållsladdat batteriet men sen står inte min hoj stilla särskillt länge.

Jag har heller inte undehållsladdat och det har inte varit nåt problem med att starta på våren. Jag tror det är överskattat med underhållsladdning, säkert nåt som tillverkare av underhållsladdare fått oss hojåkare att tro på, och köpa dyra laddare.

Jag har heller inte undehållsladdat och det har inte varit nåt problem med att starta på våren. Jag tror det är överskattat med underhållsladdning, säkert nåt som tillverkare av underhållsladdare fått oss hojåkare att tro på, och köpa dyra laddare.

Hade en KTM 950 förut, orginalbatteri kostade 2495:- så en investering i en ctek laddare för 500:- var totalt värt, har haft användning av den laddaren till bilen också så jag säger att det är välinvesterade pengar och ett batteri som sugs ut helt är oftast totalt dött efter det, så det är onödigt o chansa.

Hade en KTM 950 förut, orginalbatteri kostade 2495:- så en investering i en ctek laddare för 500:- var totalt värt, har haft användning av den laddaren till bilen också så jag säger att det är välinvesterade pengar och ett batteri som sugs ut helt är oftast totalt dött efter det, så det är onödigt o chansa.

Ladda på då :) Själv skippar jag det.

Dåligt och dåligt. Det är i alla fall inte bra och fullständigt onödigt. Om man absolut måste för att få höra ljudet bör man ger den en ordentlig stund igång annars blir det mest slitage.

Har man kardan med hypoid olja (EP luktar kattpiss) kan det vara bra att vrida runt bakhjulet för hand då och då.

Jag har då aldrig underhållsladdat batteriet men sen står inte min hoj stilla särskillt länge.
Varför är det bra att vrida runt bahjulet ? (har hypoid olja i bakaxeln i bilen så jag e nyfiken)

En underhållsladdare är en riktigt bra investering. Brukar koppla på den ett par gånger under vinteravställningen. Har oerhört svårt att tro att jag fortfarande skulle kunna ha originalbatteriet kvar efter alla år. Laddaren har dessutom varit ovärderlig att ha till bilen om man reser iväg ett par veckor eller avser ställa av en "modern" entusiastbil över vintern.

Jag startar aldrig Duccen under vintern. Helt onödigt om man inte kan varmköra den ordentligt upp till drifttemperatur. Brukar fylla upp tanken (tidigare v-power, nu statoil 98 oktan). Fyller på lite extra luft i däcken och ställer upp den på depåstöd och drar ett överdrag över den. Innan dess plockar jag ur batteriet och ger den en ordentlig tvätt. Vid behov byter jag olja, bromsvätska och kamremmar för att allt ska vara i ordning till kommande säsongen.

Det är väl ungefär det som folk brukar rekommendera inför vinteravställning. Finns som de sett massor av trådar att läsa. Om jag ska vara helt ärlig tror jag mycket av det man gör är lite overkill. Men man sätter ju själv vilken nivå man vill hålla sig till. Jag vill gärna tro att man få valuta för att man sköter om sina grejer.

Man kan säkert ställa undan sin motorcykel med säsongens alla flugor, gammal olja, nästan tom tank och ett batteri som man får ladda upp det första man gör efter vintern och däck som är helt platta eller knappt någon luft kvar efter efter att ha stått i månader. Jag tror det straffar sig. I synnerhet om man avser att behålla motorcykeln många år.

Varför är det bra att vrida runt bahjulet ? (har hypoid olja i bakaxeln i bilen så jag e nyfiken)

EP tillsatser förenar sig med stålet i kugghjulen så att det bildas ett ytskikt med mycket hög slitstyrka. Står det still länge så kan man få för mycke ytskikt vilket kan resultera i små gropar vilket kan ge slitage.

Genom att vrida någon gång då och då motverkas detta.

Detta är ju inget som händer vid kortare stillestånd men skall den stå uppallad ett halvår skulle jag vrida någon gång i alla fall. Skall man magasinera flera år kan det vara värt att skölja ur och fylla på någon icke EP olja som korrosionsskydd. Kom bara ihåg att fylla på EP olja igen när den skall användas

Last edited:
Tvätta, fylla tanken till max, ta ur batteriet (och förvara i skaferiet fulladdat) samt slänga över ett kapell.
Eventuellt en oljeservice om det ändå börjar bli dags

Detta med underhållsladdning om det är nödvändigt, bra, dåligt, spelar ingen roll, etc. är lite intressant.

Fråga 1.
Om man har ett fungerande batteri på hojen vad är det då som suger ut batteriet under ett par vintermånader ? Jo en nyare hoj har ju en klocka (kan väl dra några mA), batteriets egen läckage brukar ju inte vara stort (på ett blybatteri i alla fall) och sen självklart om man inte kan hålla fingrarna borta och provstarta i tid och otid.
Min erfarenhet, jag har haft min hoj sen hösten -06 och aldrig vare sig underhållsladdat, behövt ladda eller byta batteri.

Fråga 2.
Mår inte ett batteri bättre av ordentliga urladdningar och uppladdningar än att hela tiden duttas på ? Om det är så borde det vara bättre att klämma på laddaren om batteriet börjar ta slut eller precis innan man skall börja åka hoj igen.

Fråga 3.
Om batteriet sugs ut på ett par månader är inte batteriet paj då eller finns det något annat elfel på hojen ? Jag skulle i alla fall kolla strömmen med en multimeter med hojen avslgen om mitt batteri tog slut på ett par månader.

Fråga 4.
Jag kör ju i princip bara hoj den tiden av året det går 8-10 månader. Under den tiden står min bil nästa helt still. min son använder den någon enstaka gång. Varför har jag aldrig behövt ladda den ?

Vore ju rätt intressant om någon som verkligen kan detta med batterier kunde sprida lite ljus.

Last edited:
Detta med underhållsladdning om det är nödvändigt, bra, dåligt, spelar ingen roll, etc. är lite intressant.

Fråga 1.
Om man har ett fungerande batteri på hojen vad är det då som suger ut batteriet under ett par vintermånader ? Jo en nyare hoj har ju en klocka (kan väl dra några mA), batteriets egen läckage brukar ju inte vara stort (på ett blybatteri i alla fall) och sen självklart om man inte kan hålla fingrarna borta och provstarta i tid och otid.
Min erfarenhet, jag har haft min hoj sen hösten -06 och aldrig vare sig underhållsladdat, behövt ladda eller byta batteri.

Fråga 2.
Mår inte ett batteri bättre av ordentliga urladdningar och uppladdningar än att hela tiden duttas på ? Om det är så borde det vara bättre att klämma på laddaren om batteriet börjar ta slut eller precis innan man skall börja åka hoj igen.

Fråga 3.
Om batteriet sugs ut på ett par månader är inte batteriet paj då eller finns det något annat elfel på hojen ? Jag skulle i alla fall kolla strömmen med en multimeter med hojen avslgen om mitt batteri tog slut på ett par månader.

Fråga 4.
Jag kör ju i princip bara hoj den tiden av året det går 8-10 månader. Under den tiden står min bil nästa helt still. min son använder den någon enstaka gång. Varför har jag aldrig behövt ladda den ?

På Fråga 2 så svarar jag att en underhållsladdare belastar batteriet och kör ett visst program som ska simulera användning och i det programmet ingår även "urdragning". Fråga 1,3 o 4 kan nån annan ta eller rätta mig om jag har fel i svaret till fråga 2 :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!