Avregistrering pga export

des

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
SXV 550
Hej!

För att göra en lång historia kort:

- Sommaren 2009 sålde jag en hoj till en Dansk som skulle köra bana med den.
Jag kryssade i exportrutan på ägarbeviset och skickade in i tron om att jag gjorde rätt.

-Sommaren 2010 kom det en faktura från Transportstyrelsen på vägtrafikregisteravgift för hojen som jag sålt ett år tidigare.
Jag ringde TS och frågade varför dom skickade faktura för en hoj som jag ej längre ägde.
Jag fick då till svars att jag fortfarande stod som ägare eftersom jag ej skickat in reg-skylt samt kvitto på att den registrerats i Danmark.
Jag meddelade att jag ej kunde ge henne varken skylt eller kvitto eftersom jag ej har motorcykeln kvar och hojen skulle inte registreras eftersom den skulle brukas till bankörning. Dock förstår jag inte varför man ska skicka in reg-skylten, jag kan ju som ägare av fordonet beställa en ny skylt och returnera direkt?!! :va
Hon svarade mig att jag skulle bestrida fakturan genom att skicka in en skriftlig överklagan per post. Hon mumlade även något om att det skulle ta 3år innan jag kunde skrivas av från fordonet. Jag skickade in överklagan och hörde sedan inget mer den sommaren.

-Sommaren 2011 har jag fått en ny faktura från TS på VTR-avgiften.
Jag ringer igen och jag får svaret att de inte fått min överklagan 2010 och säger åt mig att skicka en ny på mail denna gången. (tekniken har gått framåt även för TS) :tummenupp

-Jag mailar samma story som 2010 och får ett 'goddag yxskaft'-svar att de inte kan avregistrera fordonet utan kvitto på att den först ur landet och reg-skylt. :huvet
Jag blir förbannad eftersom jag skrivit i mitt mail just att jag EJ kan ge dem detta och ber om en lösning.

-Jag svarar med att ytterligare en gång förklara att jag inte kommer kunna ge dom detta och får då svaret att de då inte kan avregistrera mig som ägare. Dock tipsar dom mig om Danska 'SKAT' dit jag kan be om kvitto på att den registrerats i Danmark, vilket jag inte kan eftersom den inte skulle registreras, då den skulle brukas som banhoj.
Jag är nu måttligt irriterad på denna byråkrati och hål-i-huvudet-mentalitet hos TS och vet inte vad jag ska göra.

Är det någon av er som varit med om något liknande och kan ge mig tips vart jag kan vända mig eller kommer jag för resten av mitt liv få en faktura från TS på denna förbannade avgift?

Tack om ni kan hjälpa och trevlig sommar! :yoparty

Hmmm?? Jag sitter faktiskt i en liknande båt:mad: Jag sålde en ZX9:a till en norrman men jag behöll skylten och trodde att detta skulle räcka? Men icke! Det krävs en kopia på importbeviset till Norge alternativt kopia på norrmannens regbevis i Norge:huvet
Nu har jag i alla fall kontakt med norrmannen så förmodligen så lyckas jag lösa det men snacka om moment 22.:va

Skrotning kan vara ett alternativ. När det gäller bilar ska det gå meddela transportstyrelsen vad man gjort med miljöfarliga vätskor, vad man gjort av delarna o.s.v. och få ut dom ur registret som skrotade.

Ring TS en gång om dagen tills de tröttnar på ditt gnäll och avregistrerar den.

Bra att du informerar hur det kan gå till med en försäljning till utlänningar.:tummenupp

Men är det inte så här att du har ingen skyldighet att betala registreringsavgiften. och om du inte gör det på 3 eller 5 år så försvinner automatiskt fordonet från alla register. Blir ett jävla bök om man skulle vilja regga den igen.

Jag tror att det är så här men kan ej svär på det.

För säkert 15år sen, så sålde jag en gammal Lada(bil) till ett gäng vitryssar( dom fick tydligen nån bonus Av staten om dom köpte en inhemsk bil utomlands o sen plockade hem den,Ja sen behövde väl dom någon bil att frakta hem allt tjuvgods från Sverige) , var med vid färjan/tullen o skrev på alla papper tullen krävde mm. Skickade alla papper som tullen gav mig + ägarbevislappen. Fick till svar att dom ej kunde avregga den från mig pga att dom saknade giltigt persnr ( vitryssar har tydligen inte giltiga såna)+ att dom var tvungna att ha reg skylten också. Såg framför mig massor av parkeringsböter mm o hade ångerst som fan.Försökte förklara att jag fan inte kunde veta att man skulle plocka skyltarna ,om man sålde bilen till någon som skulle ta bilen utomlands o att tullen kanske kunde ha upplyst mig om detta. Men dom lätt helt ointresserade av min berättelse.Men ca 6 mån senare så damp det ner ett kuvert som nu berättade att bilen var avreggad o sen har jag aldrig hört något,,

...att betala registreringsavgiften. och om du inte gör det på 3 eller 5 år så försvinner automatiskt fordonet från alla register...

Tydligen har dom börjat kräva in pengarna istället för att avregistrera fordonet som förr. :gnissla

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back